Russefeiringa er begynt

Nu är de i full gång. Vilka då? Russen! Avgångseleverna, alltså. Från 1:a maj fram till national-dagen firas och festas det för fullt (hur praktiskt detta är med tanke på att alla sluttentor kommer direkt efteråt kan man ju diskutera...). Har studerat blårussens (=yrkeselevernas) lista på russe-krav - det vill säga aktiviteter som ska utföras för att sedan få smycka russe-overallen/mössan med bevis för genomförda uppdrag. Här är ett urval (med bevisen inom parantes):

4. Krama en lärare (krita)
13. Ha kondomer på händerna en hel skoldag (finger från plasthandske)
17. Övernatta i en rondell (plastsked)
22. Kyssa en främling på gatan (godisläppar)
25. Vara nykter hela russetiden (läskkork)
27. Bada i Vefsna (=älven) (glasspinne)
43. Tillbringa en natt i ett träd (kvist)
58. Fiska i en gatubrunn i 1 timme (flöte)
60. Köpa ett paket kondomer med hjälp av kroppsspråk (utan ord) (kondometikett)
65. Borsta tänderna med majonnäs (etikett med majonnäslogon)
70. Krypa in på alla fyra i en butik och stå och skälla framför hundmaten i en minut (hundkex)
73. Sitta under skolbänken en hel lektion (spik)
97. Gå ut från ett provrum i bara underkläderna för att hitta nåt annat att prova (tygbit)
108. Springa naken runt skolan (porrbild)
110. Föra ett seriöst samtal med en lyktstolpe i 20 min (glödlampa)
116. Tälta utanför skolan och laga mat på spritkök (tältplugg)
137. Vira in en lärares bil i toapapper (toapapper)
146. Skicka kärleksbrev till en lärare (kopia av brevet)
168. Gå i ring runt ett träd på torget och sjung julsånger i minst 15 min (mistel)

Hur många krav det är totalt? 170. Men ingen elev klarar alla - det är omöjligt. T.ex. är krav nr 25 - se ovan (det allra enklaste, enligt mig...) icke kompatibelt med krav nr 76 (dricka 0,7 liter oblandad sprit på sex timmar) eller krav nr 98 (dricka 5 shots på 15 sekunder). Jag har över huvud taget svårt för krav där sprit är inblandat, tycker det är ganska onödigt. Liksom nr. 125 (ha sex med 10 personer under russetiden) och nr 92 (döpa en förstaårselev i Skjervo = den andra älven i stan) - de kunde de gott ha strukit. Fast eleverna anser säkert att jag är en moral-tant.

Nyss kom det förresten in en tjej in med en penna i örat... jodå. Hon är russ. Såklart.
_ _ _ _ _

Jag har fått en bokvagn! En av lärarna ringde och undrade om jag var intresserad - den stod bara i vägen i lärarrummet. Jomensåklart!! När läroböckerna snart börjar välla in kommer den mer än väl till pass. Dessutom - visst är den söt? :)


_ _ _ _ _

Dags att cykla hem och slänga i mig lite middag - sen ska jag och Unni gå Åremma runt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0