Nyhetsquiz

... eller, det var ju den vanliga quizen, men förstarundan innehöll ovanligt många nyhetsfrågor. Och de klarade vi stort sett utan problem! Därmed fixade vi en andraplats. I den andra rundan hade vi en del stolpe ut och kom femma, dock bara tre poäng från andraplatsen.
 
Vi fick poäng på bland annat detta:
 
Vilken stad/stat utsattes för en bombattack förra veckan? Boston, Massachusetts
 
Hur stort var jordskalvet på Helgeland häromdagen? 3,4 på Richterskalan (och nä, jag kände det inte - men flera vefsningar registrerade att kaffekoppar skallrade och blomvaser höll på att hoppa omkull)
 
Vad heter orten i USA där en konstgödningsfabrik nyligen exploderade? West (i Texas)
 
Vilket gift fanns i brevet som adresserats till president Obama? Ricin
 
Vad heter den nyligen omvalde italienske presidenten? Giorgio Napolitano
 
Vad betyder tabula? Tavla
 
I vilket fylke ligger Hønefoss? Buskerud
 
Vem skrev Menneskejerven? Bjørn Johnsen (lokal författare från Mosjøen)
 
Hur många spelare är det i ett cricketlag? 11
 
Vad heter 91. Stomperud i förnamn? August (det här är en serie som har samma ursprung som 91:an Karlsson, men som publiceras helt oberoende i Norge och där huvudpersonen försetts med en uniform av NATO-typ. 91:an Karlsson heter förresten Mandel i förnamn)
 
När dog Haakon VII? 1957
 
Vem skrev Cranes konditori? Cora Sandel
 
Vilken är den nordligaste kommunen i Sverige? Kiruna
 
Vilka spelade huvudrollerna i Notting Hill? Hugh Grant & Julia Roberts
 
Vem vann den norska melodifestivalen i år? Margaret Berger
 
Vilket bilmärke har modellen Ignis? Suzuki
 
Vad heter Norges högsta vattenfall? Mardalsfossen (med en fallhöjd på 705 meter!!)
 
I vilket fylke ligger Sirdal? Vest-Agder
 
Det här en del av det vi missade...:
 
I vilket land är Dodoma huvudstad? Tanzania (ehh... jag trodde det fortfarande var Dar es-Salaam... men de bytte visst huvudstad 1996, även om många av myndigheterna förtfarande finns i Dar es-Salaam)
 
I vilket land är Mombasa en viktig hamnstad? Kenya (äsch, vi svarade Mocambique)
 
Vad är spinell? Ett mineral
 
Vilken är Norges längsta bro? Drammensbrua (1892 meter lång - och jag tror baske mig jag har passerat över den både en och två och tio gånger...!! På väg till och från Sogndal med Sogn og Fjordane-ekspressen, that is)
 
Var och när utspann sig nejlikerevolutionen? Portugal, 1974
_ _ _ _ _
 
Nä, nu ska jag ge mig! Dags att koja, imorgon ska jag och Unni ut på äventyr!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0