Vurpa

Tja, när säsongens första vurpa kom så var det tur att det gick i max 2 km/h... fastnade med cykelkorgen i spärren till järnvägsövergången imorse, så hela ekipaget tippade. Skrapsår på knäet, en (ännu) buckligare cykelkorg än förut, snabba blickar för att försäkra mig om att ingen sett fadäsen - och sen bara att cykla vidare! ;-)

Kvällsrunda

... igår. Skulle bara till Coop för att kolla om de hade tomma godisburkar, ni vet sådana där fyrkantiga som lösgodis brukar levereras i. Perfekta vid biskvibak! Fast så cyklade jag lite till. Och lite till. Var ju så fin kväll! Omsider kom jag till Coop. Men inte hade de några burkar...!

Utsikt

Annorlunda utsikt från jobbet idag! Piteå Summer Games pågår för fullt, och kring Sjulnässkolan är det en hel massa fotbollsfolk som övernattar i både husvagnar och tält. Tror inte riktigt att de här var medvetna om att jag så typ rätt in i husvagnarna... ;-)

Att jag aldrig lär mig

... att börja i tid. Har startat visfestivalbiskvibaket (för att slippa baka under semestern) och planen var att jag skulle sätta full fart så fort jag kom hem. Ehh... klockan var över 8 innan jag fick första plåten i ugnen... Än är inte alla bottnar färdiggräddade, och fyllningen har jag inte ens påbörjat. Nattmangling...

Men hur sent det än blir - bara det slutar regna så SKA jag cykla till jobbet imorgon! Länge sen sist...

Så här såg det emellanåt ut när man tittade ut från stadsbibblan idag:

Vått!!!

Blött

Glad att jag inte cyklade till jobbet idag - det strilregnade när jag skulle hem...

Bondkakor

Sånt man kan göra på en lördagskväll...

... samtidigt som man läser en deckare. Så nu höll jag i ärlighetens namn på att bränna sista plåten... ;-)

Nyklippt

... eller nåja, det var väl i... onsdags, tror jag. Såg inte ut så där morgonen efter... ;-)

Midsommar

Som sagt, igår sken solen! Även om det inte var speciellt varmt...

Vi tog oss ner till midsommarfirandet vid Holmögården till fots (eller, ja, med två barnvagnar) - vilket tog sin rundliga tid med fyra ungar... :-) Halva vägen bar jag på en allt tröttare Cornelia som till slut somnade. Himla mysigt, men jag var helt slut i armarna innan vi kom fram! Vilket var ungefär samtidigt som firandet avslutades... men det gjorde inte så mycket. Vi stannade vid Holmögården en liten stund, sen fortsatte vi till stranden där ungarna fiskade med håv - och badade. BRR!!!

Väderomslag

Fint väder igår - det blev en solig midsommarafton på ön! Bildbevis i nästa inlägg.

Idag har det varit lite till och från - en regnskur på förmiddagen, sen rätt fint, nu mer allmänt regn. Jag hann köra ett par vändor med grästrimmern mellan varven, och plantera ett par blommor som jag cyklade ner och köpte på affärn.

Regnet kommer...

Apropå cykling. Den här cykeln köpte jag 1987, för pengar jag tjänat på att plocka lingon. Den har varit min trotjänare på ön sen dess, men nu får det vara nog. Hela hojen är dimensionerad för nån som är betydligt mindre än mig, och jag har tröttnat på att slå knäna i hakan när jag trampar. Typ. Ny cykel på inköpslistan!!

PS. Känslan när man diskat och diskat och fyllt diskstället för tredje gången och diskbänken äntligen ser ut så här... ;-)

Mäh

Snopet! Jag var in på banken efter jobbet för att växla till mig pund inför sommarens resa. Men icke då. Eftersom jag inte är kund i just den banken kunde de inte hjälpa mig. Däremot "är det jätteenkelt att beställa utländsk valuta via nätet!"

Suck. Jag börjar känna mig gammal.

Vått

Gissa vem som - trots allt - hade en jäkla tur med vädret i helgen...?

Skönt att ligga i soffan! :-)

Annars är formen förvånansvärt OK, knappt nån träningsvärk alls!

Mina orkidéer blommar för fullt:

Skulle haft 2-dag idag. Men så jobbade jag på stadsbibblan, och på förmiddagen bjöd en kollega på jordgubbar och glass. Och choklad. Och lagom till eftermiddagskaffet dök en låntagare upp med en prinsesstårta... så det sket sig. Rätt rejält!

Etapp 4

Sista etappen. Startade från Skellefteå vid 8-snåret och insåg direkt att det skulle bli tungt. Motvind - rejäl motvind! Å andra sidan hade jag ju hela dagen på mig, bara att kliva av och styra cykeln när det blev för tungt att trampa. I lite flackare utförsbackar fick jag faktiskt trampa för att inte stanna upp helt!! Emellanåt växlade vinden, och det blåste inte lika mycket hela tiden - men lite frustrerande var det allt!

