Mer utsikt

Dagens etapp: Aberfeldy-Queen's View-Pitlochry, 47 km.
Startade hyfsat tidigt i morse, så jag var färdigcyklad för dagen redan vid 15-snåret! Tog mig upp till vandrarhemmet i Pitlochry som typ ligger på en bergstopp (känns det som) - bara för att upptäcka att det var en timme tills jag kunde checka in och det var tomt i receptionen och låst... 🤔 Nåja. Hittade en bänk utanför dit wifit (nästan) nådde, det fick duga att vänta där så länge! 😊 Sen blev det en promenad ner till centrum, för middag och proviantering, men utan cykel och packning. Backen var jobbig nog på tillbakavägen ändå, med fish'n'chips i magen! 😂
Har under dagen bl.a. besökt Queen's View, som anses vara en av de vackraste utsiktspunkterna i Skottland (jojo, hård konkurrens om den utmärkelsen tycker nog jag efter några dagar i landet). När drottning Victoria besökte platsen 1866 utgick hon från att den fått sitt namn efter henne - men inte då. Sannolikt är namnet 500 år gammalt och kommer från Isabella, Robert I av Skottlands första hustru.
Hur som. Tur som en tok med vädret idag med! Även om solen inte sken när jag var däruppe hörde jag en skotte som guidade ett gäng amerikaner säga att "you are really lucky, it isn't often you get a clear view like this". Jamendåså! 😁
PS. Men jävlar vilken uppförsbacke det var. Borde jag väl kunnat räkna ut, att utsiktsplatser måste ha utsikt... men ändå. Pust, stön! 🥵
PS.2. Vädret är fantastiskt ur mitt perspektiv - men nu ökar risken för bränder i skog och mark i stora delar av Skottland. Inte bra. Kunde man kanske be om ett mellanting? Regn nattetid? 💦

River Tay

Höglandskossorna är jättefina, men jag törs inte gå för nära även om det är stängsel mellan...


Gammal järnvägsbro, numera cykeldito




Gammal hängbro - från 1913!

Gungar när man går på den...

River Tummel



Ehh... inte det säkraste jag sett. Bråddjup rätt vid sidan av vägen även om det inte syns

Konstverk vid Queen's View


Och så själva utsikten, då! 😊



Hyfsat smaklös trädgård i Pitlochry. Rubbet är konstgräs!

Fin utsikt från vandrarhemmets trädgård! ❤️


Proppmätt efter det där!!

Huvudgatan i Pitlochry

Helt OK utsikt från rummet 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0