Läsning i juli

I vanlig ordning tog jag med mig en trave böcker som jag trodde jag skulle hinna läsa under semestern. Så icke. Jag har inte hunnit läsa mer än en halv bok på fem veckor!!! Däremot betade jag av alla ljudböckerna på en dryg vecka... och hann därmed få ganska grav lyssningsabstinens under resten av ledigheten. Att måla och fixa i bagarstugan funkade alldeles utmärkt med digispilleren i öronen, det blev bortåt en bok per dag... :)
 
 
Chelsea Cain: Hjerterått & Mørketid (digikort)
Tja, varför inte klämma de två sista böckerna om Archie Sheridan när jag nu ändå var igång? Jag gillar dem, även om jag 1) emellanåt irriterar mig över Archies fascination för Gretchen Lowell och inte kan låta bli att tänka att det delvis är hans fel att hon inte åker fast tidigare, och 2) tycker att journalisten Susan Ward påminner inte så rent lite om Erica Falck i Camilla Läckberg-böckerna - hon kan inte låta bli att lägga näsan i blöt, och säger man åt henne att "detta är farligt, håll dig undan" kan man ge sig fasen på att det är precis dit hon beger sig...!
 
John Hart: Brødrene fra Iron House (digikort)
Bröderna Michael och Julian växer upp på barnhemmet Iron House. Julian är liten och ängslig och den givne hackkycklingen, Michael är den som slåss och som försvarar lillebror i alla lägen. Som vuxen önskar Michael att dra sig ur den spiral av våld och brutalitet som länge varit hans sätt att leva - men det är inte enkelt, och plötsligt är även Julians trygghet hotad...
Jag gillade verkligen John Harts Ved elven, och den här berättelsen är minst lika bra - en riktigt välskriven och spännande deckare!!
 
 
Hillary Jordan: Mississippi (digikort)
Året är 1946, och vi får följa familjen McAllan som köper en plantage i Mississippideltat. Kapitlen berättas växelvis av Laura, hennes make Henry, dennes bror Jamie samt medlemmarna av den svarta familjen Jackson som arbetar som dagverkare på plantagen - och i ett samhälle präglat av rasmotsättningar ger de mycket olika versioner av händeseutvecklingen. De båda familjernas liv flätas nämligen samman, och steg för steg närmar sig katastrofen...
"Om du gillade Niceville (Barnepiken) kommer du att älska Mississippi" läste jag nånstans. Enig. Läs båda!!
 
 
Tracy Chevalier: Englefall (CD-bok)
Ännu en bok som berättas ur olika perspektiv. Här får vi följa två familjer i förra sekelskiftets London, från tiden vid drottning Victorias död och framåt. De båda småflickorna Lavinia Waterhouse och Maude Coleman möts på kyrkogården (!) och blir oskiljaktiga vänner, och därmed kommer deras familjers öden att flätas samman. Maudes mamma, Kitty Coleman, är rastlös och trivs inte med sitt hemmafruliv, och när suffragetterna börjar slåss för kvinnors rösträtt ser hon plötsligt ett mål och en mening med sitt liv. Men hennes engagemang i rötträttsrörelsen skall visa sig få ödesdigra konsekvenser både för hennes egen familj och familjen Waterhouse...
En fängslande berättelse!
 
Japp. Det var det. Den där boken som jag bara hunnit halvvägs i får jag komma tillbaka till i augustiöversikten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0