Fort George och Nairn Beach

Dagens etapp: Inverness-Fort George-Nairn-Inverness, 84 km.
På'n igen! Tror ni inte att jag med berått mod gav mig av uppför den där jäkla mördarbacken till Culloden IGEN! Visade sig nämligen vara bästa vägen till Fort George, som jag gärna ville besöka. Fortet, strategiskt placerat vid inloppet till Inverness, började byggas av kung George II strax efter slaget vi Culloden, för att se till att hindra eventuella nya attacker. Innan bygget stod klart hade hotet från jakobiterna försvunnit, men stället har fyllt sin funktion i 250 år ändå - inte minst under båda världskrigen. Än idag är Fort George i bruk, det är hemmabas för Black Watch, 3rd Battalion The Royal Regiment of Scotland (det där kopierade jag in, har ingen aning vad det blir på svenska... 😉 ).
Och just detta var ju lite oväntat - att man traskade in på en aktiv militärbas! Det var skjutträning på ett fält intill, ett helt gäng höll på med nån slags exercis, och det patrullerade beväpnade soldater på området. Som besökare kan du när som helst bli visiterad, och vissa byggnader är förbjudet område. Kände mig lite som en inträngare... fast det gjorde ju det hela så mycket mer verkligt. Gick runt med en audioguide i 1,5 timmar. Fascinerande!
Har man tur kan man dessutom se delfiner i sundet utanför, men idag lyste de med sin frånvaro.
Sen cyklade jag vidare till Nairn, berömt för sina sandstränder. Och det fattar man ju!! Hade lätt kunnat stanna hela dagen, men så hade jag ju lika långt att cykla tillbaka till Inverness igen - så det blev bara en liten stund på stranden. Sen tog jag den nationella cykelleden "hem" - på väg dit cyklade jag småvägar som turistinformationen tipsat om. Såhär i efterhand skulle jag tagit samma småvägar tillbaka - cykelleden var kuperat nåt så grönjävligt! Och mest uppför av nån underlig anledning... 😝
Men motlut till trots - ännu en superfin dag! Fast frågan är om det var nästa uppladdningen inför morgondagens maratonsträcka ner till Fort William? Benen känns som gelé just nu... 🥴


































Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0