Vilket år? Ingen aning.

Åååå! Världens bästaste Unni övverraskade mig med present imorse!!



Glad i deg, Unni!!!
_ _ _ _ _

Solen tittade fram en stund mellan snöbyarna idag:



... men bara ibland.


_ _ _ _ _

Är det inte en smula ironiskt att författaren av en bok om frisyrer heter "krull" i efternamn...?


_ _ _ _ _

Gårdagens quiz gick sådär. Vi hamnade nånstans i mitten av fältet båda vändorna.

Mest irriterande: att jag inte kom ihåg att det är kronprinsessan Victoria som är hertiginna av Västergötland, och inte Madeleine. Visste ju att den ena har Västergötland och den andra Gästrikland & Hälsingland på sin lott, men såklart blandade jag ihop dem...

Vi svarade förresten fel på alla svenskrelaterade frågor - det var två till:

Vilket bilmärke var först ut (1959) med trepunktsbälte i alla sina bilmodeller?
Jahaja. Eftersom jag vet att det är en uppfinnare i Övik som i alla fall tidigare hade patent på nån slags del i trepunktsbältet i Saab och Volvo föreslog jag att det kanske kunde vara en av dem som var svaret. Så vi skrev Saab - det skulle varit Volvo.

Och så frågades det om mobiltelefoner och deras ursprungsland (inte produktionsland, men var företagen hör hemma). Och SonyEricsson var förstås lite lurigt... Sverige? Japan? Sverige? Japan? Vi svarade till slut Sverige, och ni kan ju gissa hur det gick.

När jag nu är igång med min klagovisa kan jag ju också passa på att nämna vår akilleshäl: årtalen. Den här gången tror jag quizmaster'n hade överträffat sig själv - på musikdelen frågades det efter nio (9) olika år! Vi svarade rätt på - ett enda...

Och inte kände vi igen särskilt många låtar och artister heller. Ett exempel:

Vad kallar det här gänget sig, och vilket år var det här en stor hit?



Ärligt talat. En hit?? Har den här sörjan nånsin varit en hit?!? Ingen av oss hade över huvud taget hört den förut. Och det var vi egentligen ganska tacksamma över...

Men om vi ser bort från musikeländet (vi fick inte full pott på en enda av de tio musikfrågorna) gick det faktiskt OK, trots allt. Tycker dock vi kunde fått ett år eller två att gå på när det frågades efter vilket år slaget vid Bergens Våg stod. Jag såg ett inslag om detta på TV förra veckan så jag visste att det var under Hansatiden, tycktes minnas att det var 1664, men vi skulle svarat 1665. Noll poäng. Medan en fråga om hur mycket en Grandiosa-pizza väger gav poäng med en felmarginal på +/- 25 g. Orättvist! :)

Nåja.

Vi skrapade som sagt ihop en del poäng också:

Vilket djur heter racoon på engelska?
(Tvättbjörn)

Vilken typ av frukt är Golden Delicious? (Äpple)

Vilket sydamerikanskt land gränsar enbart mot Brasilien och Argentina?
(Uruguay)

Vilken organisation grundades av Henri Dunant? (Röda Korset)

Vad heter Tyskland största flygbolag? (Lufthansa)

Vem spelar huvudrollen i Liar, liar?
(Jim Carrey)

Vad heter de fyra evangelisterna? (Markus, Matteus, Lukas, Johannes)

På vilken ö ligger staden Limasol? (Cypern)

I vilket land ligger Mostar?
(Bosnien-Hercegovina)

Vad heter den största staden i Vest-Agder?
(Kristiansand)

Hur gammal blev Whitney Houston? (48 år)
_ _ _ _ _

Nästan trolskt när jag kom hem från jobbet idag. Och notera - fortfarande dagsljus kvar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0