Runt ön

Gårdagens etapp: motsols runt Arran från Lochranza till Brodick, 66 km.
Det säger nåt om hur bortskämd jag varit med vädret under resan när jag vaknade igår morse, tittade ut och tänkte "Va?! Är det mulet??" 😂
Solen orkade inte riktigt titta fram förrän framåt kvällen, men det var behaglig temperatur och inte fullt så blåsigt som prognosen sa. Skönt! 😊
Trampade iväg från Lochranza i villfarelsen att vägen längs kusten nog inte skulle vara så kuperad. När ska jag lära mig??? Hyfsat platt i början men sen var det såklart backe upp och backe ner. Mest upp.
Gjorde inga egentliga stopp - förutom för att fotografera - annat än vid vattenfallet Eas Mor (som pga brist på nederbörd mest liknade en bäck). Och då var det inte vattenfallet som var mitt egentliga mål, utan intilliggande Library in the Woods - byggt för drygt 20 år sen av stormfällda träd, och fyllt med meddelanden, önskningar och hälsningar från besökare från hela världen. Allt från nonsenstexter till politiska budskap, barnteckningar och appeller om att värna vår miljö. En helt speciell plats! Och jag lämnade såklart också en lapp. Försökte komma på nåt klokt, gick bet och citerade istället Ronny Eriksson och hans "Det är hit man kommer när man kommer hem" - kändes passande på nationaldagen... 🇸🇪
Mer om stället: https://www.britainexpress.com/scotland/Arran/eas-mor-falls.htm
Från utkiksplatsen vid vattenfallet hade man också utsikt över havet, och ön Pladda som ligger strax söder om Arran. Privatägd - den var till salu häromåret, och inte speciellt dyr! Jag frågade ett lokalt par som jag mötte, men de visste inte om nån köpt den än. Mer om ön: https://www.vagabond.se/nyhet/skotsk-fyro-till-salu-bli-granne-med-havet-och-spektakular-natur
Sen tog jag mig till Brodick lagom tills solen tittade fram. Incheckad på B&B med EGET RUM och EGET BADRUM - rena lyxen efter nio nätter på vandrarhem! 😉 Var förbi färjeterminalen och fick min biljett ombokad från inställd 7-färja till 8.20. Ingen större fara för min del, men jobbigt för de som lever på öarna att så mycket är oförutsägbart. "The timetables are rather dynamic" som föreståndaren på vandrarhemmet på Islay sa med en suck... Pratade med en kille i en av butikerna i Brodick, han menar att det beror på färjerederiets "lack of investments over time". Ehm. Liknar inte det ett visst färjerederi på hemmaplan? 🤔






































Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0