Majläsning

Ha! Har precis räknat - jag ligger bra till med tanke på min "100 böcker på ett år"-målsättning. Jag har redan läst/lyssnat på 56 böcker - och då har bara fem av årets tolv månader passerat!! Fast på fackboksfronten går det trögt. Har fortfarande inte läst en enda.
 
Och återigen är det bara att konstatera: vad vore livet utan ljudböcker? Jag lyssnar när jag går till jobbet, lagar mat, planterar om blommor, städar, går på tur, kör bil - ja, typ jämt! Så länge jag inte måste göra nåt annat samtidigt som kräver alltför mycket tankemöda. Kör bil?!, tänker någon. Jo, men då handlar det om landsvägskörning. I stadstrafik låter jag bli.
_ _ _ _ _ 
 
I likhet med april visade sig maj månad resultera i en massiv övervikt av deckare...
 

Tom Egeland: Katakombens hemmelighet (digikort)
Jag har läst flera av Tom Egelands böcker. Gillade Ulvenatten som handlar om tjetjenska terrorister som tar gisslan i direktsändning på norsk TV. Är däremot tveksam till spänningsböckerna med Bjørn Beltø i huvudrollen (Sirkelens ende m.fl.) - de har många likheter med Dan Browns böcker (historiska gåtor, hemliga sällskap, till och med en albino), men jag tycker de blir för tjorviga och de har inte samma driv som Da Vinci-koden och Änglar och demoner.
Hur som. Katakombens hemmelighet är Bjørn Beltø light. 14-årige Robert följer med sin mamma till Italien, där de ska delta i utgrävningen av en nyupptäckt katakomb under Roms gator. Men det visar sig att Robert är för ung för att få vara med. Han accepterar inte detta, utan listar sig ner i katakomben nattetid. Efter en stund upptäcker han att han är förföljd - och när han försöker komma undan förföljaren går han vilse. Hur ska han komma sig ut? I sann Egeland/Brown-anda lär vi också känna en religiös sammanslutning av suspekt karaktär och en profetia som väntar på att uppfyllas. Och en komet som närmar sig jorden...
Jo, ja. När jag var i värsta bokslukaråldern hade jag nog gillat det här. Nu känner jag dels att jag inte är i den rätta målgruppen, dels att det - som jag sa - blir väldigt Bjørn Beltø light. Men för ungdomar i Roberts ålder kan det mycket väl vara en fullträff!
 
 
Jon Ewo: Noia
Det här är en ny bok i serien Skumring, satsningen på lättlästa spännande böcker för läsovana och lässvaga ungdomar (främst killar). Språket är korthugget och innehållet tufft, på gränsen till brutalt. I Noia följer vi Tom och Kick, som jobbar på en bilverkstad där de snubblar över en väska full med pengar i bagagerummet på en bil. De tar pengarna och sticker - men snart har de en torped i hälarna, och det blir både våldsamt och blodigt. Ingen bok för mig, men säkert inte så dum för den tilltänkta målgruppen.
 



Monica Kristensen: Hollendergraven (CD-bok)
Det här är en deckare som utspelar sig på Svalbard. Till en början tyckte jag det var alldeles för lite driv i berättandet, och jag fick flera gånger hoppa tillbaka ett spår eller två eftersom jag började tänka på annat och tappade tråden. Men den tog sig! Ingen höjdare, men en helt OK historia - som tar sin början när en grupp turister besöker en gammal gravplats i närheten av Ny-Ålesund och uppdagar ett huvud i en av gravarna. Inte huvudet som hör samman med skelettet i graven, utan ett avhugget huvud som hamnat där ganska nyligen. Men var är resten av kroppen? Och hur hamnade huvudet i graven?? Det visar sig att det går en mördare lös på Svalbard, och ett gäng kriminalare flyger upp från Oslo. Efter flera veckors hårt arbete har de inte kommit närmare gåtans lösning - det är inte förrän sysselmansassistenten Knut Fjeld börjar nysta som man kommer den skyldige på spåren...



