Ännu en viadukt

Dagens etapp: Fort William-Glenfinnan-Fort William, 57 km.
Alltså, vad ska man säga? Får rapporter om att det snöar, haglar och blåser iskallt hemmavid. Här i Fort William har det varit +23 och strålande sol idag... ☀️
Ur turistperspektiv har jag tur som en tokig. Samtidigt förstår jag jordbrukare och andra som ju behöver regnet. Älvar och bäckar är nästan torrlagda och brandfaran ökar för varje dag. Det verkar visserligen bli lite svalare framöver, men nästan ingen nederbörd och även fortsättningsvis svag vind. Cyklisten tackar och bockar, hoppas för egen och kompisens del att det står sig tills vi åker hem men önskar sen en regnperiod för hela området! 💦
På dagens program: tur/retur Glenfinnan med den berömda Glenfinnan Viaduct, känd från Harry Potter-filmerna. Jag var tidigt uppe och cyklade ner till hamnen för att ta den lilla cykelfärjan över Loch Eil (eller Loch Linnhe, lite oklart var den ena sjön övergår i den andra) - detta för att kunna cykla på södra sidan Loch Eil istället för den hårt trafikerade A830 på norra sidan sjön. Fast sista biten (ca 7,5 km) måste man ut på storvägen hursomhelst. Med livet som insats, kändes det som... 😳
Hann fram i tid för att knata upp till utkikspunkten, och sen var det bara att vänta på TÅGET. Jag, tvåtusen andra människor och två miljoner myggor, ungefär. Har alltså träffat skotska midges för första gången under resan. Och det är ju inte mygg, mer det vi hemma kallar schwiarn. Min för ändamålet inhandlade mygg-/fästingsprej visade sig dock funka riktigt bra!
Tittade på Glenfinnan Monument också, och Saint Mary & Saint Finnan Church, innan jag vände tillbaka och drog en lättnadens suck när jag kunde svänga av på lillvägen mot cykelfärjan igen.
Knappt ätit på hela dagen, och inte blev det nån middag igår, så när jag kom tillbaka till Fort William blev det nåt slags superskrov på McDonalds. Från att ha haft ont i magen för att jag var hungrig fick jag ont i magen av helt andra skäl... 😂
Nu är jag tillbaka på vandrarhemmet, har tvättat det mesta av mina kläder - och insåg problemet med att bara ha två BH:ar när båda behöver tvättas. Hade behövt den tredje, ni vet den jag slängde för att motivera inköpet av äggkopp. Vad tror ni jag skulle haft mer nytta av?
Har förresten förlagt tvättmedlet - sån där skitsmart förpackning med tunna blad som löses upp i vatten. Den ligger nog kvar på vandrarhemmet i Inverness. Har förlagt hudkrämen också. Och min fina silverring - men den har de hittat i Inverness och har lovat skicka. Nu hoppas jag att jag inte glömmer all tvätt som hänger på tork i tvättrummet när jag åker tidigt imorgon bitti... 😬






















Ben Nevis. 1345 m.ö.h.

Fort William



Imponerande utsikt från vandrarhemmet...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0