Naturkrafter

Jahaja, tillbaka i Mosjøen för en kort mellanlandning. Kl 04.58 imorgon bitti ska jag till Bodø för den sista studiesamlingen... fast vi lär bli försenade. Tågtrafiken är inställd mellan Dunderland och Rognan på grund av ras, så det blir buss över Saltfjellet. 

Jag var en aning orolig för hemresan idag efter rapporterna om jordras och översvämningar. E12:an har varit avstängd mellan Hemavan och gränsen, dessutom har flera mindre vägar fortfarande inte kunnat öppnas. Men över Krutfjellet gick det bra, på några ställen rann det vatten över vägen men inte värre än att den var körbar.



Regnet och värmen (jaja, nu är det bara +8 men det var visst smällvarmt igår) har satt igång vårfloden med våldsam kraft. På sina ställen rasar hela fjällsidor ner. Idag har 17 maj-firandet ställts in i Mosjøen efter en tragisk rasolycka. Åtta personer på skidtur på fjället drogs med i ett ras - tre har klarat sig, men två omkom i raset och två saknas och antas också ha fått sätta livet till. Tragiskt. Och polisen törs inte ge sig ut och leta efter dem då det är stor risk för fler ras.
_ _ _ _ _

Fler bilder från i helgen kommer så småningom, men nu måste jag packa för Bodø-turen och komma mig isäng. Väckarklockan ringer strax före 03.30...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0