Jo Nesbø: Marekors (digikort)
I juni kommer en ny bok om Harry Hole! Jag har inte läst alla böckerna i serien, men tänkte passa på att åtgärda den tabben i väntan på den nya (som heter Politi och är nr 10). Ofta är det ju en fördel att läsa den här typen av serier i turordning, även om själva deckargåtorna är mer eller mindre fristående. Häromåret läste jag Snømannen efter Panserhjerte - det var dumt, då det var massa referenser till den föregående i den efterföljande. Och antagligen har jag gjort samma tabbe igen, då jag nu lyssnat på Marekors (nr 5) före Sorgenfri (nr 4). Så har jag också kvar Kakerlakkene - nr 2 - och Frelseren - nr 6. Om jag minns rätt. Snacka om rörigt...
Hur som helst - det här är deckare som innehåller det mesta. De har ett driv som gör att de är svåra att lägga ifrån sig och en huvudperson som man, trots alla hans fel och brister (eller kanske tack vare dem) sympatiserar med och vill fortsätta följa. I Marekors jagas en seriemördare som med fem dagars mellanrum tar livet av personer som inte ser ut att ha någonting gemensamt. Inte förrän vår slitne och försupne herr Hole ser ett mönster. Samtidigt som han kämpar mot sitt alkoholbehov jagar han ledtrådar som kan fälla den skyldige - men i tillägg är han en korrumperad, och farlig, kollega på spåren. En kollega som inte skyr några medel för att dölja sina skumraskaffärer...

 
Jo Nesbø: Kakerlakkene
Sådärja, då tar jag i alla fall de återstående Harry Hole-böckerna i rätt ordning! :) Kakerlakkene är bok nr 2, och i denna skickas Harry till Thailand, där en norsk ambassadör hittats mördad på en bordell. Detta är naturligtvis pinsamt för den norska regeringen - särskilt som ambassadören var partikollega och vän till statsministern - och hela historien skall tystas ned, är det tänkt. Till det borde en försupen norsk polisman fungera perfekt, för man tänker sig att Harry kommer tillbringa mer tid på de thailändska barerna än med att utföra sitt jobb. Helt fel. Harry upptäcker nämligen snart att det ligger betydligt mer bakom mordet på ambassadör Molnes än först antaget. Och han tänker alls inte låta saken ligga...
 

Jo Nesbø: Sorgenfri (digikort)
... och här är bok nr 4! Nr 3, Rødstrupe, läste jag för flera år sen - faktiskt var det den första boken av Jo Nesbø som jag läste. Kommer inte ihåg den annat än i stora drag, så jag märker att jag har en del luckor efter Kakerlakkene. Nåja. Gjort är gjort! (och så vet jag ju vad som händer i bok nr 5)
Sorgenfri börjar med ett bankrån som slutar med att en kvinnlig banktjänsteman skjuts till döds. Det är ett mycket professionellt utfört rån, men trots detta är Harry Hole och Beate Lønn inte eniga med de andra utredarna om att själva rånet är motivet. Kan det vara ett mord maskerat som rån? Utredningen för dem så långt som till Brasilien, och flera gånger tror de sig ha funnit svaret bara för att upptäcka att bevisen pekar i en helt annan riktning. Och plötsligt pekar bevisen mot - Harry Hole...
Spännande och välskrivet, som vanligt. Och nu har jag bara nr 6 kvar! :)
 


Liza Marklund: Livstid (CD-bok)
Jag har aldrig varit något stort fan av Annika Bengtzon, varken i bokform eller på film (har inte sett de nya filmerna, bara de med Helena Bergström). Jag tycker helt enkelt att hon är ganska irriterande. Nu har jag inte läst alla böckerna, och precis som med Harry Hole här ovanför - de jag har läst, har jag läst i oordning. Kanske gör det henne inte rättvisa, vad vet jag? Men jag ska erkänna - den här boken var i alla fall ganska spännande! :)
Den omåttligt populäre polismannen David Lindgren hittas mördad i sin lägenhet. Här finns också hans fru Julia, svårt chockad och i psykos. Det visar sig att David skjutits till döds med Julias tjänstevapen (även hon är polis) och kollegornas dom är hård och omedelbar. Julia är skyldig och förtjänar inget annat  än förakt. Den enda som tvivlar på hennes skuld är kollegan och bästa vännen Nina. Och Annika Bengtzon...

