Läsning i april

... och nej, jag har fortfarande inte hittat läsdagboken...

Chelsea Cain: Ondskapens hjerte (CD-bok)
Huga! Seriemördaren Gretchen Lowell får Hannibal Lecter att framstå som... ja, nästan snäll.
Boken, den första i en serie, handlar om polismannen Archie Sheridan som i tio års tid jagat en seriemördare. Han är henne på spåren när hon lurar honom i en fälla - och efter det blir hans liv sig inte likt. Efter två års sjukskrivning är han tillbaka som chef för en grupp som jagar en ny seriemördare. Men är han stark nog?



Simone Elkeles: Perfekt kjemi (digikort)
Hm. Den här boken trodde jag egentligen inte att jag skulle gilla, men den är populär bland eleverna (liksom uppföljarna), så jag tänkte att jag skulle ge den en chans. Och jag föll för den!! Den handlar om förbjuden kärlek mellan ungdomar från skilda världar (i det här fallet överklasstjejen Brittany och mexikanske gängmedlemmen Alex), och på sätt och vis är det ganska stereotypt. Men i alla fall... det är en fin kärlekshistoria mellan två personer som på ytan är diametralt olika men som när de lär känna varandra visar sig ha mycket gemensamt. Fast "en moderne Romeo og Julie-fortelling"? Hm. Nåja.

Amanda Hocking: Byttet
Hejsan. Glöm trollkarlar och vampyrer. Nu är det troll som gäller - eller tryller som de kallar sig. Byttet är den första boken i trilogin om Wendy Everly, som 17 år gammal hämtas hem till de sina av spårfinnaren Finn. Här visar hon sig vara prinsessa och omgiven av lyx. Ja, faktiskt så verkar rikedom och status vara något av de viktigaste för de 5000 trollen i den för människor undangömda lilla staden vid Mississippis strand, och pengarna får de genom att byta ut rika familjers barn mot sina egna och så hämta hem dem när de vuxit upp (och har fonder och bankkonton som dignar). Bortbytingar, ni vet. Fast de ser ut som oss, så vanligtvis anar människorna fred och ingen fara. De människobarn som blivit bortrövade växer upp hos trollen som skrælinger - typ tjänare. Hotet mot trollens sätt att leva, förutom deras egen bekvämlighet, är vättarna.
Alltså. Det är precis så skruvat som det låter. Jag köper inte riktigt det här. Det blir för mycket - bara beskrivningen av Wendys rum på slottet med platt-TV, bärbar dator, spelkonsoller och ipad... hallå!! Inte mycket som påminner om gamla sagor och myter där, inte. Men när det är sagt: jag är tillräckligt nyfiken på vad som sker med Wendy, och hennes vänskap (eller är det mer...?) med Finn för att ändå sträckläsa. På nåt sätt påminner de en smula om Bella och Edward... och det är ju aldrig fel... :)



Becca Fitzpatrick: Fallen engel
Vi fortsätter på temat... :) Ytterligare en ungdomsbok med övernaturliga inslag - denna gång änglar. Fallna sådana. Huvudpersonen heter Nora, och precis som i Twilight börjar historien med att killen hon tvingas samarbeta med på skolan har hemligheter. Mörka hemligheter. Nora både skräms och lockas av Patch - han är uppenbarligen intresserad av henne, men varför? Kan hon lita på honom - eller är hon i livsfara? 
Det är inte länge sen jag lyssnade mig igenom boken (nån gång före jul) - men när en elev nyligen bad mig berätta om innehållet, insåg jag att jag inte kom ihåg vad den handlade om! Måste varit mer än lovligt disträ när det begav sig... Hur som, nu har jag läst den tryckta versionen - och jo, jag gillar den! Har man väl börjat läsa är den svår att lägga ifrån sig. Fast nu tror jag det får räcka med intet-ont-anande-tjej-möter-mystisk-kille-med-hemligheter-och-tycke-uppstår-böcker för ett tag...

Becca Fitzpatrick: Crescendo
... fast inte förrän jag sträckläst den andra boken om Nora och Patch! Här skakas Noras värld i sina grundvalar när hon får veta skrämmande detaljer om sin bakgrund. Och åter väcks misstankarna om att Patch kanske inte bara vill henne väl...
Ja då, jag erkänner - jag kan nästan inte bärga mig tills tredje boken kommer! Fast det blir först nästa år. Suck.

