Bokvagn

Precis när jag var färdig med bokuppsättningen, som släpat efter några dagar, så kom en förskola och lämnade tillbaka en hel massa böcker. Fulla vagnen, igen! Bara att börja om - nu är det rätt fullt i våra hyllor och boktråg... :-)

Fint

Längre söderut och lite längre in över land har det tydligen både åskat och regnat idag. Inte här! Fin cykeltur till jobbet imorse, lika fin tur hem nu ikväll. Gjorde ett par små avstickare, bl.a. till Svensbyn för att sätta upp våra sommaröppettider på anslagstavlan vid macken, och trippmätaren stannade därför på 42,5 km. Ska cykla imorgon också, och på fredag. Det drar ihop sig till Piteå Summer Games, och en hel hoper ungar ska sova på Sjulnässkolan (+spela på planen intill), och det lär vara mycket folk/bilar/husvagnar mm mm i omlopp - då kan man fort riskera att bli inparkerad om man har bil. Dessutom har jag tänkt fara förbi Öjeby kyrkmarknad på väg hem från jobbet på fredag, och parkeringarna brukar vara överfulla. Enklare att hitta plats för cykeln! :-)

Mera fniss

Bra gjort av islänningarna att sätta ihop ett landslag utifrån de premisserna! ;-)

Fniss

Stadsvandring

Igår var jag och Beatrice på stadsvandring i regi av Piteå museum. Jätteduktig guide som på både engelska och svenska berättade om stadens historia. Sveriges första gågata, hemsökta hus, norra Europas äldsta bevarade barockkyrka i trä, bränder och krig, fartygsleder mitt i stan... det är en spännande liten stad man bor i! :-)

Varmt

Tillbaka i Piteå - där jag möttes av värmebölja i lägenheten: +28... fy! Fast efter två timmar med korsdrag börjar det bli uthärdligt igen. Har dessutom hängt ut sängkläderna på balkongen (där det nu är typ +12) så blir de lite svalare innan det är dags att stupa isäng. Saknar bagarstugan... ;-)

Dimmigt imorse, så målarfärgen hade inte torkat över natten. Men under förmiddagen sprack det upp och blev soligt, och då gick det snabbt. Tur, för medan jag var iväg på ett möte kom det en okänd katt och ville in i bagarstugan, så pappa skyndade sig att stänga... :-)

Verkar kunna bli lite blåbär på mina buskar i år!

Midsommar

Åkte in över dagen igår och firade midsommar med småtrollen. Mys!

Tillbaka till ön igår kväll. Sovmorgon imorse, sen cyklade jag till affärn i regnet innan jag fortsatte med bagarstugemålningen. Nu ser jag och pappa på fotboll medan jag håller tummarna för att färgen på dörrkarmen hinner torka såpass att jag kan stänga dörren när jag ska gå och lägga mig... fast dimman har svept in så det är alldeles för fuktigt för att jag ska vara säker.

Ledig dag

Igår hade jag ledigt. Ställde väckarklockan på 04.00, packade det sista och körde ner till Norrfjärden för att ta 08.10-färjan ut till Holmön. Ägnade fem timmar åt att måla bagarstugefarstun, och upptäckte att 1) det behövs ett varv till, tveksamt om färgen kommer räcka, och 2) av nån outgrundlig anledning har jag valt en ljusgröngul färg som till förväxling liknar den som vi ägnat en massa tid åt att måla över i stora huset eftersom vi inte gillar den... Köpte färgen för två år sen men har inte haft tid att måla förrän nu, tänkte säkert nån smart tanke när den införskaffades (blev rätt förvånad när jag öppnade burken, kom inte ihåg vad jag valt för färg men trodde den skulle vara antingen sandbeige eller krämgul vilket är vad vi använt för övrigt). Nåja, det blir ju ljusare i alla fall! ;-)

Ja, och så ett kvällsstyrelsemöte på det.
Och alltihop på en 2-dag.