Skellefteälven i morgonsol:

Kossor i Ostvik...

Mycket tallskog blir det!

Obligatoriskt stopp i Furögrund:

Ålund/Åby älv:

Efter Ålund kommer den långa stigningen mot etappens högsta punkt. När man passerat den känns det mer eller mindre som utförsbacke de 2,5 milen som är kvar till Piteå! :-)

Blåsmark:

Hortlax:

Öholmabron - nu är det nära!

Ruskigt skönt att komma hem, duscha och sjunka ner i soffan...!

På Facebook har någon kommenterat "tränar du för Vätternrundan?" Ehh... nä! Där går nog gränsen - 30 mil i ett sträck... Fast jag blev såpass nyfiken att jag kollade in banprofilen:

Inte SÅ avskräckande ändå. Men långt. Kanske nån gång i framtiden...

Etapp 3

... startade i Sävar igår morse. Lite orolig var jag över de mörka molnen när jag vaknade, men de kom inte närmare utan det blev en stort sett solig dag.

Trampade iväg kl 06.20 via Bullmark och Gravmark upp till Botsmark:

Sen vidare mot Burträsk:

Grönt, bördigt, böljande kullar - vackert i och kring Burträsk!

Nästa stopp blev i Skråmträsk - där Ann-Cathrin mötte mig! Mysigt matstopp vid Skråmträsk kvarn!

Sista biten in mot Skellefteå - äntligen medvind efter en hel dag med mer eller mindre motvind - passerade vi några fantastiska vackra äppelträd i full blom:

Hos Ann-Cathrin bjöds jag på supergod pasta med bacon och rödlök:

Gissa om det var skönt att gå och lägga sig igår kväll? :-)

Val

Det är inte alltid så lätt att välja, nej... ;-)

Etapp 2

... startade kl 06.15 igår morse. Efter 4 mil passerade jag Bodbysund och Burträsk - vacker vindstilla morgon:

Sen hamnade jag i en svacka nästan hela vägen till Bygdsiljum - ont i ena knäet så det gick fasligt långsamt. Men sen fick jag ont i det andra knäet också, och då gick det av nån anledning bättre! ;-)

Sen var det rätt snopet att komma fram till Bygdsiljum och mötas av den här skylten:

Jahapp, bara att leta upp en alternativ rutt till Överklinten! Fast den jag hittade gick via Korssjön, och där visade det sig vara grusväg... mutter, morr...

Nåja, jag tog mig till Överklinten och därifrån vidare till Östra och Västra Sjulsmark.

Och sen började jag vädra morgonluft för då var det plötsligt bara 16 km till Bygdeå! Där blev det matpaus på Frasses innan jag fortsatte de sista milen till Norrfjärden och färjeläget:

Hade förresten följebil de sista milen - Marie kom och hejade på! Och till Norrfjärden kom syrran med familj så jag fick pussa på alla småtrollen!

Skönt att sjunka ner i ett säte på färjan och halvsova under överfarten - men sen väntade världens överraskning då ett gäng damer från ön stod på kajen i Byviken och väntade med målsnöre, blommor och presenter!! Jisses!! Så himla roligt!! :-D

Pappa, som inget fick veta om min färd (han skulle bara oroat sig) blev lite snopen när jag kom hem och berättade vad jag gjort. "Vad skulle nu det vara bra för?" som han sa. Jag lovade dyrt och heligt att detta med att cykla från Piteå är en engångsföreteelse...

Fatta hur skönt det var att lägga sig igår kväll, nyduschad och i en skön säng i en mörk, sval bagarstuga. Aaahh!! :-D

Formen idag är faktiskt helt OK. Lite styva ben men annars känns det som vanligt. Just nu är planen att cykla hem också, men jag får känna efter imorgon bitti om jag tror att jag orkar. Har åkt iland från ön med eftermiddagsfärjan och övernattar i pappas lägenhet i Sävar, så jag har redan betat av den första milen...

To be continued! :-)

Etapp 1

I torsdags var det dags att inleda min (smått vansinniga) plan att cykla från Piteå hem till Holmön! Inte i ett sträck (det skulle aldrig gå) utan med övernattning på halva vägen (hos tremänningen i Skellefteå). Startade från stadsbiblioteket efter mitt pass i lånedisken - klockan hann bli framåt 14.30. Fint väder men lätt motvind (när är det inte det...). Inget björnmöte denna gång - tack och lov - utan för kategorin "läskiga djur" fick denna överkörda orm vara representant:

Förresten, så här såg min packning ut:

Finnträsk:

Kåge hamn:

Onödig omväg när man cyklat närmare 10 mil och bara vill komma fram...:

Skellefteälven:

Och fram kom jag alltså, vid 21-tiden. Lite ont i rumpan men vid gott mod!

