Sulitjelma

Nu är jag farligt nära ett sammanbrott. Har suttit och skrivit ett långt, utförligt inlägg om mina upplevelser i Sulitjelma - OCH SÅ HÄNGER SIG DEN JÄKLA DATORN. Ber om ursäkt för mitt språkbruk, men mer än två timmars jobb bara försvann! Och jag VET ju att man ska spara texten med jämna mellanrum, men jag blev så ivrig att jag glömde. Tur att ingen av er är här för smockan hänger i luften och jag är fullt beredd att ge mig på någon. Förmodligen tur att jag bor ensam... Dessutom har jag offrat en Lynley-deckare på TV för att få inlägget klart, och vad har jag för det??

("Du som aldrig blir arg", brukar en del säga om mig... ni skulle se mig nu!)

Men jag är envis, och börjar om. Skit samma om jag får vara vaken hela natten, jag SKA få det här gjort. Synd bara att ni inte fick läsa det jag skrev förra vändan, för nu blir det definitivt inte lika välformulerat. Aaaaaagh...!

Först biblioteksmötet: himmel, så bra det var! För alla, men kanske framför allt för oss som är nyanställda och har tusen och en funderingar kring biblioteksverksamheten.
Första dagen ägnade vi åt att presentera oss och våra respektive bibliotek och att göra posters där vi visade upp vår verksamhet. Många spännande idéer att sno av varandra! :)



Mycket av tiden under både tisdagen och onsdagen ägnades åt att diskutera kring den sammanslagning av gymnasieskolor som pågår i hela Nordland. En del skolor har redan slagits ihop (administrativt, men på en del platser förbereds även en fysisk sammanslagning) - medan andra ännu är på planeringsstadiet och kommer slå ihop inom något år. Sådan är situationen i Vefsn kommune, där Vefsn videregående skole, Vefsn Landbruksskole och Mosjøen videregående skole från 1 augusti 2008 blir en (administrativ) enhet, förmodligen med namnet Mosjøen videregående skole.
Meningarna om sammanslagning går isär. Å ena sidan är det bra med samarbete, och små enheter kan stärkas genom att gå ihop. Många bibliotekarier jobbar ensamma på sina skolor och saknar kollegor att bolla idéer och annat med - en sammanslagning gör att man blir flera bibliotekarier i varje ny skolenhet. Å andra sidan finns det lika många varianter på ny organisation som det finns skolor - och en del lämnar mycket övrigt att önska. Biblioteken hamnar i flera sammanslagna skolor utanför den pedagogiska verksamheten och samordnas istället med administrationen - då ledningen inte kan/vill se dem som en naturlig del i det pedagogiska arbetet. Detta går stick i stäv med den strategiska plan för gymnasiebiblioteken i Nordland http://www.nfk.no/_bin/33da91a2-2f0b-43ac-a98c-9e525367b87b.pdf som bl.a. trycker på just vår pedagogiska roll. Planen diskuterades också ingående, med utgångspunkt i hur vi bör gå tillväga för att omsätta dess mål i praktiken.

Från Nøtterøy videregående skole i Vestfold kom ansvarig bibliotekarie och berättade om hur man där utvecklat skolans bibliotek till ett "læringssenter" som också innehåller IT-avdelning - bibliotekarier och datatekniker arbetar i team. Biblioteket ansvarar för utlån av ALLT: böcker, bärbara datorer, allsköns sladdar och kablar, läromedel mm.mm. Och användarundervisningen går långt utanför det man traditionellt brukar ta upp med eleverna - vilket stärkt bibliotekets roll och integrerat det i den övriga verksamheten på skolan. Mer om Nøtterøy videregående skole här: http://nvs.vfk.no/default.aspx?path={0AE7917F-1331-42C4-961E-AC87AC90786D}.

Och så diskuterades det ivrigt kring utlånsordningen - en ny reform som innebär att alla gymnasieelever skall få låna läromedel på skolan (i år gäller det årskurs två men det skall byggas ut nästa år). Som svensk reagerar jag över huvud taget inte på detta - det är väl självklart att eleverna får låna sina skolböcker på skolan! Men så har det inte varit i Norge - eleverna har själva fått köpa sitt skolmaterial och sedan kunnat söka stipendium (som dock inte täcker hela kostnaden). All administration kring utlånsordningen - beställning av läroböcker, plastning, registrering i katalogen, utlån etc. - har ålagts biblioteken och har renderat en hel del extrajobb (jag hade tur, bokhandeln fick i uppdrag att plasta alla våra böcker innan de levererades eftersom jag började jobba två dagar innan skolstart och inte skulle haft en chans att hinna med). Men allt extrajobb till trots - jag tycker det är en bra reform. En åsikt jag nog är tämligen ensam om...

Igår förmiddag kördes parallella seminarier - om katalogsystemet, webb/hemsidor respektive pedagogiskt arbete. Jag sällade mig till kataloggruppen och fick en grundlig - nyttig! - genomgång av vårt katalogsystem Aleph. Med tanke på att vi är nästan 30 bibliotek som registrerar medier i en gemensam databas är det viktigt att vi alla gör på samma sätt för att basen skall bli någorlunda samstämmig och överskådlig. 