Nu sitter jag och äter choklad och läser deckare... tycker jag är värd det! ;-)
_ _ _ _ _

Potatislandet tar sig! :-)

Ärtskidorna närmast - vi har sått den höga sorten som blir över en meter, brukar bli godast ärtskidor på den. Och så hittade jag ett par gula lökar i källaren som börjat skjuta skott, så jag petade ner dem också. De växer med en värre fart! (nere t.h.)

Dimman rullade in redan igår kväll, hoppas den lättar innan midsommarfirandet på Holmögården:

Me before you

Igår var jag ute och åt med kollegorna - gott, som vanligt, på Thai Garden!

Sen gick vi på bio och såg filmatiseringen av Jojo Moyes "Livet efter dig". Jag hade inte läst boken innan, men förstått att det var en gripande historia. Det stämde. En jättefin film!

Ha!

Gissa vem som ligger tvåa i Piteå-Tidningens sommarcykelkampanj? Jag!!! :-)
Varje vecka under sommaren kan man rapportera in sina cyklade kilometer och delta i utlottning av diverse priser. Har redan hunnit vinna en necessär... ;-)

Fast jag har ju inga planer på att cykla till Skellefteå varje helg, så jag lär rasa i statistiken framöver. Kan inte hjälpas, ska i alla fall trampa på så mycket jag orkar och hinner.

Så här såg det ut på min runda i tisdags kväll:

Mäh

... nu har jag visst glömt bloggen igen!

Skulle ut till Holmön i lördags, men hot om kulingvindar gjorde att jag avstod och åkte till Vby istället. Där fanns redan pappa, som Cornelia nu lärt sig heter "Une". Därmed var förra helgens "Eny" glömt, och jag fick heta "Une", jag också... ;-)

Jag, Rasmus och Lovisa gick till Konsum i regnvädret. Cornelia fick stanna hemma, vilket hon inte var särskilt nöjd med. Hon tyckte nog själv att hon var klädd för en promenad även om moster var oenig!

Det gick förresten inte precis fort att ta sig till affärn - alldeles för många vattenpölar längs vägen...

Vi köpte bl.a. en vattenmelon. Den gjorde Rasmus en bläckfisk av!

100 mil

Jag hann 100 mil på cykel innan skolavslutningen!! Eller, tja, tekniskt sett hann åk 4 ha sin avslutning igår kväll innan trippmätaren slog över på 100, men de andra mellanstadieklasserna hade sin först kl 18, och det grejade jag! Plus att högstadiet slutade först idag... :-)

Firade med go'mat på Pizzeria Valentine här på Klubbgärdet - och borde väl strängt taget ha cyklat ett par mil till sen... men istället hamnade jag i soffan. Och somnade rätt omgående!

Nu satsar jag på 100 mil till innan vintern! Fast det blir ett par dagar till nästa tur, regnar nåt fasligt här idag och det verkar ska hålla i sig...

God frukost

Glömde visa vad jag fick till frukost hos Ann-Cathrin i Skellefteå i söndags! Gratinerad jättechampinjon, tomater, ägg, melon och blåbärssmoothie. Mums!!

Bra reklam

Trevligt reportage om Holmön i senaste numret av Norra Skogsägarnas medlemstidning! :-)

Upp och ner

Orkidén verkar trivas finfint i min upp-och-nervända blomkruka! :-)

Cykelbacillen

OK. Jag erkänner. Jag har blivit biten av cykelbacillen! Trodde jag skulle få nog - och mer än det - efter helgens bravader, men icke då. Och då är det bara att trampa på så länge ivern varar! Har jobbat på stadsbiblioteket idag och dit är det ca 3 km - men innan jag kom hem hade jag cyklat 27... ;-) Nu blir det dock en lat kväll i TV-soffan. Lägenheten behöver definitivt städas, men det får bli en annan dag!