Mysigt umgås med Ann-Cathrin innan det var dags att krypa isäng och ladda för andra etappen...

... men den skriver jag om senare, nu ska jag på HAEF:s årsmöte! :-)

Sommar

Riktigt smällvarmt på torsdagens lunchpromenad i Sjulnäs - nu känns det verkligen att det är sommar!!

American Typewriter

... är det teckensnitt som Biblioteken i Norrbotten ska använda i rubriker och liknande. Och på skyltar. Vi har bytt ut och rättat till det mesta, men här var det ett tråg som vi hade glömt. Bättre sent än aldrig! :-)

Promenad

Vad göra en fin försommarkväll utan cykel? Gå en promenad längs Kärleksstigen!

Äsch då

I morse hoppade cykelkedjan av när jag var på väg till jobbet! :-( Tur i oturen - jag hade bara hunnit ett par kilometer. Vände på cykeln, knatade hem i full fart, bytte till bil.

För näe, jag lyckades inte få på kedjan igen. Gjorde ett nytt försök nu ikväll i lugn och ro. Gick mycket bättre! Fast jag har lämnat in cykeln på verkstad i alla fall, för att justera kedjan - den behöver sträckas.

När jag ändå var där passade jag på att prova ut en ny cykelhjälm - med MIPS. Det är nåt helt annat än min gamla frigolithjälm, det!

Dubbelkalas

I lördags hade vi familje-/släktkalas för Rasmus och Lovisa. Och på söndagen hade Rasmus kalas för sina kompisar. Full rulle...! :-)

Killen var vääldigt stolt över sin tårta!

Titta, vi har fångat ett moster-monster!

Rasmus verkade rätt nöjd med sitt Black Pearl/Pirates of the Caribbean-lego som jag köpt åt honom (begagnat, men vad gör det?)

Lovisas present är att få gå på hästlekis, men först till hösten då det var fullbokat nu.

Festen

... blev lyckad! Fint väder, bra mat från Lottas catering (som en kollega sa: "Fy fan så jävla gott!"), uppskattad efterrättsbuffé och trevlig samvaro!

Jag blev tvärkär i ett gammalt träskåp:

I vanlig ordning blev det inte en särskilt sen fest - jag och kollegan släckte och låste strax efter 23, och då hade vi hunnit städa och diska. Rätt skönt att komma hem innan midnatt - särskilt som jag skulle upp tidigt och köra söderut för dubbla kalas hos småtrollen... :-)

Ljusa nätter...

Utslagen hägg

Riktig sommarkväll igår!! Mellan kokosbolls-satserna hann jag ut på cykeltur (jaja, jag är nog lite fanatisk). Så himla fint! Satt en stund vid stranden innan jag trampade den sista biten hem och tog fatt i baket. Njutbart!!

Bakorgie

... eller nåt! ;-)

I tillägg till de 95 cake-pops jag gjorde i tisdags vispade jag ihop dubbla satser kokosbollar/skumgummi igår (till Rasmus och Lovisas kalas), och imorse blev det två kladdkakor och en stor äppelkaka till kvällens vårfest med kollegorna. Mycket disk blev det...

Tja, sen blir det som sagt lite blandade biskvier till kollegorna också, och cake-pops. Och så blev det några kokosbollar över, som inte fick plats i burkarna jag ska ta med till Vby. Och så lite fruktsallad. Tror ingen kommer behöva gå hem hungrig... ;-)

Utflykt

Idag åkte var jag och kollegan på roadtrip! Först till Sandön (jaja, inte mycket till "tripp", det ligger några hundra meter från bibblan) där vi hyrt byaföreningens stuga till vårfesten som vi ska ha på fredag. Vartannat år är det stadsbibblan som anordnar, vartannat år nån av filialerna - och i år är det vår tur. Middagen fixar vi via Lottas catering i Roknäs, men desserten har jag tagit på mig. Inte helt okomplicerat med såväl veganer, vegetarianer, chokladallergiker och citrus-, hallon-, kiwi- samt nötdito, men nåt ska jag få till! ;-)

Hoppas på finväder så vi kan vara ute också:

Sen hämtade vi mat på Millennium, pizzerian i byn, och så körde vi till Sikfors - där vi sammanstrålade med en annan kollega, tillika nybliven mamma. Jättemysigt att umgås, gosa med lilltjejen, skvallra lite... ;-)

Bilder? Näe, glömde alldeles bort att fota...

Kom hem först framåt 21 - jobbade till 19 och sen var jag runt på flera ställen och handlade inför festen. Inbillade mig att jag skulle börja baka ikväll, men näe. Tror jag lägger mig och läser en bok istället! Det lär jag ju ångra imorgon - men den dagen den sorgen... Behöver förresten inte börja helt från "scratch", jag har lite blandade biskvier och cake-pops i frysen som ska få vara med på dessertbuffén!

