Visfestivalen

Jag fortsätter jobba mig bakåt genom sista semesterveckan. Förra helgen var det traditionsenlig visfestival på ön - denna gång utan riktigt stora, kända dragplåster. Eller, ja, Säkert (Annika Norlin) är väl ganska känd. Däremot var det nog inte så många som hade koll på Lillebjørn Nilsen, även om han är stor i Norge. Jag ska ärligt erkänna att jag inte riktigt kunde placera honom och hans låtar - ända tills han spelade Tanta til Beate. Aha, är det HAN!! :)

Jo, för vi gick på ett festivalpass, mamma, Eva och jag. Rasmus och hans pappa och de andra stannade hemma.


Mor och dotter diggar

Vi fick, förutom Lillebjørn Nilsen, lyssna til K-G Malm, Lyy och Irma Schultz Keller. K-G Malm hade några träffsäkra betraktelser över kulturpolitiken, Lyy spelade gamla skillingtryck med drag och dunkadunka (men sångerskans röst nådde inte riktigt ut så vi hörde bara delar av texterna), och Irma Schultz Keller tolkade Joni Mitchell - säkert himla bra, men inte riktigt min typ av musik. Mest intressant var mellansnacket, särskilt det som handlade om Lilla Grön.




Lillebjørn Nilsen

Och till minne av offren på Utøya och i Oslo stod ett tänt ljus på scenen,
med rosor och den norska flaggan intill.



En av eleverna på Mosjøen videregående skole miste livet i tragedin. Hon begravs idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0