Lilldrängen

Badnymf 1 & 2

Blåsigt

Nordliga kulingvindar härute. Jag är oerhört tacksam över att jag inte behöver åka färja just nu, men samtidigt fascinerad över naturkrafterna!! Igår kväll var jag i Byviken och hämtade syrran med familj. Rasmus berättade med lysande ögon när han kom iland: "De va STOLA vågol, åsså sa de PLASK!!" Tur att han inte brås på moster Jenny... :-)

Nu är jag i Byviken igen, för att hämta S&P. Hoppas de heller inte blir avskräckta.

Holmödagen

Igår var det Holmödagen. Det anordnades bl.a. en bakelsetävling - där Holmöbakelsen skulle koras! Eva och jag lämnade in ett bidrag i full fart:

Vi vann inte (det hade vi heller inte väntat oss). Vinnarbakelsen heter "Havtorn under is" och har - såklart - havtornsfyllning under ett marängtäcke och är dekorerad med "vass" (gjort av kanderade apelsinskal). Den serveras på nästa års Holmödag - något att se fram emot! ;-)

Jag stod och sålde loppisgrejer åt syrran under dagen. Himla mycket kommers, jag hann aldrig kolla vad alla andra sålde...!

Slåtter

Sådärja, nu är vi igång med slåttern! Inte alla är lika begeistrade - mötte en väsande och fräsande huggorm imorse... han fick väldigt bråttom när jag räfsade honom på svansen...!

Buskar

Jag var på Plantagen igår och köpte två kompisar till min amerikanska blåbärsbuske - visar sig att det behövs minst två (av olika sort) om det ska bli nåt av bärproduktionen. Tveksamt om de kommer ge så väldigt mycket bär då de egentligen inte är härdiga för den här klimatzonen, men man kan ju alltid prova!

Dessutom var det rea på alla rhododendron, så mina två rosa-lila buskar har fått sällskap av en vit (längst till höger). Tack till pappa som hjälpte mig gräva ett stort hål - 60 liter jord försvann som ingenting i djupet... :-)

Blått

Fint på mammas grav:

Hon älskade blått i alla varianter, så blommorna känns verkligen helt rätt.

Marknad

Igår var jag en sväng på Vännäsdagarna med Rasmus & co. Vi gjorde inga stora fynd, men lilleman fick i alla fall spana in "hajen" - det vill säga laxen som folk får gissa vikten på! ;-)

Imorse bar det av ut till ön igen, där pappa och jag nu fått det nya dräneringsröret på plats. Bara platonmattan som fattas (tillfälligt slut på lager, ska in och hämta efter helgen) innan vi kan gräva igen alltihop. Sen återstår de andra väggarna men det blir nästa år...

Jag sitter på Bergudden och bloggar - är på cykeltur, och det gäller att passa på där det är täckning! ;-)

Strössel med glass

Rasmus hjälpte till att servera när vi åt glass häromdagen. Särskilt roligt var det att hälla strössel över glassen - så här såg moster Jennys skål ut:

Mmm...

Tidigt moget i år!!

Fram och tillbaka

Ikväll åkte vi iland, jag och pappa - vi ska hänga på låset hos OF Bygg imorgon bitti och lämna tillbaka bilmaskinen vi hyrt. Sen ska vi till Beijers och köpa de dräneringsgrejer vi inte fick med oss förra veckan, och så på Jula för att köpa borrar, penslar och ventiler. Och sen ut med färjan igen. Vila på semestern? Nja, det blir nog inte så i år (heller). Fast jag sover i alla fall fantastiskt bra i bagarstugan!!
Det enda som kan riskera att störa nattsömnen är en enveten kornknarr som väsnas på dygnets alla tider...

Dräneringen, ja. Så här ser det ut så långt:

Första semesterveckan

... närmar sig slutet. Iiik, så fort tiden går!!!

Igår var jag och pappa på en liten båttur till Sandvik. Himla fin dag!

Idag är vi på fastlandet och har inhandlat det mesta vi behöver till dräneringen. Nu övernattar vi hos småtrollen i Vännäsby, och åker ut till ön imorgon bitti.

Jag har hunnit luncha med Marie också, på Taj Mahal (vårt stamställe). Gott och trevligt! :)
_ _ _ _ _

Den här lille gynnaren mötte jag mellan Storuman och Lycksele när jag körde från Norge förra veckan. Inte speciellt rädd när jag stannade och tog kort...

Sommarfint i fjällen:

Hej så länge! :)

Semester

Fem veckor ledigt!!!!

Himla knackig täckning på ön så det blir sporadiskt bloggande i sommar, bara så ni vet...

Igår var jag på 40-årskalas i Övik, och nu är jag på väg ut till ön. Planerna framöver är ännu något diffusa, men innehåller bl.a. dränering runt huset, slåttet, byte av dörr i bagarstugan, måla farstun i densamma, Vännäs marknad samt Visfestivalen. Och bärplockning. Och massa mys med familjen!!