Alla årets böcker

(bilden är lånad från http://www.caledon.library.on.ca)
 
Jodå! I år klarade jag 100 böcker! Till en början trodde jag det var med ett nödrop - men det var innan jag upptäckte att jag missat att ta med en månad i översikten. Med 113 böcker hade jag god marginal... :)
 
Här är en sammanställning - klicka på respektive månad för att läsa mer om böckerna:
(antal böcker i parentes)
 
Januari (13)
Februari (9)
Mars (10)
April (11)
Maj (13)
Juni (10)
Juli (7)
Augusti (7)
September (7)
Oktober (6)
November (11)
December (9)
 
Jag har gått igenom alla inläggen för att friska upp minnet. Fascinerande - en del böcker minns jag nästan inte alls, medan andra kommer följa mig länge, länge.
 
Precis som i fjol står ljudböckerna för mer än hälften. Mycket mer... 77 av 113, alltså bortåt 70%.
 
På fackboksfronten gick det om möjligt ännu trögare än 2012. Resultat: 0.
 
Att välja ut de bästa böckerna - eller snarare de bästa läsupplevelserna - är inte alldeles enkelt. Dessutom har jag en tendens att ändra mig hela tiden... men så här ser det ut just nu (utan inbördes ordning):
 
Årets bästa (utom deckare och barn/ungdom)
Fredagsstrikkeklubben
Bli hvis du kan. Reis hvis du må./Alle vil hjem. Ingen vil tilbake./Det finnes ingen helhet
The Camel bookmobile
Reisen til Bella Coola
Tråden
 
Årets bästa deckare
Marco-effekten
Sandmannen
Politi (eller egentligen allt av Jo Nesbø)
Før jeg sovner
Hulemannen
Nådens omkrets
 
Årets bästa barn/ungdom
Faen ta skjebnen
Finale
Leaving Paradise/Return to Paradise
Forførende ondskap
 
Topp 3, alla kategorier (med viss vånda...) 
Faen ta skjebnen
Politi
Fredagsstrikkeklubben
 
Årets 5 bottennapp (därmed inte sagt att böckerna är dåliga - bara att de inte var nåt för mig)
Vill ni åka mera?
Lysløypa
Ny grunnlov
Udødelighetens eliksir
Alltid Andrea
 
Och varför ändra på ett vinnande koncept? Jag satsar på (minst) 100 böcker 2014 också! Det blir ett år då det kommer handla mycket om barn- och ungdomslitteratur, då jag i mitt nya jobb ska hålla i bokpratsverksamheten på filialen i Sjulnäs och verkligen behöver uppdatera mig på området.
Jag ser för mig att det (återigen) blir många ljudböcker - inte minst i bilen då jag kommer ha ca 2 mil enkel väg till jobbet och det därmed blir en del pendling... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0