Choklad

Äsch då! Denna nyhetsnotis står att läsa på VK:s hemsida:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _



Choklad blir mycket dyrare


Tyvärr, alla godisgrisar: chokladen blir mycket dyrare.

Barry Callebaut som är världens största chokladtillverkare och underleverantör åt bland andra Nestlé och Cadbury, säger till schweiziska Handelszeitung att priset på chokladbitarna i butiks-
hyllorna kommer att öka 15-18 procent.

Råvaran står för 25 procent av kostnaden för en chokladkaka, och kakaopriset har fördubblats det senaste året vilket i sig ger en prisökning på slutprodukten med 12 procent. Men därtill har även förpacknings-, energi- och transportkostnaderna ökat. Sammantaget höjer detta priset med 15-18 procent, förklarar Barry Callebauts vd Patrick de Maeseneire för tidningen.


Källa: TT
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Hmpf. Kan meddela att chokladen är tillräckligt dyr här i Norge redan som det är. Inte dubbelt så dyr som i Sverige - men det är inte långt ifrån... Så gissa om jag hamstrar när jag åker över gränsen?! :) Fast nackdelen med att hamstra är att förbrukningen sen går upp - så frågan är om man tjänar nåt på det, egentligen... 
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Apropå hamstra. Tog bilen på jobbet igår. Registrerade att bensinpriset låg på 12,29 när jag passerade Esso på väg till jobbet, men tänkte "äsch, jag tankar på vägen hem". Fnys. Då hade priset stigit till 13,54. Så jag fortsätter ett tag till med min halvtomma tank och hoppas priset hinner sjunka innan jag får soppatorsk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0