Färdigutmanad

Äh. Den där bokutmaningen, 30 days of books - den går det trögt med.

Så nu här kommer helt sonika en liten snabböversikt och sen lägger jag ner projektet.
Alla svar är inte lika genomtänkta, men jag tutar och kör:

Day 01
– Best book you read last year
Jahaja. Om jag nu bara kunde komma ihåg vilka böcker jag läste i fjol...! Karin Slaughters Genesis var ruggigt spännande.
Day 02 – A book that you’ve read more than 3 times
Mordet på Orientexpressen (för att jag aldrig kommer ihåg vem som är mördaren).
Day 03 – Your favourite series
The Hunger Games. Twilight. Alan Banks-deckarna. Tony Hill-deckarna. Shetlandskvartetten.
Day 04 – Favourite book of your favourite series
Tja. Vanligtvis är den första boken den bästa. Sen vet jag ju liksom hur himla bra böckerna är så då skruvar jag upp förväntningarna därefter!
Day 05 – A book that makes you happy
Våre venner kinesarane. För språket. För förmågan att blanda humor och allvar.
(Och se, det där inlägget skrev jag på den gamla goda tiden när jag inte hade mer läromedel att handskas med än att jag trodde det fanns en chans att undvika travar på golvet. Naivt.)
Day 06 – A book that makes you sad
Det har jag redan svarat på.
Day 07 – Most underrated book
Generellt sett: ungdomsböcker. Har mött flera lärare som inte tycker ungdomsböcker är "bra nog", utan tvingar lässvaga och ovana eleverna att läsa vuxenböcker. Dumt. Väldigt dumt.
Day 08 – Most overrated book
Tja. Jag fattade aldrig Alkemistens storhet...
Day 09 – A book you thought you wouldn’t like but ended up loving
Har svarat på den. Skulle kunna lägga till Harry Potter också.
Day 10 – Favourite classic book
Slukade Jane Eyre en gång i tiden.
Day 11 – A book you hated
När jag gick på högstadiet rekommenderade vår skolbibliotekarie mig och en kompis att läsa Sjätte sinnet av Malgorzata Musierowicz, en bok han menade var helt fantastisk. Not. At. All.



