Augustiböcker

Jag hann inte läsa så många böcker som jag trott under sommaren - men nu som hösten och bokpratandet står för dörren är det bara att sätta fart! Även om blåbärsplockning de senaste veckorna konkurrerat om uppmärksamheten... :)

Ett par dagar kvar till månadsskiftet, men tror inte jag hinner läsa ut nån fler bok innan dess, så här är resultatet:
 
På vuxensidan (enbart ljudböcker, som vanligt):



Roger Hobb: Ghostman
Uppmärksammad debutbok som sålts till en hel räcka länder och - tror jag - även ska bli film.
Tja, nja. Lite för hårdkokt för mig.



Stefan Tegenfalk: Vredens tid
Första boken i en trologi om den luttrade polismannen Walter Gröhn och hans unga praktikant Jonna De Brugge. Lånade den mest i brist på annat i mp3-format (mycket lättsammare att föra över till digikortet än CD-skivor) och blev glatt överraskad. Rätt spännande, och jag vill absolut följa huvudpersonerna vidare! Visst, särskilt skurkarna porträtteras ganska svartvitt och karikerande, men berättelsen har såpass driv att jag överser med det.

Mo Hayder: Ritualer
Äntligen fick jag lyssna på den tredje boken om Jack Caffrey, efter att ha kopierat över ljudboken till digikort för snart ett år sen! Skulle bara får tag i - och läsa - tvåan först, och det blev inte förrän under sommaren. Nu väntar jag ivrigt på fyran, som kommer ut på svenska i höst! Och efter det, jo, så har jag faktiskt redan lyssnat på femman, för den kom på norska redan i fjol... (finns visst en sexa och - snart - en sjua också, fast tills vidare bara på engelska).
Spännande, ruggigt, läsvärt!

Johan Theorin: Blodläge
Den tredje boken i Ölandskvartetten. Tyckte nog bättre om de två första, även om denna alls inte är dålig. I centrum står Per Mörner, vars far jobbat inom porrfilmsbranschen och inte bara dragit på sig ett ganska kontroversiellt rykte utan dessutom fiender. Högst ovilligt dras Per in i härvan runt sin far, med livet som insats.
Som vanligt figurerar även Gerlof Davidsson i boken, och som vanligt börjar han nysta i saken...

Barn- och ungdomsböcker:

Bengt Nilsson: Björn!
Omläsning av ruggigt spännande bok inför bokprat. Den håller än!

Lasse Ekholm: Party
Tor blir bjuden på party - av Angela, som han tidigare var ihop med. Äntligen en chans att hitta tillbaka till varann! Om det inte vore för att hela familjen ska åka på moster Sigrids 50-årskalas i Hallsberg precis den kvällen. Mamma har ingen som helst förståelse för att Tor vill stanna hemma, så nu är goda råd dyra. Han MÅSTE ju på partyt!!
Lättläst och humoristiskt.



Jo Salmson: De stulna barnen, Fly, Sol, fly!, Magiska krafter, Folket som försvann
Lättläst fantasyserie för barn.

Peter Arrhenius: Aldrig som de andra
Småkuslig bok om William, som kan se döda människor.


Mårten Melin: Jävla Lucia
Det börjar en ny tjej i Martins klass. Hon är totalt annorlunda jämfört med de andra tjejerna, och snart börjar märkliga saker hända i skolan...



John Marsden: Imorgon när kriget kom
Närmast en klassiker! Handlar om sju australiensiska ungdomar som efter en campingtur i ett oländigt bergsområde kommer hem och till sin fasa inser att kriget brutit ut medan de varit borta.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0