Heldag på Storstenögern



Idag har pappa och jag varit på Storstenögern, där vi tillsammans med de andra delägarna har städat ur vår gamla fiskebastu. Vi äger inte marken, bara stugan, och nu har vi bestämt oss för att sälja den till markägaren. Men inte utan att "rensa i röran", alltså. Vi hittade allt från gamla fiskenät till fotogenlampor, motorcykelglasögon och ett par kaffefat från Gustavsberg. Dessutom har både råttor och fåglar levt loppan därinne, så när vi fått ut allt gick jag över väggar och golv med såpa.

Före:







Efter:





Stenbumlingen som gett ön dess namn:



Pappa och jag tog båten från Gäddbäck och genom kanalen. Nu är det väl närmare 30 år sen den muddrades, och jädrar - det börjar bli grunt på sina ställen! Ett par gånger fick pappa helt sonika dra upp snurran ur vattnet och så fick jag ro. Kändes som om vi körde båt i ett dike, ungefär. Dessutom skrämde vi livet ur ett gäng fågelungar som simmade som dårar framför båten innan de kom på att de kunde dyka... :)



PS. Jodå, det regnade faktiskt idag! Inte mycket, och regnet drog bort efterhand (den översta bilden tog jag när vi åkte från Storstenögern på eftermiddagen, den nedersta bilden på väg dit imorse). Jag vaknade inatt kring 02.30 och hörde att det droppade från taken, så jag gick ut en vända och såg till att fylla upp alla hinkar och byttor. Man vet ju aldrig när det regnar nästa gång... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0