Åsså hem igen

Det kändes rätt OK när jag vaknade igår morse, så jag bestämde mig för att ta cykeln tillbaka till Piteå. Mysig förmiddag med Ann-Cathrin, och ett stopp på loppisen i Folkparken (med 20+ äggkoppar i cykelkorgen som följd) - sen trampade jag iväg. Fick sällskap en bit förbi Kåge. Kul! :-)

Cyklade i en båge runt Ostvik och Östanbäck för att undvika en del av den hemska grusvägen längs E4:an - men svängde fel i en korsning och missade den helt och hållet! Istället hamnade jag ute vid havet och tog en paus i Furögrund. Det blev lite längre men gjorde absolut ingenting...!

Lätt medvind stora delar av vägen, och inte så jobbigt som jag hade trott.

Finnträsk:

Blåsmark:

Men visst, jag var rejält sliten när jag kom hem, och hade riktigt ont i knäna och rumpan. Gruvade för hur det skulle kännas i morse, men så illa var det faktiskt inte. Har till och med varit ute på en ny tur ikväll, bara för att testa. Först till macken för att köpa cykelkedjeolja då den nya kedjan redan gnisslar betänkligt (tror Skellefteå-turen var värre för den än för mig, hehe) - men sen fortsatte jag en bit till... och landade på 22,5 km. Fin kväll!

T/r

Jag tog mig hem också!!! Fler bilder imorgon, nu ska jag stupa isäng... :-)

Furögrund:

Puh!

Lååång cykeltur till Ann-Cathrin i Skellefteå!! Det blev 98 km för att vara exakt. På 6 tim 45 min. Ganska sliten... men nöjd med mig själv! Återstår att se hur det känns när jag vaknar imorgon... har ju tänkt cykla tillbaka också. Jaja, kan ju ta bussen om det krisar!

Hemmingsmark:

Åby älv:

Tåmträsket:

Byskeälven:

Knölig grusväg från Byske och söderut:

Ahh... nyasfalterat!!!

Ann-Cathrin kom och mötte i Ostvik!

PS. Nästan säker på att det var en björn jag såg korsa vägen mellan Hemmingsmark och Finnträsk. Hu...!

Blomprakt

Ni minns den där streptocarpusen jag köpte som hade massor av knoppar? Nu är de i färd med att slå ut!

Molnen drar bort

... efter ett par regniga och stormiga dygn med massor av kullvälta träd och omfattande strömavbrott. Nu verkar det ska bli stabilare väder med svaga vindar. Passar mig perfekt, då jag ska ge mig ut på strapats imorgon efter jobbet (=på stadsbibblan). Vart jag ska? Det får ni veta då! ;-)

Hu!

Regnet vräker ner, stormen piskar, för en stund sen gick strömmen (den kom tillbaka efter en halvtimme). Summa summarum tror jag knappast att det kommer så många besökare till bibblan ikväll...!

Norrut

Jag har haft tur med vädret - igen! Visserligen har det blåst en del på ön idag också, men det är en stilla västanfläkt inför det som komma skall: nordliga kulingvindar, kanske till och med stormbyar. Skönt att hinna iland innan det brakar loss!

Fördelen med att hamna bakom diverse långtradare och annan tung trafik på väg norrut - att bensinförbrukningen sjunker när man ligger under 100 km/h. Genomsnittsförbrukningen Norrfjärden - Skellefteå stannade på blygsamma 0,45 l/mil. Ikke verst! Fast sen gick det fortare sista delen av vägen... och förbrukningen gick upp till 0,52.

En föraning om annalkande oväder:

(nej, det regnade inte - bara lite smuts på rutan...)

Handlarpaus på Coop i Skellefteå - och ett tag såg min korg riktigt nyttig ut. Det var innan jag kom till slisk-hyllorna... ;-)

Streptocarpusar

Nu blommar de! Ordentligt! Och pappa fortsätter ge bort dem... får snart dra i handbromsen tror jag... ;-)

Gardinerna

Så här ser alltså sommargardinerna ut:

(jaja, svårt att fota i motljus)

Nu har jag sorterat/slängt massor av papper/tidningar (pappa samlar gärna i små högar...), skakat mattor och dammsugit - men nu får det vara bra. Ska ut i solen en stund (den lyser mellan molnen), sen målartvätta bagarstugefarstun så att jag kanske hinner måla väggarna nästa gång jag kommer hit. Bara två år försenat... hoppas färgen jag köpte 2014 fortfarande är användbar! :-)

