På havet

Dagens etapp: Port Charlotte-Port Ellen-(färja)-
Kennacraig-Claonaig-(färja)-Lochranza, 43 km.
I morse trampade jag på nytt till Bowmore, men fortsatte sen mot Port Ellen för färja över till Kennacraig. Och halleluja, den avgick enligt tidtabell! 😊 Passade på att äta lunch på båten, och glömde alldeles bort att jag skulle hålla utkik och fotografera destillerierna Laphroaig, Ardbeg och Lagavulin när vi svängde ut ur hamnen... 🙄
Kom i samspråk med ett gäng cyklande damer på färjan (de bodde på samma vandrarhem) och de varnade för vägen mellan Kennacraig och Claonaig: "It's steep!" Ja, när fan är det inte det?
Till skillnad från dem hade jag dock ingen brådska, för det går flera färjor över till Arran varje eftermiddag/kväll - de skulle vidare till Brodick och ännu en färja medan jag skulle stanna i Lochranza. Men jag hann samma färja som dem! 💪 Även om sista backen ner till färjeläget blev onödigt spännande när bromsarna nästan slutade funka... 😳
Väl framme stötte jag ihop med tre äldre herrar utanför vandrarhemmet, frågade om nån av dem var bra på bromsar - och vips stod de alla tre böjda över cykeln och fipplade. Och jepp, nu har jag bromsar igen! 👍
Det här blir sista natten på vandrarhem - imorgon sover jag på B&B i Brodick och sen blir det hotell med Ulrika i Glasgow! ❤️

Hej då, Port Charlotte




Inte bara husen som är vitmålade!


Såklart har Islay sin egen flygplats. Notera Loganairs skotskrutiga plan! 

Port Ellen





Vegetarisk burgare ombord. God!



Blandad kompott på bildäck!

Brant backe, ja. Efter nån kilometer såg färjan mer ut som lego...


Nu färjetur


Vandrarhemmet i Lochranza



Lochranza Castle



Rhododendron uppefter sluttningarna! 🌸🌸🌸

Många fina dedikationer på bänkarna här till lands... ❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0