Beroendeframkallande

Riktigt ruskigt spännande. Böckerna av S.J. Bolton, alltså.

Började för ett par veckor sen med Rov, som jag skrivit om tidigare (utspelar sig på Shetland och bygger delvis på gamla sägner). Sen har jag tagit mig av Lacey Flint-serien i ljudboksversion (som kan sägas höra ihop med den första boken såtillvida att ett par av personerna återkommer). Lacey är kriminalassistent med ett mörkt förflutet och en förmåga att hamna i trubbel. Den första delen heter Nu ser du mig, och handlar om en Jack the Ripper-copycat som sprider skräck i London. I nästa bok, Livrädd, går Lacey undercover som student i Cambridge och dras in i ett farligt spel. I trean, Odödlig, kidnappas och mördas unga pojkar i södra London, och även denna gång dras Lacey in i händelserna trots att hon inte ingår i utredningsgruppen.

Den fjärde boken, En mörk och förvriden flod, står jag i kö för. Trodde jag skulle hinna få den innan helgen, men nejdå. Den dyker upp först till veckan... abstinensvarning.

I tillägg till de svåra kriminalfallen brottas Lacey med sina känslor för kriminalkommissarie Mark Joesbury. Att de båda är attraherade av varandra råder det inga som helst tvivel om (det är snarast ett understatement), men Lacey har svårt för att låta någon komma nära och kanske avslöja hennes hemligheter från det förflutna...

Hm. Även jag känner mig en smula attraherad av den handlingskraftige kommissarien med sina turkosblå ögon och lite buffliga sätt. Påhittad eller ej...!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0