God natt

Ahh! Krupit ner i sängen i min just för tillfället 11-gradiga bagarstuga för första gången den här säsongen. Gissa om jag ska sova gott?! :-)

PS. Jodå, nu är gardinerna i vardagsrummet på plats. Pappa tyckte inte det behövdes ("du bara arbetar och arbetar när du är här"), men nog känns ljust och blommigt bättre än mörkbrunt och murrigt den här årstiden? Gardiner är annars inte det jag bryr mig mest om - kan gå ganska många år mellan gångerna jag byter hemma hos mig själv... ;-)
(eller för den sakens skull här i bagarstugan - de gardiner jag hängde upp när jag gjorde i ordning stället hänger här än och kommer hänga ganska länge till...)

På ön

Igår kväll styrde pappa och jag kosan mot Sävar, och imorse fortsatte vi ut till Holmön. Röd dag idag, och så har jag faktiskt tagit ledigt imorgon. Inte dumt! Dagen har ägnats åt gräsklippning/-trimning, plantering av ny rhododendron (den jag köpte häromåret har kilat vidare), vattning (skulle behövas lite regn)... tja, och en stund halvsovandes på altanen. Kalla vindar idag, men sitter man där det är lä är det helt OK!

Nu funderar jag på att stryka de där sommargardinerna som hela våren blivit bortprioriterade. Hög tid!

Fint på kyrkogården:

Gammal och ny rhododendron - det är alltså den där lilla längst till höger (de sägs ju trivas tillsammans, passar mig bra för jag tycker de är så fina att jag gärna vill ha mer än en - även om det nog blir magert med blommor på de äldre - och större - buskarna i år):

Nyslaget på kusinens gård - vi hjälptes åt, pappa och jag (mest pappa...):

Fint bakom logen också - där får grönskan härja fritt! ;-)

Jordgubbarna är på gång här hemma:

Ahh... häggen blommar! :-)

Hipp hurra!

I helgen har vi firat Rasmus (6 år 7/6) och Lovisa (4 år 10/6) med dubbla barnkalas! I lördags var det Rasmus som hade Scooby Doo-tema och igår hade Lovisa prinsesskalas. Intensiv helg, med nöjda barn! :-)

Jag gjorde badbaljetårtor till båda två, hittade tips på nätet för ett tag sen. Och syrran fixade kristyrfigurer (så slapp jag försöka få ihop nåt av marsipan - som antagligen inte sett klokt ut).

I lördags höll vi till ute, men igår var det för kallt. Tur Eva & Rickard har ett rymligt vardagsrum! Fast när det blev dags att leka rusade barnen ut i alla fall - och faktiskt, solen valde att titta fram just då!

Blandade bilder från helgen...

Rasmus hjälpte mamma med tårtan, som vips försågs med både spöken och huggormar...

Såpbubblesprutan som Rasmus fick blev en favorit hos alla, även de vuxna... ;-)

Konstfullt utskuren vattenmelon som Rickards far med fru hade med sig. Nästan så man inte vågade skära i den...

Liten tröttis ville ha välling - men vägrade släppa taget om moster så jag fick fixa det hela med enhandsgrepp. Gick sådär... men mysigt med en liten skrutt i famnen!

Ojoj, vad månde bliva? Lovisa fick ett sminkbord, och oanade mängder bijouterier... ;-)

Ja, just det. Av mig och pappa fick barnen en kaninbur! Som med gemensamma krafter monterades ihop igår kväll. De ska få en kanin, nämligen. En dvärgvädur. Men den är inte leveransklar förrän kring midsommar, så det blir några långa veckor av väntan... ;-)

Kommunjoggen

I torsdags var det dags för årets upplaga av kommunjoggen. Vårt lag var lite decimerat - vi var bara tre som stod på startlinjen (ska normalt vara femmannalag). Fast strunt samma, vi tog oss runt banan - om än inte precis i full fart (i alla fall inte vi två som gick och pratade hela vägen...). Trevlig kväll och fint väder!! :-)

