Marsläsning

... fast mest lyssning! :)

Jussi Adler-Olsen: Journal 64 (digikort)
Ja, Carl Mørck och Hafez el-Assad har jag ju skrivit om förut. Böckerna om Avdeling Q är ruskigt bra, och denna den fjärde är inget undantag!!

Gunnar Staalesen: Vi skal arve vinden (digikort)
Det här är min första bekantskap med Gunnar Staalesen. Antagligen inte så smart att börja med den femtonde boken om Varg Veum. Borde väl börjat från början. Hur som - detta är en deckare med ett tema jag väl känner igen: etableringen av en vindkraftspark och de känslor detta väcker hos anhängare respektive motståndare. Låt oss bara hoppas att diskussionerna på Holmön aldrig tar så drastiska vändningar...



Tatiana de Rosnay: Bumerang (digikort)
Nånstans läste jag att boken har en "thrillerliknande intrig". Nåja. Inte så mycket thriller. Men en fängslande historia icke desto mindre, om en familj och deras hemligheter. I centrum står Antoine och hans syster Mélanie, som efter en långhelg på den badort där de som barn tillbringade somrarna börjar nysta i historien om sin avdöda mor. Vad hände egentligen den sista sommaren? Och varför pratar familjen aldrig om henne?

Tatiana de Rosnay: Huset du elsket (digikort)
Om det inte vore för möjligheten att lyssna på böcker, är det många jag aldrig skulle stiftat bekantskap med!* Ett exempel är denna, där en gammal dam berättar om sitt liv i Paris vid 1800-talets mitt, om kärleken till Armand och till de hus där de levt tillsammans. Nu är Armand borta och hela kvarteret skall rivas som ett led i stadens expansion - och Rose avskyr att se hur det Paris som hon känner försvinner alltmer.
Jo. Ja. På ett sätt är det en väldigt fin historia. Fast jag faller aldrig riktigt för den. Vad det beror på vet jag inte. Kanske har det något med språket (eller översättningen) att göra - en del ord och uttryck känns liksom lite för moderna för att passa in.

Ane Farsethås & Øyvor Dalan Vik: Essensielt
"Fra Homer til Dante, Kafka og Márquez; fra Eisenstein til Kurosawa og Almodóvar. I denne boken stifter du nærmere bekjentskap med 175 sentrale verk innenfor litteratur, drama og film fra hele verden. En spennende innfallsvinkel til verk som gjennom tidene har representert viktige kulturelle ytringer og impulser, og som danner referanseramme og resonansbunn for mange av vår egen tids kunstformer."

Det här har varit min frukostbok de senaste veckorna. Varje morgon har jag läst om en eller ett par klassiker, som presenteras på en sida var. Tänkte det var på tiden att friska upp kunskaperna sen jag pluggade litteraturhistoria! De flesta av titlarna känner jag igen - en smula pinsamt är det dock att även om det är en bok jag läst är det alls inte säkert att jag minns vad den handlar om. Har fått en och annan aha-upplevelse...! :)



Sara Gruen: Vann til elefantene (digikort)
Det här är historien om Jacob, som ansluter sig till en cirkus i depressionstidens USA. Här får han jobb som veterinär, och här möter han Marlena. Förbjuden kärlek uppstår. Jag föll pladask för boken! Inte minst gillar jag greppet att låta den åldrande Jacob förmedla sin historia. Jag har lånat hem filmen, är väldigt nyfiken på den men ser inte riktigt för mig Robert Pattinson (alias Edward Cullen) i rollen som Jacob... nåja, hann inte se den innan jag åkte, det får bli efter påsk.

Elen Fossheim Betanzo: Si det!
Ingvild är på väg från Oslo till ett litet samhälle där mamman fått ett journalistuppdrag. Hon är inte särskilt entusiastisk över att tvingas tillbringa en hel vecka av sommarlovet i en avkrok, men hon är bara 14 år och mamma vill inte att hon ska vara ensam kvar i storstan. Ingen av dem har kunnat ana vad mötet med landsbygden skall komma att föra med sig... hemligheter avslöjas... och så möter Ingvild Jonas. Solbrände, blonde Jonas med det fina leendet... En ungdomsbok att tycka om!

* Ja, för nånstans har jag lite andra urvalskriterier när jag väljer ljudböcker jämfört med tryckta dito. En begränsande faktor är förstås urvalet - nu är jag ju t.ex. helt såld på digispiller/digikort, och än så länge har jag inte mer än ett 50-tal titlar på mitt bibliotek. Av dessa har jag redan läst ca 10 i tryckt version. Och nu har jag lyssnat på närmare 20. Återstår inte så allvärst många att välja på... därav boken om huset ovan. Tror inte jag skulle plockat med mig den annars (ja, och så gillade jag ju Saras nyckel av samma författare så det lockade en smula). Det har hänt ett par gånger att jag lånat ljudböcker, lyssnat på dem, tyckt om dem, och konstaterat att jag aldrig skulle tagit mig igenom dem i nåt annat format. Berättelsen om Pi av Yann Martel är en sån bok, Den förunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren en annan. Kan inte förklara varför, men jag känner på mig att om jag försökt läsa istället för att lyssna hade jag nog lagt ifrån mig böckerna med en suck och tänkt "nä, det finns så mycket annat att läsa, så varför plåga sig igenom det här?". Och detta trots att jag alltså gillade att lyssna på dem! Märkligt... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0