Day 12 – A book you used to love but don’t anymore
Hm. Jeg vet en bok jag skulle vilja skriva här, men det går inte utan att förstöra spänningen för den som eventuellt kan tänkas läsa den. Mamma, du vet vilken jag menar. Per också.
Day 13 – Your favourite writer
Pfft. Här nånstans undrar jag varför jag började med den här utmaningen över huvud taget! Men OK. På deckarsidan bland annat: Ann Cleeves. Peter Robinson. Val McDermid. Karin Slaughter. Elizabeth George (men snart måste hon lära sig att böcker inte nödvändigtvis blir bättre ju tjockare de är, se Day 18). Och annars? Ja, det finns ju många - till exempel allas vår Astrid Lindgren (inte minst talet hon skrev när hon tilldelades Tyska Bokhandelns Fredspris).
Day 14 – Favourite book of your favourite writer
Äh. Vet inte.
Day 15 – Favourite male character
Jimmy Perez (... i böckerna av Ann Cleeves, om ni undrar)
Day 16 – Favourite female character
Om jag det visste... bland de jag upptäckt på senare tid skulle jag nog kanske svara Katniss Everdeen, eller Lisbeth Salander.
Day 17 – Favourite quote from your favourite book
Åh. Jag är värdelös på att skriva ner citat. Läser av och till nåt sånt där som jag känner att "himmel, så bra sagt" och tror i min enfald att jag kommer att minnas det. Det gör jag aldrig.
Day 18 – A book that disappointed you
Elizabeth Georges Aska och ära. Låååång. Tråååkig. Fokus, tack!!
Day 19 – Favourite book turned into a movie
Tycker Millennium-serien funkade bra på vita duken. Annars är ju Ronja Rövardotter en klassiker, både boken och filmen.
Day 20 – Favourite romance book
Hmmm. Var väldigt förtjust i Evelyn Anthonys böcker en gång i tiden - blandningen av kärlek och spänning - men om jag skulle gilla dem nu? Vet inte.
Day 21 – Favourite book from your childhood
Från när jag var riktigt liten: Emmas nallar. Från typ mellanstadiet: Magdalena på Stjärneholm. Från ungefär samma tid, under min hästtokiga period (fast bara att läsa om dem, inte att rida på riktigt): Windy ledarhingsten.
Day 22 – Favourite book you own
Ehh... vet inte. Har en hel massa deckare ("ingen riktig bibliotekariebokhylla", enligt min mor) - men jag vet inte om det är nån bok som direkt utmärker sig.
Day 23 – A book you wanted to read for a long time but still haven’t
Tjosan. Har en hel massa böcker jag tänkt läsa men inte hunnit med! Peter Temples Mörk kust, till exempel. Och Sindre Mekjans Flukten fra Ko. Och Kathryn Stocketts Niceville (eller Barnepiken som den heter på norska).
Day 24 – A book that you wish more people would’ve read
Jamen då slår jag ett slag för den här boken igen! Och när jag ändå är igång: Adressat okänd - en liten brevroman som upplyste hela det amerikanska folket om nazismens framväxt i Europa i slutet av 30-talet.
Day 25 – A character who you can relate to the most
Inte i alla avseenden, men bibliotekarien i Jättens hus fick mig att le igenkännande emellanåt. Och skaka uppgivet på huvudet - jag hoppas att jag inte är alltför lik henne och att folk inte ser på mig riktigt som på henne...!
Day 26 – A book that changed your opinion about something
Flyga drake - fick en helt annan bild av Afghanistan.
Day 27 – The most surprising plot twist or ending
Varenda kapitel i Harlan Cobens böcker! :)
Day 28 – Favourite title
Redan svarat...
Day 29 – A book everyone hated but you liked
... och även denna har jag svarat på.
Day 30 – Your favourite book of all time
Men hallå. Det är ju omöjligt. En enda bok?! Nu ger jag upp.

Puh. Färdig! :)
_ _ _ _ _

Varmt här, både igår och idag. Lite tryckande, känns som om det är åska på gång.



Ännu en lång dag på jobbet - blir stressigt att komma i mål med allt jag tänkt innan ledigheten, men det jag inte hinner med får jag helt enkelt ta när jag kommer tillbaka. Tidsoptimist, som vanligt...!

 


Kommentarer
Postat av: Svågern

Om nu fröken ser till att komma iväg i rimlig tid på fredag så att hon är i V-by runt 17:00 så kommer det finnas lite grillad mat färdigt då.

2011-06-30 @ 09:24:22
Postat av: Svägerskan

Oh! Låter himla gott och trevligt! Men det blir nog i tuffaste laget att hinna - satsar på att komma iväg senast kl 15, och 48 mil på två timmar... ehh... njä. Tror väl inte det.



:) :) :)

2011-06-30 @ 12:30:59
Postat av: Svågern

Att köra på 2 timmar är väl kanske för mycket begärt. Men starta kl 12-13 och med en tyngre högerfot så är du i alla fall här till kl 18. Sedan om du hoppar över några stop för fotografering så spar du tid, du har säkert fotat samma sak flera ggr tidigare:)

2011-06-30 @ 21:23:16
Postat av: Svägerskan

Tror vi får satsa på att jag värmer resterna i mikron när jag kommer... :)

2011-06-30 @ 21:55:57
Postat av: Svågern

Vilka rester??? :)

2011-07-01 @ 09:07:54
Postat av: Svägerskan

Hm. Vid närmare eftertanke tar jag med mig matsäck.

2011-07-01 @ 12:39:25
Postat av: Syrran

Nåt har vi väl i kylskåpet som går att äta...och GLASS i frysen ;-)

2011-07-01 @ 13:16:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0