Majläsning

Flera vändor med bokprat i Sjulnäs de senaste veckorna, men eftersom jag kunnat "återanvända" många titlar som jag läst in mig på under tiden i Rosvik har jag inte behövt panikläsa så många böcker i maj... :)

Vuxen:

Nora Roberts: Flammande skyar (CD-bok)
Hittade den här i en hög med gallrade ljudböcker i Rosvik - och norpade den. Har lyssnat på den förut (länge sen), och minns att jag gillade den. I och med att jag inte får min digispiller att funka i nya bilen får den blir CD-skivor istället.
Storyn? Nate Burke är polis och har precis tagit ett jobb i Lunacy, Alaska, för att komma bort från Baltimore efter ett skottdrama som resulterade i en kollegas död. I Lunacy finns bl.a. Meg, som är pilot och en mycket egensinnig kvinna. Tycke uppstår - förstås. Men när hennes far, som varit försvunnen i 16 år, hittas död i en isgrotta med en yxa i bröstet, utvecklas det hela till en deckarhistoria. Vem tog livet av honom, och varför? Och finns mördaren fortfarande kvar i Lunacy?
Lite lätt förutsägbart, men rätt OK ändå!

Barn/ungdom:

Dan Gemeinhart: Sannare än sant
Så här har jag skrivit om boken i ett boktips som publiceras i PT om nån vecka:

”En sista resa.
 Ensam lämnar jag mitt hem.
        Mot bergets toppar.”

Mark är sjuk. Svårt sjuk. Han vet inte hur länge han orkar kämpa mot cancern – men han bestämmer sig för att uppfylla sin dröm: att klättra upp till toppen av berget Mount Rainier, om det så blir det sista han gör. Han rymmer hemifrån tillsammans med sin älskade hund Beau. Med sig har han en kamera och ett anteckningsblock där han skriver haiku-dikter, och i ord och bild dokumenterar han sin resa. Hemma väntar de alltmer förtvivlade föräldrarna, men sökinsatserna är resultatlösa - Mark tycks som uppslukad av jorden. Hans allra bästa vän, Jessie, anar vart han är på väg men slits mellan hans önskan att få göra den här resan på sina egna premisser, och insikten om att hon är den enda som kan rädda honom – innan det är för sent…
En bok fylld av känslor: smärta och sorg, men också glädje och kärlek.

Magnus Nordin: Hemsökta
Elin och Denise har fått världens lyxigaste sommarjobb - de ska se till ett hus i ytterskärgården medan ägaren, Daniel Heiss, är bortrest. Klippa gräs, vattna rosorna - men annars massa tid att sola, bada, njuta. Men redan första natten vaknar tjejerna av att inbrottslarmet går igång. Och ganska snart inser de att nånting är väldigt, väldigt fel. Vad hände egentligen med Daniels fru? Och vad är det med kråkan som stirrar på dem med sina kalla ögon? Och hur var det med kvinnan som brändes på bål precis på samma udde där huset nu ligger? Riktigt ruskig historia!

Ehm. Tja. Kort lista! Har ju visserligen gått igenom många av de där Rosviks-återanvändnings-böckerna inför bokpraten, men inte läst dem från pärm till pärm så då kommer de inte med på listan. Nu har jag börjat hamstra inför sommaren - för jo, visst ska det väl bli tid att läsa en del!? :)

Sjulnäspromenad

När jag nu inte cyklade till jobbet blev det i alla fall en promenad runt i Sjulnäs/Roknäs på lunchen. Varmt och kvavt och svettigt... men vackert! :-)

Back on track

I måndags kväll var jag ute på första rejäla cykelturen på två veckor. Det blev 17 km, men i makligt tempo. En och annan hostattack, och svetten rann, men jag kände mig i alla fall inte i sämre form när jag kom hem...!

Och igår cyklade jag till jobbet. I shorts och linne. Varmt!!

Tänkte upprepa bedriften idag men orken tröt. Jaja, nu är jag i alla fall igång igen!