Översvämningar och ras

Nu är det vått så det förslår. Regnet strilar, avloppsbrunnarna korkar igen och flera kollegor har garage som för tillfället fungerar mer som swimmingpooler. Det går snö-, vatten- och lerskred nerför fjällsidorna lite här och var och meteorologerna går ut med följande varning:
 

Melding fra NVEs flomvarslingstjeneste for Nordland: Oppfølging av melding sendt 25.02. Nedbør og snøsmelting gir fortsatt stor vannføring i området. Lokale oversvømmelser kan forekomme, og det er fare for sørpeskred. Langs kysten av Nord-Trøndelag og på Helgelandskysten er det økt fare for jordskred. I Nord-Trøndelag er det fare for isganger.

OBS-varsel for Helgeland: Tirsdag lokalt store nedbørmengder, avtagende nedbør utover dagen.

Imorse gick det flera ras längs vägen ut mot Brønnøysund - folk blir evakuerade med båt:



Jag? Tja, normalt sett skulle jag väl plaskat till jobbet iklädd sydväst och gummistövlar - men jag orkar inte. Förkylningen har inte riktigt gett sig - låg och hostade i timmar inatt - så jag tog bilen igår, och idag, och med all sanolikhet också imorgon. Men sen, kanske? :)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0