Böcker i september

Ett par timmar kvar av september, men jag hinner hursomhelst inte läsa fler böcker innan midnatt så här kommer månadens översikt:

 
Ally Carter: Herlig uærlig
Det här är den första boken i ungdomsbokserien om Katarina Bishop. Den beskrivs som "en fornøyelig leseropplevelse" och "slutter aldri å være spennende". Nja. Det kunde varit spännande - tänk er en blandning av filmerna Ocean's eleven och Äventyraren Thomas Crown (den där med Pierce Brosnan i plommonstop, ni vet). Boken handlar nämligen om hur Katarina och hennes kompanjoner förbereder ett tillslag mot ett av världens hårdast bevakade konstmuseer i akt och mening att rentvå hennes far (som är i samma bransch). Den lilla haken är bara att ingen i gänget är stort mer än femton år. Och det funkar inte. Ett gäng tonåringar som beskrivs som förbrytargenier (och t.ex. lurar vakterna på museet genom att klä ut sig till elektriker), med en vokabulär som inte känns särskilt autentisk (hur många i den åldern vet ens vad "dekadent" betyder?). Inte övertygande. Tycker jag. Fast en av eleverna som läste den i våras sa att den var "super", så vad vet jag? :)
 
 
Amanda Hocking: Ascend
Jag kunde inte hålla mig - nu har jag sträckläst den tredje och sista boken i serien om tryllen Wendy och hennes kamp för att rädda tryllenes värld från undergång. Fortfarande fnyser jag emellanåt (jag har inte riktigt köpt konceptet, fast när det gäller fantasy är det enklare att bortse från logiska kullerbyttor) - men precis som med de två första böckerna är det ett driv och en spänning i berättandet som gör att jag ändå slukar boken i ett svep... :)
 
 
Kate Morton: Den glemte hagen (CD-bok)
Det här är en historisk roman som spänner över flera generationer och kontinenter. Historien börjar med en fyraårig flicka ombord på ett fartyg på väg från England till Australien i början av förra seklet. Vem är hon? Och varför är hon alldeles ensam?
Många år senare ärver Cassandra en stuga i Cornwall av sin mormor. Hon förstår ingenting - hon har växt upp i Australien, liksom hennes mamma och mormor före henne. Varför ägde mormor Nell då en egendom på andra sidan jordklotet?
Osäker på vad hon kommer att finna reser Cassandra till England, och bit för bit får vi ta del av mysteriet med den lilla flickan och följa trådarna som leder fram till idag. En fascinerande berättelse!
 
 
Chris Cleave: Gull (digikort) 
Sophie är åtta år gammal. Hon har leukemi, och i perioder mår hon väldigt dåligt. Men hon gör vad hon kan för att dölja detta för sin mamma och pappa, för de är båda elitcyklister och förbereder sig för att kvala in till OS i London. Om de förstår hur sjuk hon är kanske de inte kan fokusera på träningen, och om de inte lyckas ta sig till toppen är det hennes fel. Tänker Sophie.
Mamma Kate och pappa Jake sliter med dåligt samvete över att aldrig ha tillräckligt med tid för dottern, och för Kates del kompliceras dessutom OS-satsningen av att hon konkurrerar om den enda platsen i laget mot sin bästa vän sedan många år, Zoe. Och Zoe balanserar på randen... 
Det här är en bok om kärlek, vänskap och uppoffring som stannar kvar i tankarna, länge.
 
 
Anne Franks dagbok (digikort)
Tänk, jag har inte läst Anne Franks dagbok förrän nu. Skamligt. Men bättre sent än aldrig.
Dagboken finns i flera versioner - denna från 2005 är mer omfattande då den innehåller delar som av olika orsaker inte funnits med i tidigare utgåvor.
Sommaren 1942 bestämmer sig Anne Franks familj att gå under jorden, då situationen för judar i Holland blivit ohållbar. Tillsammans med familjen van Pelz - och senare även Fritz Pfeffer - gömmer de sig i en kontorsbyggnad på Prinsengracht. I två år. Och hela tiden skriver Anne, som är 13 år när de flyttar in, i sin dagbok.
Det jobbigaste med att lyssna på den här boken är inte att uppleva Annes och de andras frustration och förtvivlan, deras rädsla för att bli upptäckta. Det jobbigaste är de sista fem minuterna. När dagboken slutar och berättarrösten fortsätter med att redogöra för vad som hände efter att allihop greps av polis på förmiddagen den 4 augusti 1944. För det är då det riktigt går upp för mig. Att det här hände. På riktigt. Och att av de åtta personerna som gömde sig undan nazisterna var det bara en som fick uppleva krigsslutet. Bara en. De andra miste livet, och varför? För att de var judar.
 
 
Gaute Heivoll: Kongens hjerte (digikort)
Recensenterna jublade när den här boken kom - berättelsen beskrivs som som "famlende vakker" med en "gjennomført vakker prosa". Och jag fattar ingenting. Jag tycker bara den är konstig. Dessutom fick jag kväljningar hela tiden, värre än när jag läste Torgny Lindgrens Hummelhonung.
Boken bygger på verkliga händelser - en sjukdom som kallades radesyken och som hade syfilisliknande symptom, och som härjade i sydvästra Norge på 1700-talets senare del. En far och hans sjuka dotter går ombord på ett fartyg med destination Köpenhamn, där dottern skall få behandling. Infektioner, blodiga sår och elände beskrivs in i minsta detalj och jag missar alldeles att det här är "en vakker fortelling om en fars kjærlighet til sin datter". Tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0