Lande i lommeformat

Kjedelig, kjedelig, kjeeeeeedelig!!
(nu har ni lärt er ett nytt norskt ord igen, det betyder långtråkigt)

Jodå, jag har varit på jobbet idag. Först på listan över saker som skulle göras: registrering av hela serien Lande i lommeformat, vilket är den danska versionen av Länder i fickformat. Den finns tyvärr inte på norska, men för eleverna är danskan i alla fall lättare att läsa än svenska så därför valde jag den versionen. De små faktahäftena om all världens länder är himla bra - de ser förvisso rätt tråkiga ut, men innehåller aktuell basfakta om varje land och är dessutom indelade på exakt samma sätt vilket underlättar om man vill jämföra t.ex. styrelseskick eller sociala förhållanden mellan olika länder.

Vad som gjorde mig så himla less? Att det bara är jag som har de här häftena, så jag kunde inte knycka katalogposterna nånstans ifrån!! Bodin vgs har dem på svenska (hrm...). Brønnøy-sund vgs har dem visserligen på danska men bara ett tiotal titlar (totalt rör det sig om drygt 140 häften - en del små länder har slagits ihop). Och jag hittade dem inte i några andra norska biblioteksbaser heller! Så jag fick göra egna poster. Och det tog timmar. Hittade visserligen de äldre upplagorna i svenska LIBRIS, men att importera, konvertera och rätta till de katalog-posterna i Aleph visade sig ta ännu längre tid, så det gav jag upp (av samma orsak kollade jag inte ens de danska baserna).

Nu är de i alla fall på plats i katalogsystemet. Ska bara skicka ut ett mail till lärarna också, så att de vet att de finns att låna. Jag har haft dem ända sen i somras (de kom strax efter semestern), men i likhet med en hel del annat har de bara blivit liggande. Suck.

Allt det andra jag hade tänkt hinna med? Hm. Nja. Jag hann en del.

Imorgon återgår jag dock till kökstjänst - ska baka pepparkakor! :)
_ _ _ _ _

Körde förbi nyöppnade Coop Extra på hemvägen. På skyltar och banderoller får man veta att här är det "bare lave priser" - men jag är antagligen miljöskadad. Och har turen till Tärnaby/ Hemavan i alltför färskt minne. För jag tyckte inte att nånting var speciellt billigt... Så jag köpte en hyacint (norska: svibel) och några bananer och for hem!
_ _ _ _ _

Upptäckte ett nytt naturfenomen idag. Det regnade och blåste så våldsamt att det inte bara gick vita gäss på fjorden - utan också på parkeringen utanför skolan!! Blubb, blubb, blubb...
_ _ _ _ _


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0