Bornholm dag 2

Bättre sent än aldrig... här fortsätter rapporteringen från Bornholmsresan! ;-)

Dag 2. Reveljen gick tidigt för att vi skulle hinna cykla 2,5 mil till Gudhjem och ta färjan till Christiansø kl 10 - vi hann med en kvart till godo... ;-) Ön, två mil nordost om Bornholm, är landets östligaste punkt och var en gång en viktig försvarsanläggning. Så icke längre, men den tillhör fortfarande den danska försvarsmakten. Här finns 90 bofasta, som varje år tar emot över 40.000 turister. Otroligt fascinerande och fantastiskt vackert! Tillbaka i Gudhjem åt vi världsgoda pannkakor på Pandekagehuset innan vi cyklade tillbaka till Rønne via Østerlars, Almindingen (Danmarks femte största skogsområde) och Vestermarie. Totalt sex nya mil i benen under dagen vilket kändes i både knän och rumpa... vilket inte hindrade oss från att trampa vidare! :-)

Bron som förbinder Christiansø med Frederiksø - de två öar i ögruppen Ertholmene som är bebodda.

Postbåten Peter på ingång!

Exempel på öns djurliv. Här finns bl.a. fyra sorters paddor.

Uppe på toppen av Store Tårn... aaahh!

Kasernlängorna, som huserade sjömän och soldater när det begav sig. Idag finns bl.a. postkontor och läkarmottagning här. Och bostäder, såklart.

M/S Ertholm på väg in mot kaj.

Hejdå Christiansø!

Pandekagehuset till vänster.

Världsgoda pannkakor med vaniljglass, banan, chokladsås och hackade hasselnötter. Mmm!!

Ehm. Man undrar ju lite hur Almindingen ska klara av att behålla sin plats i rankingen över skogsområden i Danmark...

Men det finns ju förstås en del träd kvar. Det här är vad jag kallar en riktig gran! :-)

Himla bra skyltning för cyklister! Och himla bra cykelvägar, både de asfalterade och de som är grusade.

Jordgubbar

Det har varit lite si och så på jordgubbsfronten hos oss i år. Vi tar väl inte precis väl hand om våra stackars plantor - och skörden blir därefter. Om man nu inte ska skylla på vädret. Hur som haver, idag blev det i alla fall bortåt en liter. Alltid nåt! ;-)

Oätlig

Hörde systerdottern förklara i telefon:

"Man kan inte äta moster Jenny, för då blir man magsjuk!"
Tja. Det är väl positivt, antar jag. Kannibaler göre sig icke besvär... ;-)

Okej då...

... ett inlägg till! ;-)

Rejäl kö till färjan i eftermiddags - alla kom inte med. Det stod ett 50-tal personer kvar på kajen när Capella lade ut. Men ingen blir akterseglad - man kommer iland. I det här fallet antagligen med den senare ordinarie turen kl 19. Skulle det bli fullt även då kör de en extra sväng över Kvarken.

Vi spanade in kön från badstranden, där jag funderade på årets premiärdopp - men eftersom det fortfarande bara är (uppskattningsvis) max 16-17 grader i vattnet så fegade jag ur i lårhöjd. Ungarna hävdar däremot - med skallrande tänder - att det är "jätteskönt"...

Sånt man INTE vill hitta på badstranden:

... fast ingen gjorde illa sig. Det var faktiskt ungarna som hittade glasskärvorna, och de är jätteduktiga med att plocka upp dem så att ingen annan ska kliva på dem.

Äntligen...

... verkar det gå att ladda upp bilder igen! Visfestivalbesökarna har lämnat ön, så även de stackare som har slut på semestern - och därmed verkar det ha lossnat vad gäller internettrafiken. Blir dock bara ett ensamt litet inlägg ikväll - fortsätter imorgon då småtrollen och deras föräldrar åker iland och jag och pappa blir ensamma en dag eller två. Mer tid till att fippla med mobilen då... ;-)

Hur man får ledsen systerdotter glad igen: man ger henne en bok att bläddra i! Tur dock att den redan är gallrad från biblioteket... :-)

Morr

Nä. Jag har inte glömt bloggen. Flera dagar i rad har jag försökt ladda upp bilder. Det går INTE. Om det är nåt fel på appen eller om det helt enkelt är så mycket folk på ön att kapaciteten typ sprängts vete fasen, men faktum kvarstår.

Ska göra ett nytt försök efter helgen när det lugnat ner sig efter visfestivalen..
 på återseende! ;-)

(Hur vi har det? Bara bra! Snart klara med årets slåtter, solen skiner och värmen har kommit. Faktum är att vi snart behöver lite regn på potatislandet...!)

Bornholm dag 1

Bornholm. 588 km2. Knappt 40.000 invånare. Redan första dagen kunde konstatera att det är ett fantastiskt ställe! De hyrda cyklarna saknade trippmätare men utifrån avståndstabeller och egna beräkningar tillryggalade vi ca 6 mil under dagen - mest i den kuperade nordvästra delen. Många oväntat branta backar! Rundkyrkor, borgruiner, hällristningar, sandstränder och den från sjörapporten välkända Hammer Odde är något av allt vi upplevde. Och det bara den första dagen!

"Vanskelig passabel" - en omskrivning för stupbrant...

Hammershus borgruin, den största i nordeuropa. Uppfördes under 1200-talet enligt uppdrag från biskopen i Lund. Fredades i början av 1800-talet och är idag Bornholms största turistattraktion. Inte så konstigt! :-)

Mjukglass hör semestern till!!

