Juniböcker

Ser man på! Lite mer blandade böcker i juni än tidigare månader, både vad gäller genre (inte bara deckare...) och språk (svenska, engelska, bokmål och nynorska). Jag vet, det är ett par dagar kvar till månadsskiftet - men dels åker jag på semester imorgon och har begränsad internettillgång framöver, och dels tror jag hursomhelst inte att jag hinner läsa klart fler böcker innan det blir juli.
 


Simone Elkeles: Return to Paradise
Tja, vad var det jag sa för en månad sen? Att jag skulle kasta mig över fortsättningen på Leaving Paradise! I maj-översikten hittar ni den första boken om Maggie och Caleb. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att de två ungdomarna då ställdes inför svåra val och att deras spirande romans stötte på problem. När bok två startar har Maggie och Caleb inte sett varandra på åtta månader. Mycket har hänt sen dess - kan de hitta tillbaka till varann?
Mer hjärta och smärta, sorg och svek - men också vänskap och kärlek. Och tillit.
Jadå, jadå. Jag sträckläste den här boken också. Och förstår precis varför mina elever också gör det... :)
 


Seré Prince Halverson: Den andre siden av gleden (digikort)
När familjer splittras är den nästan alltid barnen som kommer i kläm. Den här boken handlar om Ella. Hon är gift med Joe och bonusmamma till hans två barn, sexåriga Annie och treårige Zach. Deras mor, Paige, lämnade familjen när Zach var en baby och har inte hörts av på flera år.
Ella och Joe lever ett lyckligt och bekymmersfritt liv när katastrofen inträffar. Joe dör i en olycka, och plötsligt står Ella ensam. Mitt i den förlamande sorgen inser hon att makens företag, en italiensk delikatessbutik, står på randen till konkurs och hon vet inte hur hon ska kunna rädda den. Men ännu värre är att Paige dyker upp på begravningen - och strax därefter meddelar att hon vill ha vårdnaden om barnen. Barnen, som inte har träffat henne på tre år, och som inte relaterar till någon annan mamma än Ella. Men har hon en chans mot deras biologiska mor? Och vad kommer en uppslitande vårdnadstvist göra med dem alla?
Jag tyckte om den här boken. Den behandlar ett allvarligt tema på ett fint sätt, och visar att världen inte är svart eller vit och att det inte finns några absoluta sanningar.
 
 
Sylvia Day: Entwined with you (Crossfire; 3)
Det blir en lång trilogi, detta - för det visar sig att den tredje boken inte är den sista...
Jag läste de två första böckerna om Eva och Gideon på norska, men det var så lång kö på den tredje att det gick fortare att lägga vantarna på den engelska utgåvan!
Som jag skrev om de två första böckerna - det här är en mer välskriven variant av Fifty shades. Jag har inga som helst tvivel om att historien egentligen kunde fått plats i vad som alltså ursprungligen skulle bli en trilogi istället för att dra ut det hela i fyra (eller fler??) delar. Men OK, jag sträckläste ändå. Och jag kommer helt säkert slänga mig över nästa bok när den kommer - för författaren har såklart vävt in ett antal obesvarade frågor och cliffhangers mellan sexscenerna... :)
 
 
Helene Uri: Kjerringer (digikort)
Den här boken påminner mig om filmen 9 till 5 med Dolly Parton, där tre damer bestämmer sig för att hämnas på sin mansgris till chef. I Kjerringer är det fyra kvinnor - Jenna, Frøydis, Ella och Celeste - som lär känna varandra på en kvällskurs i latin, som bildar föreningen Kjerringer där de hämnas på män som på olika vis föraktar, sätter käppar i hjulet och gör livet surt för kvinnor. Det gäller allt från politikern som nekar den dementa mamman till en av kvinnorna en plats på ett äldreboende, till den arroganta chefen som bara belönar manliga kollegor när företaget deltar i olika idrottstävlingar.
Männen får som de förtjänar, och efterhand blir damernas tilltag alltmer utspekulerade. Jag tycker väl inte boken är så underhållande som jag tror det är meningen att man ska tycka, men den är helt OK. Och så lärde jag mig ett och annat latinskt ord på kuppen!
 
