Saltdalen

För säkerhets skull lägger jag ut Saltdalsbilderna innan jag far från jobbet - skulle inte förvåna mig om nätet hemma är segt idag med.

Varning! Det här blir lååångt - att ladda upp bilder tar bara en bråkdel av tiden det tar hemma på en bra dag. Så jag löper antagligen amok... :)

Var ute i god tid i lördags - så jag tog vägen över Korgfjellet istället för igenom det:



Sen gjorde jag ett stopp på Plantasjen på Mo, där jag inhandlade såväl tulpan-
som påskliljelökar. Jag ska anlägga en rabatt, har jag tänkt!

Och så bar det av över Saltfjellet. Stannade som vanligt i tid och otid för att fotografera, men jag hade telefonkontakt med syrran och Rickard och det visade sig att jag hade gott om tid. Vi hade bestämt oss för att sammanstråla på Røkland och när jag passerade polcirkeln (med ca 5 mil kvar) hade de inte hunnit längre än till Arjeplog... :)



Tror ni inte att det körde förbi en kollega och tutade på mig när stod och fotograferade älven! :)

Smart marknadsföring...       ... och en tjusig järnvägsbro:

           

Passerade polcirkeln - där sisådär tiotusen förbipasserande gjort sina egna små stenhögar, en del med graverade plaketter på!!! Jag nöjde mig med att fotografera andras konstverk, jag...



       


Ingenting jämfört med Sognefjellsvegen, som går upp till 1434 m.ö.h., men i alla fall! :)

 

Titta noga - längst upp, i höjd med trädgränsen, går järnvägen!!



Framme på Røkland fick jag tid att strosa omkring på Arctic Lys & Design (lysstøperi). Skulle lätt kunnat göra av med tusenlappar... men istället höll jag hårt i plånboken (nåja, handlade en del på söndagen innan jag åkte hem istället).

Utsikt från järnvägsövergången på Røkland:



Så kom Eva & Rickard och vi körde till det ställe längs älven där han har fiskat lax och öring i många år. Det är ungefär samma gäng som kommer år efter år, alla känner alla. Och på kvällen blev allihop bjudna på middag hos två par som bor i backen ovanför campingplatsen (eller vad man nu ska kalla den - fem husvagnar på en gräsplan). Trevligt folk, god mat - men jag satt och gäspade hela tiden. Upparbetad trötthet... (när jag nu ser tillbaka på augusti månad skulle jag kunna sammanfatta den så här: jobbjobbjobbjobbjobbjobbjobbjobb - och bärplockning).

Frampå kvällskvisten - eller snarare när det blivit närmast becksvart - satte folk igång att fiska. Jojo. Vet inte hur långt utpå natten de stod där, men ingen fick en enda fisk...



Söndagen så. Grillad korv till frukost! :) Observera den flotta grillen
- det är en tvättmaskinstrumma...

     

Rickard fiskar!

 

Sen tog Eva och jag en promenad "broarna runt" - över två lätt vingliga hängbroar. Vi pratade, fnittrade och fånade oss mest hela vägen. Jag har världens bästa lillasyster!!!

     



... fast frågan är om hon nånsin förlåter mig för detta...
Kunde bara inte låta bli!! :)

     

Och så åkte vi en sväng till Rognan för att leta geocacher. Vi hittade båda!

     

     

Eva har samlat stenar längs älvbrinken. Och tror ni inte hon hittade en alien!!



Det blev grillat älgkött och potatiskroketter innan jag åkte hemåt igen - och efterrätt med grädde och färska blåbär (se där, jag blev av med en av alla mina blåbärsburkar!!).

Uppe på fjället var det +9, blåsigt och regnstänk. Plötsligt blev det höst...

     

Jättekul att träffas! Jag kommer tillbaka! Men tänker fortfarande INTE fiska!
_ _ _ _ _

En av eleverna frågade idag hur många läroböcker jag plastat. När jag sa att det nog är över 600 vid det här laget utbröt han:

Steike, du e gærn!!


De säger vad de menar, de små liven. Och jaa... lite galen är jag nog allt...

Fick (för vilken gång i ordningen) dessutom frågan om varför jag flyttat till Mosjøen. Orkade inde dra hela harangen om nedskärningar, knäppa chefer och allt det där utan sa bara "Varför inte?". Och eleverna tittade förvånat på varann. "Ja, varför inte?" sa en av dem, som om han inte tänkt på det förut. Mosjøen är ett bra ställe att bo på, så är det ju - kanske måste de bara påminnas om det emellanåt.


Kommentarer
Postat av: Per

Bara vissa av de små bilderna är möjliga att klicka på för att få se en större version. Är det avsiktligt? Om inte, går det att fixa i efterhand?

2009-09-03 @ 17:02:02
Postat av: Jenny

Fixat!! :)

2009-09-04 @ 15:09:47
Postat av: Per

Tack! Det större formatet gör ju onekligen att de fina bilderna kommer bättre till sin rätt.

2009-09-04 @ 20:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0