Fler steg

Inga problem, jag sov som en gris i natt trots att jag trynade på soffan flera timmar igår kväll! :)
 
Den här kvällen är, så långt, betydligt mer produktiv. Har precis gått den vanliga rundan Åremma-Rynesåsen, och den här gången tog jag med stegräknaren för att kolla hur långt det är. 9974 steg. Mer än jag trodde! Tillsammans med promenaden till jobbet i morse (länge sen jag kollade så jag minns inte, men jag tror det är runt 7500 steg) tycker jag mig ha uppfyllt dagens kvot med råge. Nu har jag intagit soffan men är fast bestämd på att inte somna - har tvätt i maskinen som ska hängas om en stund och har tänkt hinna med en maskin till.
 
 
Det finns förresten spår av vinterns promenader i backen upp från Åremma mot Kulstadlia. Med tanke på hur många par broddar jag nött ut undrar jag om alla gula "pluppar" som lossnat längs stigen är mina...?
 
_ _ _ _ _
 
Färjetrafiken på Holmöleden har i många år varit en källa till frustration. "Gula fäjjan", som Rasmus kallar den, uppfyller sedan några år inte längre säkerhetskraven och har av den orsaken klassats ned och tar numera bara en tredjedel så många passagerare som förr. Dessutom är det nog inte bara jag som drar mig för att åka över Kvarken när det blåser - inte bara för att jag har anlag för sjösjuka, men i lika stor (eller större) utsträckning för att jag helt enkelt inte litar på flytetyget. Det har varit alltför många incidenter på senare år.
 
Nu har det, efter sju sorger och åtta bedrövelser, äntligen beslutats om en ny färja. Bra!! Men den byggs ju inte på en dag, så i sommar (precis som i fjol och året dessförinnan) hyr man in en extrabåt som ska gå parallellt med färjan för att klara persontransporterna. De senaste åren har det varit Öfararen (med plats för drygt 50 passagerare), och det har varit en lösning som funkat rätt bra. I år har man fått tag i ett annat fartyg - Kungsholm, med kapacitet på en bra bit över 100 passagerare. Ännu bättre! Eller? Nu visar det sig att det är en liten hake med den nya båten: vindkänsligheten... Läs Lenas blogg på vk.se - hon beskriver läget på ett mycket informativt sätt.
 
Så nu får vi hålla tummarna för en vindstilla sommar. Å andra sidan - det är mygginvasion hemma på ön, så det behövs kulingvindar för att kunna röra sig utomhus utan fara för de små blodsugarna. Pest eller kolera?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0