Skihyttefest

Vi hade personalfest igår! En superjättetrevlig personalfest! 

Vefsn videregående skole arragerar av tradition skihyttefest i början av juni - och den här gången halkade jag in i festkommittén då jag nämnde att festen inföll på Sveriges nationaldag och att vi kanske borde markera detta på något vis. De andra i kommittén hade då redan ordnat det som skulle bli höjdpunkten: en båttur med Gamle Helgeland från Mosjøen ut till Dagsvika! (det verkar också höra till traditionen, att man tar en ordentlig omväg till skihytta, som annars ligger på gångavstånd från skolan...) Vi möttes nere i hamnen kl 18, alla fick en välkomstdrink och delades in i grupper, vilka fick i uppgift att under kvällen utarbeta varsitt nummer som skulle ingå i vår lokala variant av Talang 2008. Kl 19 gick båten, och det blev en helt fantastisk tur ut genom fjorden, med sol, vacker utsikt och en supergod fisksoppa till middag. Väl framme i Dagsvika blev vi hämtade med buss - men först stod vi på kajen och sjöng allsång. Vet ni hur himla maffigt det lät när alla mina kollegor sjöng Du gamla, du fria så det ekade ut över fjorden?? Jag har hamnat mitt i ett helt otroligt gäng, det är ett som är säkert.

   



(det syns inte så väl, men jag var utsmyckad med blågul scarf, blågula band i pippilotterna, blå örhängen samt en svensk flagga målad på ena vaden - egentligen var det ansiktsfärg men så varmt som det var misstänkte jag att en flagga på kinden snabbt skulle smetas ut...)

Buss tillbaka til Mosjøen, alltså, och vidare upp till skihytta. Där väntade de i kommittén som inte deltagit på båtturen, och hade kokat kaffe och pyntat (med björkris och svenska flaggor). De hade också tagit med sig biskvierna jag bakade tidigare i veckan, och pyntat dem med små svenska flaggor (ska det firas så ska det!). När alla försett sig var det dags för framförandet i talangtävlingen. Och jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig! Alla grupper hade fullständigt utflippade och kolossalt underhållande nummer, men bäst var nog ändå gänget som skulle gnida fram en melodi på varsitt glas och som hade en solist som agerade diva modell divigare. Jag fick nästan inte luft, så mycket skrattade jag. Beklagligt nog hade jag förlagt kameran (den räddande ängeln Morten hade dock tagit vara på den - jag hade glömt den på bussen) så jag fick inte till att fotografera uppträdandena. Synd, för de var minnesvärda!!

Mer då? Jo, det lokala bandet Rock og Rull (innehållandes en vokalist som till vardags är lärare på skolan) spelade hela kvällen, och utomhus satt folk och pratade, drack, skrattade och umgicks. Och hade det himla trevligt. En del tyckte dock att jag lade sordin på stämningen när jag dukade upp surströmming med tillbehör på ett bord... Jag hade surströmmingsfiléer, kokt potatis, hackad röd lök, rømme (ungefär som gräddfil) samt Gene tunnbröd. Och så försökte jag få kollegorna att smaka. Inte så lätt... :) Några provade dock, och det lät som om de flesta tyckte smaken var bättre än lukten. Mitt problem så här efteråt, är att jag ju tog med mig resterna/burkarna hem för att diska ur - och trots att jag sköljde ur alltsammans när jag kom hem inatt luktar det nu surströmming i hela lägenheten. Vädra, vädra, vädra! :)
Jag spred dessutom surströmmingsdoften till de stackare som ville dansa med mig, eftersom det stänkte spad på händerna när jag öppnade första burken. Fast de var gentlemän och visade inte med en min att jag luktade konstigt!

 
Kalldamme (som vi säger på Holmön) över Andåstjønna (tror jag den heter)

Rock og Rulls sista låt spelades halv tre imorse. Efter att ha dansat sista dansen kom jag fram till att det var dags att bege sig hemåt, så jag och en kollega som jag erbjudit skjuts promenerade iväg nerför backen. Det var väl en kilometer eller två till MRK där jag parkerat bilen, men vad gjorde det? Ljus sommarnatt, fåglar som sjöng, solen i färd med att gå upp. Det var härligt att vara ute! Kom hem vid halv fyra...

Mosjøen by night (kl 03.26):



Fördelen med att jag höll mig till vatten och Sprite hela kvällen (vilket en hel del kollegor förvånat höjde ögonbrynen åt - men varför ska jag dricka vin och öl  - eller konjak - när jag inte tycker det är gott?) var att jag inte hade några problem med att kliva upp imorse. Trött, visserligen, men i övrigt i god form! :)


Kommentarer
Postat av: Reidun

Hei



Så hyggelig å lese innlegget ditt. Ha ei super helg.



















2008-06-13 @ 10:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0