Sedan vidtog sammanfattning och avrundning av mötet, där vi alla konstaterade att det varit givande dagar och att det är väldigt värdefullt att vi får träffas på det här sättet en gång varje år. Inte illa att fylkeskommunen låter oss göra det - en deltagare från varje bibliotek får alla utgifter betalda!

~~~~~~~~~

Så över till själva Sulitjelma, som ligger 3,5 mil från Fauske och idag har ca 700 invånare. I slutet av 1800-talet grundade köpmannen Nils Persson från Helsingborg "Sulitelma AktieBolag" och började bryta svavelkis. Detta behövde han till produktionen av konstgödsel (hade hade ett företag som framställde sådan, nämligen). När gruvindustrin var som störst bodde ca 3000 människor i Sulis, och 1700 var anställda av gruvbolaget. Det var så ont om bostäder att den som gick i pension fick flytta från platsen... Det var inte bara svavelkis som utvanns, utan också bl.a. koppar och järnmalm.
Gruvbolaget gick över i norsk ägo 1933, men idag är verksamheten nedlagd. Den sista gruvan stängde 1991.

(Herr Persson slutade sina dagar som tysk konsul, förresten.)

Idag är Sulitjelmas största arbetsgivare Nordland Taxi, vars telefoncentral är inhyst i en av de gamla byggnaderna i centrum av samhället:



En annan arbetsgivare är naturligtvis hotellet där vi bodde. Jättemysigt, sköna sängar - och fantastisk utsikt! Inte dumt att sitta på verandan och titta ut över fjäll och sjö...



image166

På tisdagskvällen fick vi en guidad tur i Sulitjelma med omgivning - med en guide från trakten som själv arbetat i gruvindustrin. Han var jätteduktig på att berätta och vi fick en levande bild av hur samhället såg ut på den tiden då gruvorna var igång. Fast det känns lite ledsamt när man ser hur många hus som idag står tomma och är på väg att förfalla - och hur mycket som lagt ner: bensinmacken, posten, banken, affärerna (det finns en enda matbutik kvar). En gång fanns här t.o.m. ett sjukhus med egen röntgenavdelning! Brandstationen finns kvar - än så länge, kommunen gör visst vad den kan för att lägga ned också den. Inte ser den mycket ut för världen men jag förstår ju att Sulisborna vill ha den kvar!



Vi åkte upp till Jakobsbakken där en av gruvorna låg. Här var det ett eget litet samhälle med bl.a. skola, och vintertid var man isolerade från omvärlden.



(ursäkta att en bild är felvänd men jag ids inte göra nåt åt det nu, då måste jag koppla in digitalkameran igen...)

På vägen ned stannade vi vid gruvmuséet, som ligger intill en del av ruinerna efter gruvindustrin:
 


image193

På onsdag kväll tog jag en promenad runt i samhället och passerade bl.a. den park som iordningställts till minne av alla dem som offrade livet i gruvorna. Och så avlade jag ett besök i matbutiken, tänkte att de kunde behöva en extra kund! Även om jag inte storhandlade, direkt - ett vykort och en chokladkaka...

Andra tog chansen att utnyttja hotellets faciliteter som bl.a. inbegriper en swimmingpool, träningslokal, spa och vildmarksbad! Apropå det sistnämnda misstänker jag att rätt många på Parkskolan fortfarande minns min fadäs i träkaret på Gålsjö Bruk för ett antal år sen (så går det när man pratar först och tänker sen) - så ni förstår väl att jag gör vad jag kan för att undvika dylika bad för att inte ställa till det igen...? :)



Igår eftermiddag vände vi åter mot Fauske, där vi som skulle ta tåget söderut mot Mosjøen fick några timmar i Fauske centrum i väntan på avgång. Jag strosade längs den nyligen iordningställda strandpromenaden och njöt av höstsolen - har varit i Fauske en gång tidigare, då tillsammans med en samhällsklass från Parkskolan (visst hade vi trevligt, Hélène?). Men om jag minns rätt var inte vädret lika fint då...



image186


Fauske är känt som "marmorbyen" - och den berömda rosa marmorn som man bryter här återfinns bl.a. på Omni Hotel i Hong Kong, på ISS huvudkontor i Köpenhamn och i Oslo Rådhus.

Fast i Fauske verkar marmorn inte anses fullt så exklusiv - hela järnvägsstationen är dekorerad med den, och i planteringar och längs vägar används marmorkross som fyllning...! :)



Och så till sist: tågresan. Om du någon gång får möjlighet - åk Nordlandsbanan! Att åka tåg över Saltfjellet, där tåget ringlar sig fram högt upp på kalfjället och du ser ut över en djup, mäktig dalgång - det är en häftig upplevelse. Järnvägen kommer upp på 608 m.ö.h.! Det är svårt att inte imponeras över den norska naturen - och över dem som lyckats bygga både väg och järnväg i den oländiga terrängen...

Sådärja, nu håller jag tummarna för att jag lyckas lägga ut detta på nätet. Jag tänker inte skriva om det hela en tredje gång!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0