Mmm...

Men himmel så gott!
 
Fick smaka dessa kex hos Ulrika när jag hälsade på i Övik förra helgen. Har redan bakat dem två gånger... och nu har jag precis plockat den tredje plåten ur ugnen.
 
Fröknäcke
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1/2 dl krossade linfrön
2 dl dinkelmjöl
1/2 tsk salt
1/2 dl olja, tex.olivolja (jag använder solrosolja, det var vad jag hade i kylskåpet - funkar fint!)
2 dl vatten
ev lite flingsalt
 
Beredning: Blanda alla ingredienser, utom flingsaltet, till en smet. Bred ut den till en slät och tunn platta med hjälp av en slickepott på en bakpappersklädd ugnsplåt. Ställ in i 150 grader varm ugn och grädda i 25 min. Ta ut och skär upp i lagom stora bitar, 4x4 cm alt 4x8 cm. Strö ev över lite flingsalt. Ställ in i ugnen igen och grädda i ytterligare 25 min. Låt svalna och förvara i lufttät burk.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Kul att det sprids! Själv är jag ju beroende, måste alltid ha en burk hemma:)

2013-01-20 @ 23:32:39
Postat av: Tova

Å, jag vet inte ens vad jag gjorde av receptet. Men nu vet jag var det finns och kanske ska ta och baka dem i helgen. Ensam som jag blir stora delar men jag ska fixa i mitt hus i första hand så en annan dag kanske...

2013-01-24 @ 20:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0