Majböcker



James M McPherson: Krig mellom brødre - den amerikanske borgerkrig
Jag erkänner - jag är urdålig på att läsa facklitteratur. Men ingen regel utan undantag - nu har jag faktiskt läst en bok om det amerikanska inbördeskriget. Det var en fråga på quizen för ett tag sen som satte mig på spåret (Vilket fordon har namn efter en general från det amerikanska inbördeskriget?). Vi visste inte svaret (som skulle vara Sherman) och jag började fundera på vad jag egentligen visste om kriget. Eh. Inte mycket. Nu vet jag mer.

Lars Magnar Enoksen: Norrøne guder og gudinner
Lika bra att slänga sig över ännu en fackbok när jag ändå är igång! :)
Också denna är föranledd av quizkvällarna på Onkel Oskar, där temat nordisk (och även grekisk) mytologi dyker upp lite nu och då. I den här boken presenteras 48 gudar och gudinnor med en kort text som beskriver vilka de är, deras säregenheter och när det kan passa att påkalla dem. Samt även hur de är släkt med varandra och var de bor. Nyttig kunskap med tanke på de frågor vi bommat på quizen hittills.
Men. Jag har läst boken från pärm till pärm, bläddrat tillbaka för att repetera vem som är vem - men blandar lik förbaskat ihop dem. Skiljer fortfarande inte på mer än en handfull... suck!

Chris Cleave: Little Bee (digikort)
När Little Bee efter två år på en flyktingförläggning går ut genom portarna, är det till ett nytt liv som hon inte anar någonting om. Hon känner ingen i England. Eller jo. Hon mötte ju Andrew och Sarah O'Rourke på den där stranden i Nigeria, precis innan hon flydde för sitt liv. De bor i England - kanske hon kan be dem om hjälp?
Och så rullas historien upp. Little Bee och Sarah berättar i vartannat kapitel om händelserna som kom att ändra bådas liv för alltid. Det är en både grym och vacker historia, om orättvisor, kamp och överlevnad.



Katherine Webb: Det du ikke ser (digikort)
Året är 1911. I Cold Ash Holt bor prästen Albert Canning och hans hustru Hester. Till prästgården kommer tjänsteflickan Cat, som på grund av sitt engagemang i arbetet för kvinnors rättigheter har avtjänat ett fängelsestraff men ser på arbetet för makarna Canning som ännu en form av bestraffning. Så dyker också teosofen Robin Durrant upp på prästgården, med sina märkliga idéer och dolda avsikter. Sommaren är varm och kvav, och spänningen i den lilla gruppen av människor stiger. Otäcka saker är i färd med att hända...
Den här boken lyssnade jag till helt enkelt för att den var en av de få ljudböckerna på digikort som jag ännu inte betat av (kommer nog hinna igenom alla innan semestern - och vad ska jag lyssna på då???). Glad att den fick en chans - för den är riktigt bra! Både Cat och Hester känns äkta och trovärdiga, och jag delar deras ilska och frustration över en samtid som inte tar deras behov på allvar. 

Kjell Ola Dahl: Isbadaren (digikort)
En man hittas drunknad i Oslofjorden. Det är december och iskallt ute, och den första antagelsen är att han snubblat över kajkanten i fyllan efter ett julbord. Men är det en olycka? Eller var det någon som önskade mannen död? Snart inser poliserna Stigersand och Gunnarstranda att det ligger mera bakom än vad man först trott. Mycket mer. Ett av spåren leder mot en högt uppsatt politiker - och ju närmare gåtans lösning de kommer, desto farligare blir det...



Lars Kepler: Paganinikontrakten (CD-bok)
Detta är den andra boken i serien om kommissarie Joona Linna. När jag lyssnade på den första irriterade jag mig över den norske uppläsarens försök att bryta på finlandssvenska. Det blev mer nån slags konstig finlandsnorska när han läste Linnas repliker. Men. Det var nog nästan att föredra i alla fall. Paganinikontrakten har en annan uppläsare, som läser allting rakt av utan att ändra på rösten. Vilket blir lite tamt. Nåja, bortsett från detta är det en riktigt bra deckare! Temat är internationell vapenhandel, och händelseförloppet börjar med jakten på ett försvunnet fotografi. Vilka är människorna på fotografiet, och varför är någon beredd att mörda för att få tag i det?

Koch: Middagen (digikort)
Sträcklyssnade på de första fem timmarna, men så kom ett par andra böcker emellan innan jag tog mig an slutet. Ingen lyckad strategi - för jag tappade alldeles tråden... Nåja. Som titeln antyder utspelar sig stora delar av boken vid en middag. På den fina restauranten sitter två par. De båda männen är bröder -  den ene en misslyckad historielärare, den andre politiker med chans på statsministerposten. De har inte mycket gemensamt och stämningen är spänd - men de är tvungna att prata med varandra. För något har hänt - något hemskt - och de måste bli eniga om vad de ska göra. Det involverar deras tonårssöner, och kan komma att förändra deras framtid för alltid. Hur långt är de beredda att gå för att skydda sina barn?
Helt ärligt, det här är en bok man får ont i magen av.

Carl-Johan Vallgren: Kunzelmann & Kunzelmann (digikort)
Hm... ännu en jag-lyssnar-på-den-här-för-jag-har-ju-lyssnat-på-nästan-allt-annat-bok. Och jag gillade ju Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia skarpt. Men när det gäller far och son Kunzelmann är jag kluven... jag gillar vartannat kapitel, typ.
Vi får växelvis följa Viktor Kunzelmann och hans son Joakim. Pappans historia lever jag mig in i, med en uppväxt i ett av kriget präglat Berlin, flykten till Sverige och det dubbelliv som blev hans sätt att överleva. Han är en människa av kött och blod, som gör sina val - en del riktiga, en del felaktiga - och att han hamnar på fel sida om lagens råmärken gör honom inte osympatisk. 
Till skillnad från sonen. Alltså. Hans vidlyftiga leverne hade jag klarat mig utan. Visst, språket är rätt läckert och samhällskritiken berättigad - men ändå. Jag har liksom inget till övers för Joakim Kunzelmann. Jag är inte ens särskilt intresserad att få veta hur det går för honom. Han får skylla sig själv.



Karin Slaughter: Fallen
Böckerna av Karin Slaughter har jag skrivit om tidigare. De är ruskigt spännande - och denna den senaste är absolut inget undantag.
Den pensionerade polischefen Evelyn Mitchell sitter barnvakt för sitt barnbarn Emma. När Emmas mamma, specialagent Faith Mitchell, kommer för att hämta sin dotter möts hon av en fasansfull syn. Det är blod överallt, Emma är oskadd men Evelyn är försvunnen och det ligger en död man i badrummet. Längre in i huset stöter Faith på ytterligare två män med koppling till Atlantas undre värld. Det blir skottlossning, de båda männen dör - och Faith suspenderas i väntan på utredning, samtidigt som en desperat jakt på fler gärningsmän tar vid. Vilka är det som har bortfört Evelyn - och vad vill de? Och vilka hemligheter har hon för sin dotter?
Faiths kollega Will Trent gör vad han kan för att ta reda på vad som hänt och försöka rädda Evelyn - men tiden är på väg att rinna ut...
Så fort jag läst den sista sidan letade jag upp Karin Slaughters hemsida för att kolla om det kommer fler böcker i serien. Jodå. Nästa bok släpps den 5 juli. Gissa vem som kommer beställa den...? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0