"Ting tar tid"

... brukar en av kollegorna konstatera. Helt rätt. Nu har hela den här dagen gått och inte hann jag klart! För det jag inte riktigt hade tagit med i beräkningen var tidsåtgången för GALLRINGEN. Det där man hela tiden måste ha i bakhuvudet som bibliotekarie, men som ofta blir nedprioriterat när det är mycket annat som skall hinnas med. Jag har i och för sig gjort en del ryck (bara fråga vaktmästarna, som burit ut säck på säck...) men aldrig hunnit gå igenom hela beståndet. Det hann jag såklart inte nu heller, men när man flyttar runt på alla böcker får man osvikligen ögonen på ett och annat som helt klart borde kasseras. Hittade t.ex. två böcker om AIDS från 1985 resp. 1986. Mycket har hänt på fältet sen dess! Och så visade det sig att i stort sett alla böcker om barnmisshandel och sexuella övergrepp var sen slutet på 80-/början på 90-talet. Bedrövligt. Så mitt i alltihop satte jag mig och kollade nätbokhandlarna i jakt på nyare verk. Japp, hittade flera. Men vips gick det ju en massa tid...

Sen visste jag ju på förhand att jag - för att få hela ommöbleringen att gå ihop - måste gallra ca 5 hyllmeter (helst mer). Huga. Hittills har jag inte lyckats kvitta mig med mer än detta:



... vilket förstås innebär att det fortfarande är alldeles för trångt i hyllorna. Och två skylthyllor har fått stryka på foten. Den avdelning där jag måste ta i med hårdhandskarna är konst/ design/arkitektur. Vi får i år 7 (eller möjligen 8) elever på formgivningsprogrammets årskurs 3 (åk 1 och 2 är nedlagda). Plus 15 elever på design & hantverk åk 1 och ungefär lika många på åk 2 (de som ska bli frisörer). Inalles knappt 40 elever. Bokbeståndet i ämnet uppgår till dryga 10 hyllmeter... Att jämföra med idrottsprogrammet där vi har över 80 elever - men böckerna upptar knappa 2 hyllmeter. Ooops. Här har bibblan inte hängt med i svängarna. Har beställt en hel del inom idrott i sommar (på inrådan av idrottslärarna) men vi skulle förmodligen behöva komplettera ytterligare. Fast med det här sättet att resonera måste jag också göra nåt åt teknikavdelningen... där är det om möjligt ännu magrare. Det är såklart inte antal elever som avgör hur mycket böcker man bör ha i ett ämne - per definition finns det (tror jag) mer litteratur utgiven om konst än om idrott skulle jag tro. Men i alla fall! :)

För att lyckas pressa in alla böcker har jag tagit till det där greppet som aldrig funkar särskilt bra: magasinering. För böcker som hamnar i magasinet har en tendens att "dö". Det som inte syns finns inte - eller "out of sight, out of mind". Vad som hamnat där? En hel hoper pampiga konstnärsbiografier. Rena praktverk, men ack så skrymmande. Hur jag valt vilka som degra-deras till magasinsböcker? Plockade ut de konstnärsnamn jag inte kände igen... vilket är en idiotisk metod, jag är så sabla ointresserad av konst att det kan vara några av de mest kända som hamnat på undantag. Men jag har i alla fall sparat Picasso, Rembrandt, Munch, Nerdrum och Da Vinci! :)
_ _ _ _ _

Sluttuggat om jobbet. Imorgon ska jag koppla bort skolan HELT OCH HÅLLET, och ägna mig åt friluftsliv: blåbärsplockning!! (synd bara att "klarvær" och +15 har ändrat sig till "skyet" och +12 i yr:s prognos) Har fått flera tips på var det ska finnas gott om bär (bakom kyrkan i Drevja, på Reinfjellet, vid golfbanan...) men jag tror det får bli Korgfjellet. Inte Marsøra i alla fall, även om jag inte kan påstå att jag fått några men av att äta blåbär som växt ett par hundra meter från aluminiumfabriken... :)
_ _ _ _ _

     

Det blev en promenad runt Åremma när jag kom hem från jobbet. Det har regnat i en vecka - så även idag - men inte hela dagarna, utan flera kvällar har det varit sol och vackert. Mötte två joggande norrmän i ett motlut (det var alltså de som var på väg uppför), och tror ni inte att de småpratade med varann, helt oanfäktat. Va?! De enda ljud ni får ur mig om jag ska springa uppför en backe är oregelbundna och hackiga blåsljud...


_ _ _ _ _

HA! HA! HA!



Tror knappast det funkar, nej...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0