Bär och sånt

Blåbär är bra för din hjärna - jag lär ju bli rena Einstein innan jag ätit mig igenom
alla bär jag har i frysen!! :)

Annars har det mest handlat om lingon ikväll - har tagit mig i kragen och kokat sylt. För första gången. Bedrövligt - snart 35 men en novis i köket... undantaget bakning, då! :) Jag gör lingon-dricka också, men den ska stå och dra ett dygn så det blir inte provsmakning förrän imorgon kväll. Men sylten smakar utmärkt, kan jag meddela. Tack mamma för recepten!:)



Återstår att komma på hur i friden jag ska få användning för flera liter sylt - äter lingonsylt till blodpudding (som inte finns här, i alla fall ingen som liknar Scans...), och möjligen till palt, men annars? Norrmännen äter ju ofta sylt på mackorna men NÄ. Ingen lingonsylt på mina limpskivor!!
_ _ _ _ _

Jag önskar mig en regnmätare också. För någon nederbördsstatistik för min vrå av världen har jag inte hittat, varken på yr.no eller nån annanstans. Och jisses, vilka mängder som ramlar ner här!
_ _ _ _ _

Det var för bra för att vara sant. Naturligtvis har jag fått ännu en faktura som följd av de norska nummerplåtarna på bilen! Årsavgiften för 2009 - fast jag får väl trösta mig med att jag bara behöver betala för halva året. 1370 kr.
_ _ _ _ _

Har letat igenom badrumsskåpet i jakt på åksjukepiller. Hittade förpackningen till slut - men den visade sig ha passerat bäst före-datum med ca 2 år. Hm... bör kanske ta en sväng på Apoteket imorgon. Varför? Jo, vi ska på personalresa efter helgen. Tre dagar till Lovund - ön uppe till höger som ser ut som ett segel:



Det är två timmars båtresa från Sandnessjøen och om det blåser som det gjorde häromdagen - då kommer jag att få problem, trots att jag är född på en ö och dotter till en fiskare. Jag har anlag för sjösjuka! Dessutom finns det inte sängplatser åt oss alla på land (vi är uppåt 100 pers) så några får sova ombord på båten. Gissa var jag kommer hamna...? Hoppas hamnen ligger skyddad från öppna havet!

Men, men - som kollegan konstaterade: "Jenny, det spelar ingen roll om du kollar yr.no flera gånger om dagen, vädret blir som det blir ändå!" Så sant. Och alldeles oavsett så tror jag att vi kommer få några härliga dagar. Sammanhållningen och stämningen på skolan är tämligen unik, tror jag. Vi har det så himla kul ihop!!

Eleverna? De har fått uppgifter att jobba med hemma på egen hand medan vi är borta. När vi kommer tillbaka får jag väl leta upp idrottsklassen och ropa "Hej, har ni saknat mig???" :) :) :)


Kommentarer
Postat av: Tova

Hej Jenny!



Är hemkommen från en resa till Norge och har haft en del personer med åksjuketendenser med på samma lilla tripp. Ett lite tips som dessutom inte har något bäst före datum... Har du hört talas om Sea-band som åtminstone finns på svenska apotek. Fungerar tydligen utmärkt mot åksjuka. Du kan läsa lite mer här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx?Varuid=213755



Allt gott och trevlig resa.

/Tova

2009-09-11 @ 23:11:24
URL: http://urmittperspektivsett.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Tack för tipset! Har aldrig hört talas om det, nej... men värt att prova! :)



Hoppas ni hade det bra på Norgeresan. Fast... kan man ha det annat än bra i Norge??? Hi hi.

2009-09-12 @ 10:12:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0