Lyckad helg

Vi har haft en jättebra helg!

Det mesta har varit på vår sida - inte minst vädret, vilket man ju aldrig kan räkna med på förhand... :)

Vad har vi gjort då?
Jo, bl.a. följande:
- gått runt Kulstadlia
- gått till TV-tornet på Dolstadåsen
- besökt mitt jobb
- kollat in butikerna i Mosjøen (inklusive flera affärer som jag aldrig ens varit inne i förut...)
- ätit på restaurang Provence (gott!)
- sett på schlager... (både norsk och svensk)
- kört den slingriga rv 78 ut till kusten
- gått på stan i Sandnessjøen (jag hittade en Stormberg-fleecejacka på rea)
- gått ombord på Hurtigruten (men inte fikat, båten var försenad så det blev för lite tid)
- kört ut till Petter Dass-muséet på Alstahaug (fast vi var bara innanför dörrarna och vände... mer intresserade av exteriören och utsikten - får man säga så fast man är bibliotekarie och därmed borde vara kulturell i alla lägen...?)
- kört till Tärnaby och ätit lunch på Hotell Fjällvinden (och fått en glimt av dess ägare, Umeå-affärsmannen Leif Danielsson) medan vi väntade på Maries buss tillbaka mot Umeå

Nedan det hela i bilder - såklart. Jag knäppte nog nästan lika många bilder som hon som besökte trakten för första gången! :)

Från Kulstadlia (jaja, jag ska försöka hitta nya motiv, här blir det favorit i repris mest hela tiden...!)

image656

 

Från Dolstadåsen:
   
  Ivrig fotograf...    ... inte konstigt med tanke på utsikten! :)

Vefsnfjorden:  

  Köpcentrat i Sandnessjøen 

Från hamnen: 

M/S Nordkapp 

  ...och en frusen svenska som väntar på att den ska lägga till...
Kraftig sidvind gjorde att det tog 45 min att få båten till kaj. Men även om det bara blev ett 25 min långt stopp (istället för en dryg timme) var det ett helt koppel av passagerare som skyndade iland för att hinna se en glimt av Sandnessjøen innan resan fortsatte. Och vi gjorde alltså det omvända - skyndade ombord för att hinna se en glimt av båten invändigt! Båda ringde vi också våra fäder för att tala om var vi befann oss, och båda blev de vederbörligen imponerade - även om min far påtalade att vi måste se till att gå av båten i tid... :)
  
   

Alstahaug - utsikten från utkiken ovanför Petter Dass-muséet:

image685 

  Alstahaug kirke

Delar av fjällkedjan De Syv Søstre:

   

På hemväg från Tärnaby:

     

Välkommen tillbaka, Marie!

   

Kommentarer
Postat av: Evelina

Ha en trevlig söndagkväll!

2008-03-09 @ 20:28:45
URL: http://www.evelinassida.blogg.se
Postat av: Marie

Tackar! När jag ser dina bilder är det som att titta i min egen kamera!

2008-03-11 @ 17:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0