Majläsning

Flera vändor med bokprat i Sjulnäs de senaste veckorna, men eftersom jag kunnat "återanvända" många titlar som jag läst in mig på under tiden i Rosvik har jag inte behövt panikläsa så många böcker i maj... :)
 
Vuxen:

Nora Roberts: Flammande skyar (CD-bok)
Hittade den här i en hög med gallrade ljudböcker i Rosvik - och norpade den. Har lyssnat på den förut (länge sen), och minns att jag gillade den. I och med att jag inte får min digispiller att funka i nya bilen får den blir CD-skivor istället.
Storyn? Nate Burke är polis och har precis tagit ett jobb i Lunacy, Alaska, för att komma bort från Baltimore efter ett skottdrama som resulterade i en kollegas död. I Lunacy finns bl.a. Meg, som är pilot och en mycket egensinnig kvinna. Tycke uppstår - förstås. Men när hennes far, som varit försvunnen i 16 år, hittas död i en isgrotta med en yxa i bröstet, utvecklas det hela till en deckarhistoria. Vem tog livet av honom, och varför? Och finns mördaren fortfarande kvar i Lunacy?
Lite lätt förutsägbart, men rätt OK ändå!  

Barn/ungdom:

 
Dan Gemeinhart: Sannare än sant
Så här har jag skrivit om boken i ett boktips som publiceras i PT om nån vecka:

            ”En sista resa.
 Ensam lämnar jag mitt hem.
        Mot bergets toppar.”


Mark är sjuk. Svårt sjuk. Han vet inte hur länge han orkar kämpa mot cancern – men han bestämmer sig för att uppfylla sin dröm: att klättra upp till toppen av berget Mount Rainier, om det så blir det sista han gör. Han rymmer hemifrån tillsammans med sin älskade hund Beau. Med sig har han en kamera och ett anteckningsblock där han skriver haiku-dikter, och i ord och bild dokumenterar han sin resa. Hemma väntar de alltmer förtvivlade föräldrarna, men sökinsatserna är resultatlösa - Mark tycks som uppslukad av jorden. Hans allra bästa vän, Jessie, anar vart han är på väg men slits mellan hans önskan att få göra den här resan på sina egna premisser, och insikten om att hon är den enda som kan rädda honom – innan det är för sent…
En bok fylld av känslor: smärta och sorg, men också glädje och kärlek.

 

Magnus Nordin: Hemsökta
Elin och Denise har fått världens lyxigaste sommarjobb - de ska se till ett hus i ytterskärgården medan ägaren, Daniel Heiss, är bortrest. Klippa gräs, vattna rosorna - men annars massa tid att sola, bada, njuta. Men redan första natten vaknar tjejerna av att inbrottslarmet går igång. Och ganska snart inser de att nånting är väldigt, väldigt fel. Vad hände egentligen med Daniels fru? Och vad är det med kråkan som stirrar på dem med sina kalla ögon? Och hur var det med kvinnan som brändes på bål precis på samma udde där huset nu ligger? Riktigt ruskig historia!

Ehm. Tja. Kort lista! Har ju visserligen gått igenom många av de där Rosviks-återanvändnings-böckerna inför bokpraten, men inte läst dem från pärm till pärm så då kommer de inte med på listan. Nu har jag börjat hamstra inför sommaren - för jo, visst ska det väl bli tid att läsa en del!? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0