Mera blåbär!

Jag har varit på utflykt idag! Cyklade till industriområdet på Øya och fortsatte sen längs stigen ut mot Marsøra. Tog med mig några små burkar utifall att jag skulle hitta blåbär. Och OM det fanns blåbär!! Snabbt hade jag fyllt de små burkarna och så fick jag göra som sist - tömma burken med matsäcken! Fast den här gången slängde jag inte mackorna - jag åt upp dem... :) Sen var det bara att fortsätta plocka - fast när även den burken var fylld fick jag ge mig. För denna dag. Jag ska dit igen imorogn bitti! Hoppas att det inte dyker upp nån morgonpigg friluftsentusiast och dammsuger rent - men det finns så gott om bär att det räcker nog ändå. 
Jag hittade förresten lingon också. Mogna lingon! Ska lägga beslag på dem också imorgon. Egentligen vet jag inte hur smart det är att plocka bär bara några hundra meter från regionens största aluminiumfabrik som ligger på andra sidan fjorden - men när det t.o.m. är riskfritt att äta lokalt fångad fisk borde det väl inte vara någon fara...? 



Stigen ut till Marsøra är rätt bra, om än lite brant här och där. Det finns planer på att göra en riktig väg så att även rörelsehindrade kan ta sig ut till friluftsområdet. Bra idé! Fast då måste man nog platta till den... Projektet har dock stoppat upp, man måste kolla rasrisk etc. innan man kan börja bygga.

     

Det går bitvis flera stigar parallellt, och jag väljer såklart de mest lättforcerade. Utom på ett ställe där jag gick fel - och plötsligt stod framför ett STUP! Jag lovar, stigen försvann rakt ner! Jag hasade mig sakta sakta nedåt (var för lat för att vända om, nämligen...) och mumlade "o herregud o herregud" hela tiden. När jag väl kommit mig ner - utan missöden! - mötte jag en äldre herre som log vänligt. Hm...!

Ebb och flod (eller flo och fjære som det heter här):

   ... ca 20 min. mellan bilderna...

Egentligen skulle jag varit en vända på jobbet också. På måndag börjar jag med biblioteksintroduktionerna för åk 1 men jag har inte hunnit förbereda någonting. I tillägg till att jag visar runt och berättar om bibblan ska eleverna få praktiska uppgifter för att öva sig på att leta information. Dessa uppgifter har jag tänkt ska anknyta till de olika utbildningarna - på måndag är det design- och hantverksklassen på förmiddagen och restaurang- och mat efter lunch. Och för att göra det hela lite mer intressant är jag inne på att göra en tävling av det - alla som vill får lämna in svaren och så drar jag en vinnare eller två när alla klasser varit på besök. Alltid lockar det någon! :)

Jaja, jag får ta en sväng förbi skolan imorgon istället.
Nu ska jag försöka ta mig i kragen och baka biskvibottnar - fast det är väldigt frestande att se en film istället... :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0