Kladdkaka

I lördags var det Kladdkakans dag. Och på lördagkväll var jag bjuden till Desirée på middag. Så då bakade jag en kladdkaka och tog med mig! Visserligen blir jag nästan tokig på min ugn som inte uppför sig som den ska (jodå, jag ska felanmäla till fastighetsägaren, har bara inte kommit så långt än) så jag fick grädda kakan i bortåt 40 min (och skruvade dessutom upp temperaturen) innan den verkade någorlunda klar - men då blev den också faktiskt helt OK.

Recept? Här! :)

Kolakladdkaka
(8-10 portioner)
 
  • 150 gram smör
  • 1 burk karamelliserad mjölk
  • 1,5 dl socker
  • 1,5 krm salt
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 3 ägg
 
1. Smält smöret.
2. Vispa samman den karamelliserade mjölken, socker, salt, smör och mjöl till en slät smet.
3. Tillsätt äggen och vispa ordentligt.
4. Smöra och mjöla en springform och häll i smeten.
5. Grädda på 175 grader i ca 20-25 minuter.
 
Låt kakan svalna och strö över florsocker. Servera sedan med lätt vispad grädde. 

(Receptet hämtat från http://vardagsmatalajess.blogg.se, men bilden är min egen!)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0