Vårtecken

Tussilagon har börjat blomma längs E6:an!! Fast det var lite för mycket trafik för att jag skulle kunna stanna och ta kort, ni får tro mig på mitt ord...

Och gräsmattan har tinat fram:





Dröjer nog inte länge förrän ungarna en trappa upp tar i bruk studsmattan för säsongen! :)

_ _ _ _ _

Norsk ordkunskap - för vilken gång i ordningen...?

Drøvtygger - idisslare
Girkasse - växellåda
Or - al
Trillebår - skottkärra
Vindusviskere - vindrutetorkare
Pultrekker - bänkrader
Tull , vås - dumheter, trams
_ _ _ _ _

Jag har klarat det!!! Vad då? Jo, att lösa ett norskt korsord!! Nog för att jag själv tycker att jag förstår det mesta av norskan - och utan större problem gör mig förstådd - men just det där med korsord har jag gått bet på. Synonymer, lek med ord, "småord" som inte förekommer just nån annanstans än i korsord - det är inte så enkelt på ett annat språk än det egna. Men när jag åkte på påsklov tog jag med mig ett korsord från lokaltidningen, efter förslag från en kollega ("det här är inte så svårt"). Ähum... inte det, nej... Jag har lagt ett antal timmar på att lösa det (med benäget bistånd från Google, Wikipedia och Bokmålsordboka på nätet...). Det gick! Eller. Nja. Nästan... har två ord kvar som jag ska be nån av kollegorna att hjälpa mig med (Unni, du som er kryssordfrelst, du må da kunne hjelpe meg??). För det är väl inte fusk... väl? Och sen ska jag baske mig skicka in det - håll tummarna för att jag vinner! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0