Nationaldagscykeltur

När jag var klar med baket var det dags för en nationaldagscykeltur! Och då måste man förstås ha med sig blommor - tur att jag fått en så fin cykelblomvas av lillasyster!

Det blev sju mil till slut. Pitsundet - Näsviksgård - Hortlax - Blåsmark - Svensbyn - Sjulnäs - Långnäs - Böle - Öjebyn - Hällan - Ankarskataleden - hem.

Och sen balkongen... ;-)

Mera cake-pops

Till helgen blir det barnkalas - både Rasmus och Lovisa fyller år den här veckan! Så imorse gjorde jag cake-pops. Sist jag tog sådana med mig till Vännäsby sa Rasmus att de var "sjukt goda"... :-D

Krångligast när man bakar: att beräkna rätt mängd kokosfett i chokladen så den inte blir för rinnig och kladdar ner pinnarna, och inte för tjock så det blir för mycket choklad på popsarna. Och att hitta nåt lämpligt att sticka ner pinnarna i medan chokladen stelnar...

Den oljebaserade färgen är dyr - men bra! Som jag skrivit förut blir vit choklad alldeles grynig av vanlig karamellfärg. Been there, done that...

Dubbla tips

Idag hade jag och kollegan varsitt boktips i Piteå-Tidningen! :-)

Båda böckerna är klart läsvärda!

Utställning

Sandra Eriksson, tidigare elev på Sjulnässkolan, ställer ut sina fantastiska alster i vår monter på bibblan. Hon kom med dem idag - och tja, det är inte utan att funderar på hur jag ska kunna lägga vantarna på det där glasfatet... så himla fint!!

Spegelblankt

Så här ska det se ut när man cyklar till jobbet! :-)

Sen hade jag ju sett på väderprognosen att det skulle komma regn frampå eftermiddagen, och höll tummarna för att jag skulle hinna hem innan det brakade loss. Och jodå, jag hann - nästan... ;-)

Borgarudden

Ny cykeltur igår - t/r Borgarudden, inkl fikastopp (och lite skvaller) hos pensionerad kollega med make. Mysigt! Möjligen ett tecken på att rumpan börjar bli härdad: att först hemma igen inse att man glömt ta med gel-sadelskyddet och därmed nött bakdelen på den rätt stenhårda sadeln i 6 mil utan att reagera... ;-)

Malå t/r

Igår körde jag till Malå. Mormors yngsta syster - den enda i syskonskaran som fortfarande är i livet - fyllde 95 år och barn och barnbarn med familjer hade ordnat kalas. Så jag följde moster och morbror med sambo för att gratulera henne. Hon hör dåligt men är annars i rätt bra form, och verkade uppskatta firandet!

Vi köpte en passionsblomma till henne:

Körde tillbaka till Piteå igår kväll. Fler renar än bilar längs vägen... :-)

Kallt och blåsigt

Jag hade verkligen tänkt cykla till jobbet idag - men iskalla nordliga vindar satte stopp för mina planer. Sen tänkte jag verkligen cykla EFTER jobbet istället, men det var fortfarande iskalla nordliga vindar. Så nu sitter jag och trampar framför TV:n och ser en Mission Impossible-film istället. Lär knappast komma upp i de fyra mil Sjulnäs t/r skulle genererat, men bättre än ingenting i alla fall!

Ingen cykling imorgon, för då ska jag på bilburen roadtrip!

Fullt

Sånt som händer när man är borta från jobbet i två dagar: återlämningslådan fylls till brädden...

... vilket även innebär att det blir en hel del böcker att sätta på plats i hyllorna sen... ;-)

Det märks på eleverna att det är sista rycket nu. Inte många dagar kvar till sommarlovet, och lite svårt med koncentrationen. Hade två bokprat idag, och har nu bara ett enda kvar (på onsdag). Och även om jag tycker det är skitkul med bokpratsverksamhet måste jag erkänna att även jag ser fram emot en paus... :-)

Som vanligt

Varför är det bara de tråkiga stövlarna som tillverkas i större storlekar? Jag skulle jättegärna köpa de med gröna löv på, men nejdå. Enfärgade tråksvarta är de enda som står till buds... :-(

(... den här gången var det Rusta men samma sak gäller andra butiker och leverantörer - Tretorn har t.ex. snygga röda stövlar, men i min storlek? Icke då!)

Väderomslag

Alltså, den här våren...

Imorse när vi vaknade var det jättefint! Men innan vi duschat och packat och lämnat rummet vräkte snön ner utanför fönstret...

I övrigt kan jag inte klaga - intressanta föreläsningar, trevligt att umgås med kollegorna, mycket god mat:

... och som sagt - fantastiska omgivningar!