Tiendebytte

Idag har jag varit på marknad! Nordnorges äldsta. Den går under namnet Tiendebytte och innehåller allt en marknad ska: knallar som säljer allt från getost till massageolja, stånd med sockervadd och varmkorv, ett helt tivoli (från Sverige!) samt underhållning på torgets stora scen. Och turer med häst och vagn. Och laserskytte, och gratis ballonger. Och... ja, ni fattar!

Men det regnade förstås. Inte hela tiden, men en hel del. Solen sken när jag vaknade. "Alltså cyklar jag" tänkte jag glad i hågen. När jag kom ut ur duschen vräkte regnet ner. "Nehej, det blir bil" tänkte jag. När jag ätit frukost var det uppehåll. Sen regn medan jag tog på mig ytterkläderna. När jag låste dörren slutade det regna och solen tittade fram. Så då blev det cykel i alla fall. Jag hann ungefär 150 meter innan regnet återigen öste ner... men jag stod mitt kast och susade vidare nerför backen. Jag klagade för mamma häromkvällen att de norska meteorologerna alltid tycks helgardera, det är ett moln med en sol ovanför och regn under på nästan alla prognoser för nordnorge. Fast jag börjar inse att de har en poäng. Det är inte väderomslag varje dag här - utan varje timme. Eller som idag - varje kvart.

Kanske lika bra att jag slutar kommentera vädret - det är som det är. Bara att gilla läget! Faktiskt gjorde jag ett försök att köpa mig en sydväst idag - men hittade ingen trots att jag var in på alla sportbutiker och de hade mängder av olika sorters regnkläder. Märkligt. Kanske är de slutsålda?! :)

Åter till marknaden - längs gågatan fanns snickrade pilar som visade vägen till loppis, konstutställningar, kaffeservering etc. På en pil stod det kort och gott Svenskar. "Jaså, säljer de sådana också", tänkte jag och marscherade nyfiket dit. Njaee, inte riktigt. Det stod ett par från Strömsund och sålde "äkta svenska kolbullar" - pinsamt, jag som är svensk hade inte en aning om vad det var! Men nu vet jag: det ser ut som tjocka pannkakor och innehåller mjöl, vatten, salt och (amerika)fläsk - och förr i tiden var det vanligt att äta sådana när man jobbade i skogen, det var mat som man höll sig länge mätt på. Jag avstod dock från att smaka... även om en av försäljarna hävdade att det "är jättebra mat enligt GI-metoden!" Ähum. Vet inte det, jag.

Alla ivriga försäljare till trots - jag köpte ingenting. Det fanns mycket fint (och en del krafs) men småsnål som jag är såg jag inget jag direkt behövde. Skulle varit en sydväst då, om jag bara hittat en!

Så här ser det ut när det är alla slags väder på en gång: sol på fjället, mulet runt omkring - och ösregn på mig...

image150

Och så lite blandad kompott:

Höstlöv - järnvägsstationen - TV-tornet i dimma (fast det var inte idag utan när jag gick till jobbet i onsdags)


Kommentarer
Postat av: Eva

Om det var "AXELS TIVOLI" så kan jag skvallra om att de pinkar (just det!) på deras utrustning - skulle inte åka på det tivolit i första taget- tänk vad deras grejer måste rosta. Kanske i samma skick som SAS-planen, med sina rostiga bultar ;-)

2007-09-23 @ 18:54:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0