 
Åsa Larsson: Et offer til Molok (digikort)
Apropå deckarserier... här är en som jag faktiskt läst i kronologisk ordning! :)
Det har gått ett och ett halvt år sedan händelserna som utspelade sig i Till dess din vrede upphör. Rebecka Martinsson bor kvar i sin farmors hus i Kurravaara och jobbar som åklagare i Kiruna. Återigen blir hon inblandad i ett mordfall, när grannen Sol-Britt hittas mördad. Den här gången petas hon dock åt sidan av kollegan Carl von Post, en obehaglig streber som bestämt sig för att klättra på karriärstegen. Trots detta kan inte Rebecka låta bli att snoka vidare på egen hand. Sol-Britts son dog i en smitningsolycka ett par år tidigare, och hon har nyligen begravt sin far som - vad det verkar - blev dödad av en björn. Någon försöker dessutom ta livet av hennes barnbarn. Det måste ju finnas en koppling mellan dödsfallen, eller? Letandet för henne tillbaka till 1900-talets början och den unga lärarinnan Elina, som får en lärartjänst i Kiruna och förälskar sig i disponent Lundbohm. Den förälskelsen skall visa sig få långtgående konsekvenser...
 


Jørn Lier Horst: Maltesergåten (CLUE; 2)
Den norske författaren (och polismannen) Jørn Lier Horst är mest känd för sina böcker om kriminalaren William Wisting. Nu satsar han på deckare för barn och ungdomar - och utifrån denna (som är den andra i serien - jag har inte läst den första) funkar det rätt bra! CLUE är ungdomarna Cecilia, Leo och Une - och hunden Egon. I den här boken dyker flera mystiska personer upp i Skutvika och tar in på Cecilias pappas pensionat. Gänget uppdagar snart ett samband med rånet i en guldsmedsaffär ett år tidigare, där bland annat en unik malteserklocka blev stulen. När de dessutom hittar en karta och en nyckel, inser de att rånarnas byte mycket väl kan ha gömts någonstans i närheten. Klarar de att lösa gåtan? Problemet är bara att de inte är de enda som vill komma åt bytet...
En spännande och lättläst bok, som jag kan tänka mig passar utmärkt för mellanstadieåldern!
 
 
Kate Morton: Hemmeligheter (digikort)
Detta är den fjärde av Kate Mortons böcker som översatts till norska. Hon är omåttligt populär, och efter att ha lyssnat på Den glemte hagen häromåret har jag sällat mig till skaran av beundrare. Men... jag tycker inte att Hemmeligheter är riktigt lika bra. Alltså, den är inte dålig! Bara lite... lång. Och där jag i den förra boken fattade omedelbar sympati för huvudpersonen och den historia hon nystade upp, får jag inget grepp om personerna i den här boken. Det är en sak att vara ung, naiv, förälskad - men något helt annat att vara inbilsk. Och inbilskhet får i den här boken långtgående konsekvenser...
... men de tre sista timmarnas lyssning gör att jag ändrar åsikt och faller som en fura för boken i alla fall! Kate Morton kan detta med att väva samman alla trådarna, överraska och vända på allt du trodde du visste - och få dig att se personerna i berättelsen i ett helt annat ljus. Och då blev det plötsligt en mycket bättre bok! :)



