Islay

Lördagens andra etapp: Port Askaig-Port Charlotte, 25 km.
Gårdagens etapp: Port Charlotte-Portnahaven-Bowmore-Port Charlotte, 68 km.
Om vi säger så här: kilometrarna från Oban till Kennacraig kändes i benen, de var alldeles sladdriga... men upptäcka ön, det skulle jag! 😁
Inledde med guidad rundvandring på whiskydestilleri, inklusive provsmakning. Och tja... det smakade... starkt!? Typ 51%, tror jag de sa. För nån som egentligen inte dricker whisky är det svårt att ge nåt som helst omdöme. Övriga som var med smakade och luktade och hummade och drack och sa att det var väldigt, väldigt gott. Jamendåså! 😁
Hursomhelst var det väldigt intressant att höra mer om historien bakom och om tillverkningsprocessen. Bruichladdich grundades av tre bröder 1881, och mycket av utrustningen är densamma som då!!
Efter detta bar det av till Portnahaven, fantastiskt charmigt ställe i södra änden av ön. Inklusive fantastiskt charmig tant som började prata med mig när jag flåsande knuffade cykeln uppför backen utanför hennes hus. Tänk Greta Brakander, typ... ❤️
Sen tog jag en annan väg tillbaka. Varför jag nu skulle envisas med det - att det står "suitable for cycling" betyder INTE att man automatiskt ska välja den rutten - för det innebär med all sannolikhet åtminstone en bergsbestigning... 🥵
Sen blev det att cykla mot klockan - igen. Matbutiken i Port Charlotte har inte öppet söndagar så jag trampade mot Bowmore där jag googlat att det fanns en butik som stängde kl 17. Flåsade in in samhället TVÅ MINUTER ÖVER, och gissa om jag svor när jag såg vad klockan var?? Men - räddaren i nöden: precis mitt framför dök det upp en Coop-butik! Öppen till 22!!! Så nu har jag köpt läsk, bananer, energibars och choklad för dagens etapp... 😁
Dessutom hittade jag en take away-thairestaurant och beställde (föga förvånande för de som känner mig) kyckling med cashewnötter. Satt på torget i solen och åt innan jag cyklade tillbaka mot vandrarhemmet. Långsamt. Mycket långsamt... 😝 
Vandrarhemmet var förresten inhyst i ett gammalt destilleri. Spännande med alla olika byggnader jag får övernatta i! Här delade jag rum med ett gäng arkeologistudenter som ska delta i en utgrävning en månad framöver. Intressant!



En del av utrustningen är original, från 1881!


I Ugly Betty gör de gin. Den heter The Botanist.








Charmig bokbytarhörna i en busskur!

Port Wemyss


Portnahaven






Nä. Det är inte platt på Islay heller... 🥵
Bowmore

Gott!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0