SPOT

Kan inte riktigt slĂ€ppa Skottland... 😉



Det hĂ€r var min livlina under resan - nu behövdes den inte, men kĂ€ndes Ă€ndĂ„ som en bra trygghet. Fick tips av en lĂ„ntagare redan förra Ă„ret. SPOT Gen 4 kopplar upp mot satellit och sĂ€nder en signal var 10:e minut, sĂ„ att de personer jag skickat lĂ€nk till kan gĂ„ in och följa mig live - prickarna ska visa pĂ„ ungefĂ€r en meter nĂ€r. DĂ€rmed vet de var de ska leta om nĂ„got skulle hĂ€nda. Det finns ocksĂ„ en knapp som skickar larmsignal till lokal rĂ€ddningstjĂ€nst, var i vĂ€rlden du Ă€n befinner dig. 
Den funkar sĂ„dĂ€r i stĂ€der och tĂ€t skog, mĂ„ste ha fri sikt uppĂ„t. Och den kan inte ligga typ i jackfickan. Jag satte fast den pĂ„ styret pĂ„ cykeln. Fick meddelanden hemifrĂ„n om att den funkade bra, Ă€ven om nĂ„n uppdatering placerade mig i en flod och nĂ„n annan i en sjö... đŸ€Ș
Sen klarar den inte av att visa mer Àn 500 prickar nÀr man tar upp kartbilden sÄ allt Àr inte med nu:




NĂ€sta bild visar dĂ€r jag cyklade fram och tillbaka i trakterna kring Culloden, sista bilden Ă€r frĂ„n Glenfinnan Viaduct. Det gĂ„r att zooma in ytterligare, just nu blir det lite suddigt nĂ€r man gör det men jag har för mig att live-uppdateringarna Ă€r rĂ€tt skarpa Ă€ven pĂ„ nĂ€ra hĂ„ll.
Glömde SPOTen pĂ„ vandrarhemmet den dag jag cyklade runt pĂ„ Islay - kĂ€nde mig rĂ€tt naken, sĂ€rskilt som en del av vĂ€garna lĂ„g i omrĂ„den utan mobiltĂ€ckning... 😬
Nu avaktiverar jag abonnemanget tills vidare, men vem vet nĂ€r jag ska ut pĂ„ Ă€ventyr igen? 😉

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0