Sammanträffande

Häromdagen började jag och Unni av en tillfällighet prata om dåliga isar, att gå igenom isen och sånt. Kommer inte ihåg, men jag tror det var dels för att vi kört förbi Snåsavannet på väg till Trondheim, dels för att vi pratade generellt om nyheter och jag berättade om en dykolycka som det stått om i svenska tidningar, där två unga män högg upp ett hål i isen och dök i ett kalkstensbrott men aldrig kom upp igen. Då sa Unni att det påminde väldigt mycket om en deckare hon läst, där två personer dyker på ett plan i en isbelagt sjö och blir mördade då någon lägger en dörr över hålet i isen så att de inte kan komma upp. Jag frågade vilken deckare det var, men det kom inte Unni ihåg. "Jag minns inte vad den heter, och inte vem som skrev den, och inte vem som var huvudperson eller nånting, men jag kommer ihåg att dörren var grön", sa hon. Inte mycket att gå på där. Vi funderade fram och tillbaka och jag föreslog en rad författarnamn, men efter en stund började vi prata om nåt annat istället.
 
End of story? Nejdå.
 
Kvällen efter bestämde jag mig för att börja läsa den pocketdeckare jag tagit med mig som reselektyr: Till dess din vrede upphör av Åsa Larsson. Hann inte läsa mer än ett par sidor, när jag kom till detta stycke:
 
Något ligger över vaken. Jag simmar dit. Träkrysset är borta. Istället ligger det en en dörr över hålet. Den är grön. Gjord av enkla plankor med en snedslå över. En dörr från en bod eller lada.
En sekund tänker jag att den har legat någonstans och blåst dit. Men jag hinner knappt tänka den tanken förrän jag förstår hur fel den är. Det är en solig vindstilla dag däruppe. Om det ligger en dörr över vaken så beror det på att någon har lagt dit den. Och vad är det för en skämtare?
Jag försöker att med bägge händer skjuta dörren åt sidan. Linan och ficklampan har jag släppt, de sjunker långsamt mot botten. Dörren låter sig inte rubbas. Min häftiga utandning dånar i öronen medan jag förgäves sliter i den. Jag förstår att skämtaren står ovanpå den. Någon står ovanpå dörren.
 
Snacka om sammanträffande... :)
_ _ _ _ _
 
Bilder och annat från Tallinn kommer en annan dag. Tills dess
- här kan ni se lördagens damfinal i Bysprinten. Som vanns av en svenska...!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0