Finvädershelg

I helgen har jag besök av Sonja & Per - och vi kunde inte ha mer tur med vädret
- sommarsol och värme!!
 
Igår gick vi omkring på stan där det var hanedager och massor av aktiviteter och marknadsstånd. I Sjøgato var det tupputställlning (ja, ni vet, tuppen är ju Vefsns kommunvapen) - och självklart var vi med och röstade på den finaste tuppen.
 
 
Vi satt också en stund på en brygga och tittade ut över den solglittrande fjorden...
 
 
... och konstaterade att det fortfarande är en hel del snö kvar på Øyfjellets topp. Ser ni tuppen mitt i bilden? Som ett litet "v" i överkant av fältet med snö? Den är målad på fjällsidan och ca 6 meter hög. Då kan ni räkna ut att det inte precis är några små snöfläckar som ska tina bort...! :)
 
 
Idag började vi med en promenad till Marsøra.
 
 
 
Sen körde vi Vestersivegen och stannade vid "bron över floden Kwai", som jag brukar kalla den tändsticksliknande konstruktionen som är en del av Nordlandsbanen. Lika läskigt varje gång jag tar tåget söderut...
 
 
Och så avslutade vi rundturen med middag på Laksforsen Turistcafe. God mat och fantastiskt sceneri!
 
 
 
Laksforsen har en fallhöjd på 17 meter, och 700 m³ vatten passerar här - varje sekund!
 
 
 
Nu är vi hemma hos mig igen och njuter kvällen ute på verandan - fortfarande behaglig temperatur, även om solen försvunnit bakom grannens hus. Fast nu börjar knotten göra sig påmind, och i jakten på lämpliga offer har den hittat mina shortsklädda ben. Hrm.
 
God kväll!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0