 
Peter Temple: Mörk kust
Den här deckaren från Australien har jag haft i min bokhylla i flera år. Den får strålande recensioner och jag vet inte riktigt varför jag inte läst den tidigare. Men nu har jag alltså gjort det - och jodå, den är bra, även om den var trög att komma in i och berättandet är en smula långsamt och fragmentiserat. Tror möjligen den hade vunnit på att sträckläsas.
Storyn: kriminalaren Joe Cashin har, efter att sånär mist livet i en konfrontation med en mördare i Melbourne, dragit sig tillbaka till ett jobb hos ortspolisen i sömniga Port Monro. Här händer inte mycket - inte förrän den aktade Charles Bourgoyne misshandlas i sitt hem och avlider, och tre ungdomar av aboriginsk härkomst anklagas för dådet. I en biljakt mister två av pojkarna livet, och fallet får snabbt politiska förtecken. Mitt i mediernas drevjakt börjar Joe Cashin dessutom misstänka att det kanske inte är pojkarna som är de skyldiga, men att någon försöker sopa igen sina spår...
 
 
Alan Bennett: En uvanlig leser
Det här är en liten pärla! En till formatet liten och snabbläst bok som väcker muntration och som visar på läsningens och böckernas kraft. Den handlar om drottning Elizabeth II av England som av en ren tillfällighet går in i en bokbuss som står parkerad bakom Buckingham Palace, lånar en bok - hon inser att det är vad etiketten kräver - och som därmed blir en L-Ä-S-A-R-E. Hon, som aldrig haft tid att ha en hobby, njuter i fulla drag och tar varje chans till att sticka näsan i en bok. Till frustration för alla i hennes närhet, och med konsekvenser för hela samväldet!
 
 
Linn T. Sunne: Saiko
Jag läser alltför sällan på nynorska - här är ett försök att råda bot på det.
Ella dricker sig full på en fest. Alldeles för full. Och hon ringer Saiko för att få skjuts hem. Saiko som är över 20 och som alla tycker är lite konstig. Men han är ju snäll, på sätt och vis. Och han hämtar henne. Det ska hon komma att ångra...
Det här är en ont-i-magen-bok om hur ett enda felsteg kan få stora konsekvenser.
 
 
Trude Teige: En hjelpende hånd (digikort)
Detta är den andra boken i deckarserien om TV-journalisten Kajsa Coren (jag har inte läst den första). I den här boken dokumenterar Kajsa livet på det äldreboende där hennes mamma bor, men ganska snart upptäcker hon att allt inte är som det ska på avdelning 3B. Att de boende dör är i sig inte ovanligt - det är trots allt gamla och sjuka människor som bor där - men är det inte lite väl många som faller ifrån? Och alls icke de svagaste och skröpligaste...
En hjelpende hånd är ingen revolutionerande deckare, men den är helt OK - och väldigt lättlyssnad.
 
 
Maria Gripe & Kay Pollack: Tordivelen flyr i skumringen (digikort)
Tordyveln flyger i skymningen har gått som radioteater på svensk radio i flera omgångar. Jag har aldrig hört mer än brottstycken, aldrig fått nåt sammanhang i historien och aldrig blivit särskilt nyfiken på den. Men nu tänkte jag att det kunde vara dags att ge den en chans. Även i Norge har man gjort radioteater av den - eller hørespill som det heter här. Och den har korats till den bästa barnradioteatern nånsin. Men vet ni? Jag gillar den fortfarande inte...! Dessutom är det otroligt opraktiskt att lyssna på den här typen av inspelning när man går till och från jobbet - när huvudpersonerna viskar eller talar lågt hör man inte vad de säger över bruset från biltrafiken, och när det kommer ljudeffekter som t.ex. skott, ja, då håller trumhinnorna på att sprängas.
Så beklagar, men jag förstår inte bokens storhet - även om den älskats av flera generationer barn och ungdomar. När jag själv var i slukaråldern läste jag alla Maria Gripes Elvis-böcker, och vad jag minns så tyckte jag om dem, men annars... njä.
 
 
 
Rebecca James: Forførende ondskap - sannheten om Alice (digikort)
Katherine är 17 år. Hon har flyttat till en ny stad och börjat på en ny skola, för att slippa minnena från den fruktansvärda kvällen då hon förlorade sin lillasyster. Hon vill helst vara ifred, vill inte att någon ska lägga märke till henne. Men Alice - vacker, populär och en riktig partytjej - siktar in sig på henne och efterhand släpper Katherine in henne i sitt liv. Det ska visa sig få ödesdigra konsekvenser, för Alice kan vara omtänksam och charmerande - men också iskallt beräknande. Och totalt samvetslös.
Det här är en otäck historia! Katherine är bokens berättare, och tidsmässigt hoppar boken mellan den perioden då allting med Alice inträffade, och korta glimtar fem år efteråt. Därmed får man som läsare redan tidigt i boken antydningar om vad som komma skall, så den är omöjlig att lägga ifrån sig. Kommer absolut rekommendera den till mina elever!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0