Peter Robinson: Roten till det onda
Jag har slukat alla böcker om överkommissarie Alan Banks som kommit på svenska, väl vetandes att En ovanligt torr sommar som var den första som översattes inte var den första i serien (utan faktiskt den tionde). Den förra boken som kom på svenska slutade på ett sånt sätt att jag verkligen längtade efter att läsa fortsättningen. Döm då om min förvåning när det nu visar sig att den nya boken (som kom i höstas men som jag inte hunnit läsa förrän nu) inte är ny, men att man börjat översätta de tidigare böckerna - Roten till det onda tar nämligen inte vid där Bad boy slutade, utan utspelar sig före En ovanligt torr sommar! Banks och Sandra är fortfarande gifta, Tracy har precis flyttat hemifrån, Annie Cabbot har ännu inte äntrat scenen. Snopet. Men en bra deckare ändå, när jag väl vant mig vid tanken.

Cressida Crowell: Dragetreneren (digikort)
Hm. Filmen Dragetreneren som kom häromåret är baserad på boken, och därmed trodde jag att de skulle likna varann. Inte mycket, visar det sig. Jag har kollat på nätet, och tydligen hade filmskaparna egentligen tänkt följa boken ganska tätt men ändrade sig då den i så fall skulle blivit en film för en yngre målgrupp än de tänkt sig. Så de gjorde en lite tuffare version - bland annat har Hickes drake som i boken är en liten tandlös trädgårdsdrake i filmen blivit en livsfarlig eldsprutare. Och jag tror de gjorde rätt. Boken är ganska... barnslig. Alltså, missförstå mig inte, jag har inget emot barnböcker och/eller barnsliga böcker!! Men just den här blir lite tam. I alla fall när man redan sett filmen...

Mats Strandberg/Sara B Elfgren: Sirkelen (digikort)
"Utan tvekan det bästa inom svensk fantasy just nu" skriver en recensent, "Twilight møter Fucking Åmål" står det i reklamen från bokhandeln - och jag fattar verkligen ingenting. Boken handlar om en grupp gymnasietjejer i lilla Engelsfors. De har ingenting gemensamt, men plötsligt blir de tvungna att samarbeta - en stor ondska är i anmarsch, och tjejerna är utvalda att kämpa mot den. De är häxor, nämligen.
Och det är just det som gör att jag tappar intresset. För skildringen av tjejernas vardagsliv, med småsyskon, stressade föräldrar, prestationsångest, mobbing och knepiga lärare - den tycker jag om. Väldigt mycket, till och med. Den känns äkta och ärlig. Men häxcirklarna, ektoplasman och tankekontrollen - sorry, då vill jag inte vara med längre. Jag inser att jag måste ha missat nåt, för boken är en storsäljare - och jag har ju läst en del andra böcker som inte med bästa vilja i världen kan kallas realistiska men som jag ändå gillat, se ovan - men i alla fall. Suck.  



John Hart: Ved elven (digikort)
För fem år sen anklagades Adam Chase för mord. Han blev frikänd, men orkade inte stanna kvar utan flyttade till New York för att glömma. Nu är han tillbaka, men även om tiden gått är det tydligt att folk i Rowan County inte glömt. Och att många ifrågasätter den friande domen. När så otäcka saker börjar hända, då vänds blickarna på nytt mot honom... Det här är en riktigt bra deckare, med personer som känns trovärdiga och en historia som är svår att släppa. Jag sträcklyssnade! 

Vanessa Diffenbaugh: Blomstenes hemmelige språk (digikort)
Mmm. Feelgood! Victoria har haft en tuff uppväxt där hon flyttat från fosterhem till fosterhem. Nu är hon 18 år gammal och kan äntligen bestämma över sitt eget liv. Hon brinner för blommor och deras betydelse, och av en slump får hon kontakt med Renata som driver en blomsterhandel. Victoria visar sig ha en naturlig fallenhet för blomsterbindning, och snart står kunderna i kö. Men så möter hon en person från sitt förflutna, och det står klart att hon inte kan gå vidare förrän hon tagit ett uppgör med vad som hände för snart tio år sedan, den gången då hennes liv kunde tagit en helt annan vändning. Om inte...

Japp. Det var det. Bara att dra igång maj-läsningen, då! Och lyssningen. Jag har köpt nya hörlurar - har helt enkelt slitit ut de gamla. Emellanåt lyssnar jag flera timmar per dag - antagligen inte nyttigt för hörseln, men svårt att låta bli! 
Jag är väldigt nöjd med att ha fått upp lästakten igen, det har inte varit mycket bevänt med den på ett bra tag. Typ flera år. Distraktionen har framför allt varit datorn. Skäms...! :)

Den här vintern har det dessutom handlat ganska mycket om - virkning:



Tidsödande men kul! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0