Becca Fitzpatrick: Stillhet
Det här är den tredje boken i fantasy-serien om Nora och Patch, vars omöjliga kärlekshistoria än en gång utsätts för hårda prov. Precis som med den förra boken, Crescendo, sträckläste jag på bekostnad av både städning och nattsömn...
Patch är en fallen ängel. Han har hamnat i onåd och ärkeänglarna har kastat ut honom från himlen. De fallna änglarna lever på jorden, och två veckor varje år besätter de kropparna till nefilim (en nefilim är enligt myten ett resultat av en gudomlig far och en mänsklig mor). Att bli besatt av en fallen ängel är givetvis något som nefilim avskyr, och i denna den tredje boken har nefilim-ledaren Den svarte handen bestämt sig för att samla en armé och gå till motangrepp. I skottlinjen återfinner vi Nora och Patch...
Jag vet, det låter ganska vilt. Antingen skakar man på huvudet åt hela konceptet - eller så faller man för det. Jag hör till den senare kategorin, om det var någon som undrade.
Det återstår en bok i serien, men eftersom Stillhet precis kommit ut i Norge antar jag att vi får vänta ett tag på den fjärde. Grr...!
 
 
Simone Elkeles: Leaving Paradise
Maggie och Caleb är båda 17 år. Och bådas liv har förändrats för alltid. Det har gått ett år sedan Caleb i fyllan körde på Maggie - han har suttit i fängelse, hon har genomgått en rad smärtsamma operationer men är fortfarande inte återställd. De vill absolut inte ha något med varandra att göra. Maggie anklagar Caleb för att ha förstört hennes liv, och Calebs försök att återgå till vardagen efter frigivningen ser ut att gå åt skogen då alla tittar snett på honom och behandlar honom på ett helt annat sätt än förr. Men även om de gör allt för att undvika varann så korsas deras vägar - och båda två blir lika överraskade när antipatin efterhand viker undan för något annat.
Det här är en ungdomsbok om vänskap, kärlek, smärta, rädsla, svek och sorg - men också om att våga ta chanser och leva det liv man själv väljer. Jag fastnade direkt, och ni kan vara säkra på att fortsättningen, Return to Paradise, dyker upp på läslistan för juni! :)
 
 
Lene Kaaberbøl: Kadaverdoktoren (digikort)
Året är 1894, och platsen är en liten stad i Frankrike. Här återfinner vi läkaren Albert Karno och hans 21-åriga dotter Madeleine. Doktor Karno är den läkare man tillkallar vid dödsfall - därav tillnamnet 'Kadaverdoktorn' - och Madeleine följer i hans fotspår även om det inte anses passande för en ung kvinna. Hon är intelligent och vetgirig, och ser för sig en framtid inom medicinen även om hon inser att hon kommer att få kämpa för en plats i det som i stor utsträckning är männens värld.
Far och dotter Karno tillkallas när en ung kvinna hittas ihjälfrusen. Det ena leder till det andra, och snart är de mitt uppe i en mordutredning som innefattar allt från en ihjälslagen präst till tama vargar och kvalsterinfektioner.
Det här är både en deckare och ett bidrag i debatten om kvinnors rättigheter. Eller som Madeleine flera gånger konstaterar: hon vill inte på nåder få lov att delta i mordutredningen, hon vill ha rätt att göra det!
Vad jag tycker om boken? Tja... den är väl OK. Det blir lite väl medicinskt emellanåt, och historien stannar upp, men tidsandan känns äkta och Madeleine är en sympatisk ung dam. Fast jag reagerade när ordet 'knulla' dök upp. Användes det ordet verkligen på 1800-talet? Slog upp i en etymologisk ordbok och kunde konstatera att, jo, ordet är äldre än så: Belagt i skrift sedan 1653. Troligen från det indo-europeiska ordet för "trycka samman", speciellt i gemensamt germanska knuzla-, till roten knu-, trycka ihop, och har funnits i svenska språket sedan medeltiden. Jämför knut, knöl, knöka och knusa
Alltid lär man sig nåt nytt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0