Bookcrossing

Syrran är som bekant en ivrig geocachare. Och det är inte utan att jag också blivit intresserad. Men kanske borde jag satsa på nåt annat? Vikarien tipsar om bookcrossing på sin blogg. Kul tanke! Att låta böcker vandra runt världen och hitta läsare - visst är väl det en sympatisk idé? Via den svenska sidan kan man också hitta böcker utplacerade i Norge. Dessvärre finns det bara en enda bok i Nordland så långt, och den ligger på ett café i Svolvær... så kanske borde jag göra en insats!? :)

_ _ _ _ _

Nu är det länge sen - dags för lite blandad norsk ordkunskap:

dovendyr - sengångare
molo - pir
juling - stryk

tellerskritt - (telefon)markering
lubben - knubbig
esel - åsna
trussel - hot
fandenivoldsk - full i fan
pattedyr - däggdjur
_ _ _ _ _

Fick besked av en av eleverna idag - jag är en riktig barnrumpa. Varför då? För att jag aldrig provat snusa. Vi hade en diskussion om huruvida jag kan ta med mig snus från Sverige nästa gång jag ska över gränsen (mycket billigare än här). Svaret är NEJ. Har fått förfrågan om allt från kaffe, vin, leverpastej (!) och läsk till cigarretter och nyss nämnda snus. Kaffe har jag haft med mig en gång (Gevalias ekologiska). Liksom vin (flera gånger). Båda delarna till kollegor. Men säger jag ja till en elev - ja, då är det genast en hel drös som undrar varför jag inte tar med till dem också. Misstänker jag. Dessutom är det ju åldersgräns på inköp av tobak i båda län-derna, så blir det inte i så fall nån slags langning dessutom?? Icke aktuellt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0