Läsning i augusti

Vet ni vad som är himla effektivt? Att lyssna på ljudböcker medan man plastar läromedel! Medan jag plastade bortemot 900 böcker till eleverna hann jag beta av (nästan) fyra titlar i spänningsgenren (OK, lyssnade lite utanför jobbet också... men ändå). Skulle säkert varit fem om jag bara kommit på idén lite tidigare... :) 
 
 
Trude Teige: Noen vet (CD-bok)
Det här är den första av Teiges böcker om TV-journalisten Kajsa Coren. Jag lyssnade på bok två för ett par månader sen och tyckte den var såpass bra att jag nu tagit mig an ettan. Och jodå - den är bra, den här också. Inget direkt revolutionerande, och jag anar ganska tidigt vem som är gärningsmannen (och det hade jag gjort även om jag inte redan lyssnat på uppföljaren...) - men ändå intressant. Och det är inte bara deckargåtan som fängslar, utan också Kajsas privatliv. Hon är gift småbarnsmor, vilket inte är alldeles enkelt att kombinera med det tidvis intensiva jobbet på Kanal 4. Vem hämtar barnen på skola och dagis när oppositionsledaren får hjärtproblem och hon är den enda journalist som är saken på spåret?
Jag gillar dessutom Nina Woxholtt som uppläsare - men det kändes lite onödigt att dela inläsningen mellan två personer. Hon kunde lika gärna läst alltihop, också styckena där gärningsmannen kommer till tals. 
 
 
Stein Morten Lier: Bunnen av himmelen (digikort)
Det här är en bok som påminner mig om Robert Ludlums Identitet Kain med uppföljare (ni vet, de som filmats med Matt Damon i huvudrollen: The Bourne identity/supremacy/ultimatum och nu sist The Bourne legacy). Men nja... jag tycker inte riktigt det funkar i norsk tappning. Det blir alldeles för osannolikt.
Mariangela Nielsen kontaktas av en person som vill prata med henne om Martin Mæle, en elitsoldat som hon står nära och som är en av de få personer hon litar på. Han har erkänt mord på en 19-årig kvinna och lagts in på psykiatrisk klinik då han anses lida av en allvarlig psykos. Men innan Mariangela får veta mera blir personen som kontaktat henne ihjälkörd, och hennes hem satt i brand. Hon beger sig till Oslo för att försöka ta reda på vad som hänt Martin, då hon anar att händelserna har ett samband. Spåren för henne till en militärförläggning på en ö i Oslofjorden, och här visar det sig att någon skrämmande är i görningen - något som involverar medicinska experiment och soldater med psykiska men efter uppdrag i krigets i Afghanistan...
 
 
Johan Theorin: Sankta psyko (digikort)
Fy sjutton, vilken obehaglig bok! Jag gillar deckare och spänning, men det här är mer åt ont-i-magen-hållet. Handlingen? Sankta Patricia, i folkmun Sankta Psyko, är ett sjukhus för psykiskt störda brottslingar. Säkerheten är hög, för bakom murarna finns både mördare och våldtäktsmän. I anslutning till sjukhuset finns en förskola för barn till de innespärrade, och genom en underjordisk gång kan barnen föras till ett besöksrum på sjukhuset för att under strikt bevakning få träffa sin mamma eller pappa.
Jan Hauger är nyanställd förskolelärare. Han är en duktig pedagog, men har sina egna skäl till att vilja jobba på Sankta Patricia. Det finns hemligheter i hans förflutna, och han kan inte låta bli att undra om det finns en möjlighet att ta sig in på sjukhuset genom de underjordiska gångarna. För det finns någon där som han är närmast besatt av att försöka träffa. Så en kväll låser han upp dörren och beger sig ner i gångarna under sjukhuset...
Hurves!!
 
 
Jo Nesbø: Frelseren (digikort)
Det här är den sjätte boken om polismannen Harry Hole. Och ja - man bör läsa dem i kronologisk ordning, för lite av poängen är att följa Harrys snirkliga väg genom tillvaron. Dessutom finns en del trådar och hänvisningar mellan böckerna som blir en smula obegripliga när man läst dem i "random order" - tro mig...
I Frelseren blir en soldat i Frälsningsarmen ihjälskjuten mitt i Oslo under en julkonsert. Alla tecken tyder på att gärningsmannen är ett proffs, och för Harry och hans kollegor blir det en krånglig utredning då det inte tycks finnas någon som helst grund för någon att önska Robert Karlsen död. Och även om de är mördaren på spåren lyckas han gång på gång smita genom maskorna i nätet...
_ _ _ _ _
 
Japp, det var resultatet efter bokplastningen. Så över till resten av augustiläsningen
- först ut är ännu en Harry Hole-bok...
  
 
Jo Nesbø: Politi (digikort)
Det här är den tionde - och möjligen sista (?) - boken i serien om herr Hole. Jag ska inte avslöja innehållet, för att inte förstöra läsupplevelsen för de av er som ännu inte hunnit så långt i serien (oj, det blev många negationer) - men kan konstatera att Jo Nesbø föga förvånande har gjort det igen. Det är riktigt, riktigt bra. Boken är helt omöjlig att lägga ifrån sig - eller i mitt tillfälle, att stänga av. Helge Winther-Larsen är dessutom en av mina absoluta favoritinläsare här till lands.
Läs den!! Men, som sagt, läs de andra böckerna först! :)
 
 
Karin Slaughter: Criminal
En ny skitspännande bok med barnläkaren/obducenten Sara Linton och kriminalaren Will Trent. Jag har skrivit om den här serien tidigare - eller serierna, eftersom det ju egentligen är en slags kombination av The Grant County Series och The Will Trent Series (läs mer på Karin Slaughters hemsida). Den här gången jagar man en seriemördare som gjort ett uppehåll på närmare 40 år - men det är ingen tvekan om att det är samma gärningsman. Och för Will blir det personligt, då händelser i hans förflutna har ett direkt samband med morden...
 
 
Trude Teige: Svik (digikort)
Sådärja, nu är jag ikapp på Kajsa Coren-fronten! Det här är den tredje boken om den driftiga TV-journalisten, och den utspelar sig på Sunnmøre där Kajsa växte upp. Hon är där för att skriva en bok om kvinnor under kriget, men plötsligt hittas en tysk turist mördad och ganska snart ser hon ett samband med det som hände i trakten när tyskarna ockuperade Norge.
Tja. Jag tycker deckargåtan är svagare än i de två tidigare böckerna, men det är fortfarande intressant att följa Kajsa och människorna runt henne. Skulle inte ha nåt emot att träffa nån som Karsten Kjølås... himla sympatisk typ! :)
 
Ehh... det blev väldigt många deckare. Ska försöka variera mig lite mer i september.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0