På tur i närområdet

Läste just i en bok om Vefsn kommune att det är "mycket väder" här. Mycket väder?! Låter i mina öron som en omskrivning för att det regnar en hel del... Hm. Påminn mig att kolla nederbördsstatistik för regionen!

Morgondimman lättar:


Jag har gjort små turer mest varenda kväll för att bekanta mig med Mosjøen. Här ett sammandrag! :)

Söndag kväll: cykeltur längs vägen ut mot flygplatsen. Vefsnan i kvällsljus:


Måndag kväll: promenad längs elljusspåret på Mosåsen, ett av de mest populära friluftsområdena. Vacker utsikt men det står fullständigt klart att jag ALDRIG kommer att åka skidor där hur mycket snö det än blir i vinter. Svinbrant! Och ett hundratal meter rakt nedanför en skymtar trafiken på E6:an...


Tisdag kväll: Marsøra ligger mittemot Mosjøen centrum, på andra sidan fjorden. Jättefint, enda nackdelen är att hela området ligger i skugga bakom Øyfjellet stora delar av dagen. Här har det varit både sågverk och hamn men nu är det ett populärt utflyktsmål för den som vill grilla, fiska , plocka bär etc. Apropå bär: det tog mig en evig tid att gå tillbaka. Jag hittade blåbär! Nu suckar familjen Johansson kollektivt och undrar om inte Jenny fått nog av att plocka blåbär snart. Inte då! :) Fast jag hade inte nåt att plocka i... annat än munnen. Satte nog i mig en dryg halvliter (eller kanske närmare en hel?) innan jag fortsatte min promenad.



Onsdag kväll: på promenad i själva stan!


... tog en sväng förbi hamnen:


... och så kan jag inte låta bli - kolla in fjällväggen! Jag är himla tacksam över att jag inte ska bo inne i centrum, även om fjället är både vackert och imponerande tror jag att jag skulle känna mig förfärligt inklämd om jag bodde vid dess fot... har förresten varit och kollat in min lägenhet idag - bara en vecka kvar tills jag får flytta in. Hur den verkade? ÖVER ALL FÖRVÄNTAN. Stor, fräsch, ljus, med utsikt över stan. I can't wait!! Ni måste bara komma och titta! :)


Nu blir det inga fler inlägg förrän nästa vecka - imorgon sätter jag mig i bilen direkt efter jobbet för att köra till Örnsköldsvik och hämta halva flyttlasset. Det blir en sväng nästa helg också (då följer syrran med mig till Norge - hurra!). Jag har hyrt ett släp med kåpa och hoppas det ska gå bra att köra. Lär uppfattas som en stoppkloss av alla andra som är ute på vägarna... Håll tummarna för att jag inte hamnar i ett läge där jag måste backa, för se det klarar jag inte!

Kommentarer
Postat av: Vikarien

Halloj Jenny!
Måste bara fråga: hur kunde du lämna detta?! Det här är bland det absolut roligaste jag gjort!! Eleverna har börjat och det är alltid folk i bilioteket, en klass kom från Sörlidenskolan härom dagen, SV-lärare har börjat boka biblioteksintroduktioner, jag funderar över författarbesöket, läser inför bokprat - och allt är så himla kul!! Jag hoppas verkligen att du har lika kul på jobbet som jag, och att vi snart ses!
Kram!!

2007-08-24 @ 11:25:57
Postat av: Marie

Vad jag är glad att jag peppade dig att börja blogga! Anade ju vilka fina Norgebilder jag skulle få se! Kör försiktigt med släpet!

2007-08-24 @ 18:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0