Böcker i juni



Harald Rosenløw Eeg: Gyldig fravær (CD-bok)
Nä. Den här boken gillade jag inte. Baksidestexten utlovade en "actionfylt ungdomsbok", och storyn om de fem ungdomarna som är de enda överlevande efter en explosion på tunnelbanan kunde ju blivit riktigt bra. Men det blev den alltså inte. Jag lyssnade på den under en av vändorna till Sverige - och även om boken bara varade drygt åtta timmar tog det hela tur/returresan att komma igenom den - för jag började hela tiden tänka på annat, och fick hoppa tillbaka ett spår eller två. Dessutom, när jag bara hade två spår kvar på sista skivan - ja, då var det ett hack i den så CD-spelaren i bilen satte sig till motvärn. Körde skivan i maskinen som jag har på jobbet innan jag äntligen fick höra slutet och kunde förpassa boken tillbaka på hyllan. Tror inte jag kommer rekommendera den, nej.
  
Tom Egeland: Paktens voktere (digikort)
Äsch. Det här var inte heller nån höjdare... Insåg ganska snart att jag lyssnat på boken en gång tidigare, men kunde inte för mitt liv komma ihåg hur den slutade så då fick det bli en runda till. Och egentligen borde jag ju gilla historien, om antihjälten Bjørn Beltø som snubblar över en historisk gåta och jagar runt stora delar av världen i sin jakt på nya ledtrådar. Det är bara det att jag aldrig tycker det blir det "forrykende eventyr" som baksidestexten utlovar. Gång efter annan vecklar herr Egeland in sig i religiösa (och andra) resonemang som jag inte klarar av att hänga med i (fick hoppa tillbaka hela tiden, och lyssna en extra gång bara för att fatta vad han menar). Eller så är jag bara trögtänkt. Men vi är hur som helst inte riktigt kompatibla.
 
 
(Hah! Här har vi det omvända - en bok jag egentligen inte borde gilla men faller för ändå! )
 
Amanda Hocking: Torn
Ehm. Tja, ja, jo. Jag erkänner - även om jag fnös när jag läste den första boken om tryllen Wendy kunde jag inte vänta på att tvåan skulle komma på norska... :) Och precis som med den första boken skakar jag på huvudet emellanåt - men berättelsen har ett driv som gör att jag ändå sträckläser.
I den här boken rycker Wendy allt närmare ett övertagande av tronen. Hon är fortfarande alls inte säker på att det här är vad hon vill, och när hon får veta mer om sin egen historia och varför hon besitter så starka krafter, blir hon än mer kluven till den framtid som stakats ut åt henne. Men har hon över huvud taget något val...?
Intressant att notera är namnvalen, både på personer och platser. Det ser lite kul ut i en engelskpråkig bok att tryllen bor i "Förening", att vättarna bor i "Ondarike" och att de barn som växer upp i Förening - alltså människobarn som rövats bort för att låta tryllebarn växa upp hos människorna - faktiskt kallas "Mänsklig". Som substantiv alltså - man är en "Mänsklig". Läste nånstans att författaren är förtjust i allt nordiskt och norrönt. Näh! You don't say?! :)
 
Unni Lindell: Djevelkysset (digikort)
Cato Isaksen och Marian Dahle är tillbaka! Den här gången utreder de mordet på småbarnsmamman Vivian. Hon har en aggresiv älskare som hon precis dumpat, en knepig granne med en mörk hemlighet, en exman som kräver henne på pengar och en sambo som heller inte kan uteslutas. Men vem i kretsen runt henne hatade henne tillräckligt mycket för att ta en spade och drämma till henne, så våldsamt att hon aldrig vaknade igen? Parallellt med polisutredningen startar Vivians tonårsson och hans kompis en egen efterforskning. De har en misstanke om vem som ligger bakom dådet, men tänker inte berätta för polisen vad de fått reda på... 
Unni Lindell kan man lita på. Den här boken är precis lika bra som de andra i serien.
 
Gil Adamson: Enken (digikort)
Trodde inte att en bok som en kombination av "den historiske romanen, den litterære western og den gotiske fortellingen" skulle vara nåt för mig - men det var det! Jag gillar den här historien från förra sekelskiftet, om änkan Mary som är på flykt från sina hämndlystna svågrar efter att hon tagit livet av sin på alla sätt osympatiske man - och hennes upplevelser i vildmarken, hennes möten med minnesvärda människor och hennes okuvliga vilja att överleva.
 
Chelsea Cain: Hjerterdame (CD-bok)
Det här är den andra boken i serien om massmördaren Gretchen Lowell och polismannen Archie Sheridan. Gretchen har flytt från fängelset, och hon är ute efter Archie... och mer vill jag inte avslöja! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0