Glada tremänningar på tur!

Stockrosor - växer precis överallt!

Hammer Odde, känd från sjörapporten! Fyren uppfördes 1895, och ligger 21 m.ö.h vid Bornholms nordligaste punkt.

Mellan Sandvig och Allinge.

Hällristningar vid Madsebakke. Totalt finns 32 skepp inristade, vilket gör det till Danmarks största hällristningsfält.

Ols kirke, uppfördes som både kyrka och försvarsverk kring 1150. Notera skottgluggarna längst upp...

Predikstolen är från 1500-talet. Vacker!!

Skottgluggarna nås via en gräsligt brant trappa...

... men upp kom vi!

Utsikten från en av gluggarna.

På väg hemåt...

Bornholm

Fantastiskt härliga dagar på Bornholm! Men nätet är för svajigt för att det ska gå att ladda upp bilder, och ögonen går i kors... så både bilder och rapport kommer så småningom! :-D

På resa

Nu är vi på väg, Ann-Cathrin och jag! Sitter på tåget söderut - om tidtabell och planer håller är vi framme på Bornholm framåt midnatt! Fem dagar med cykel, sol och fina vyer räknar vi med! :-)

Mysungar

Har gått med ett barn på armen nästan hela tiden, känns det som. Till Gäddbäck, till affärn och/eller badstranden, upp- och nerför trappen... mest Cornelia, men även de andra. Kanske inte så konstigt att jag har ont i ena axeln... ;-)

Svårkört

Kusinen har installerat en robotgräsklippare på ön. Häromveckan lade transformatorn av, men nu har det kommit en ny med posten. Jag kopplade in den och jodå, den lille gynnaren satte igång direkt! Fast det var rätt tungkört på sina ställen, även om pappa varit och slagit med den gamla gräsklipparen...

... så "liemannen" fick rycka ut! ;-)

Fin buske vid farstukvisten:

Vatten

Kloka uppmaningar från hembygdsföreningen!

Mer bad

Det är aldrig för kallt för att bada, om man frågar syskonbarnen. Tydligen var det +14 i Byviken häromdagen. Jag provade att doppa fötterna men backade upp på torra land per omgående. Brr...!

Likhet

"Moster Jenny, det ser ju ut som du!"
Tja, för nån som igår kallades "bajskorv du" är jämförelsen med en Zornkulla faktiskt helt OK...! ;-)

Semester

Jisses. Som vanligt. Jag hinner inte riktigt med!

Sen ett par dagar har jag semester. Skönt! Är på ön - full rulle med småtrollen... imorse, t.ex., inskränkte sig sovmorgonen till kl 7. Då stod två ivriga knattar och bankade på bagarstugedörren. "Moster Jenny, öppna då!" - tja, inte mycket annat att göra! ;-)

Vi har hunnit vara till Gäddbäck (Rasmus fiskade med morfar), i Byviken (på badstranden - iskallt enligt oss vuxna, jätteskönt enligt barnen...) samt umgås en hel del. Massa kramar! Fast däremellan har Cornelia kallat mig "bajskorv du!" De små liven får inte alltid sin vilja igenom...

Stort sett fint väder - igår var det typiskt holmöväder: sol på ön, svarta moln över fastlandet...

Småtrollsbesök

Småtrollen - och deras föräldrar - är på besök i Piteå. Moster har den ultimata inredningsdetaljen för topplacering på popularitetslistan: ett badkar... :-)

Punka

Jag kunde hålla mig för skratt på väg hem från jobbet igår kväll. På vägen dit på morgonen (på cykel) såg jag att det låg en krossad flaska på vägen - tvärnitade, girade åt sidan och trodde att jag klarat mig. Så icke. Det gick bra resten av vägen till bibblan och även de första kilometrarna därifrån, men sen var bakdäcket plötsligt helt platt. Samtidigt som regnet, som jag tänkt att jag skulle hinna undan, kom ikapp och började strila. Svor rätt högljutt för mig själv när jag började styra cykeln hemåt. Fick i ärlighetens namn erbjudande om assistans av flera kollegor, men så är jag ju en tjurskalle... så jag gick. I tre timmar och 15 kilometer (regn de 10 första, sen tittade solen fram igen). Om man ska se det från den ljusa sidan var det ju bra träning - men planerna för kvällen sket sig per omgående. När jag äntligen kom hem var det bara att stupa i säng...

Om nån undrar - jo, idag tog jag bilen!!

Trafikstockning

... Holmön style! En hel fårskock... :-D

Nu har jag testat den nya grensaxen som jag köpte i våras. Traktorvägen ner till vårt skifte vid Degersjön höll nästan på att växa igen. Än är jag inte klar - fick lite blodad tand och det är mycket sly kvar - men bättre blev det i alla fall! :-)

Fullmåne! Sommarnatt!

Läsning

Uhu, det där med att skriva om böcker jag läst... det går ju inte så lysande. Har ett påbörjat blogginlägg från typ mitten av maj som jag ska försöka göra nånting åt. Fast inte just nu... ;-)

Det här ligger på mitt sängbord just nu. Har haft en liten lässvacka ett tag men hoppas det vänder. Problemet är att det är +11 i bagarstugan ikväll - alldeles perfekt när man ska sova, mindre lyckat när man ska läsa. Borde kanske leta rätt på ett par vantar...? :-D

Blommigt

Kort arbetsvecka det här - jag är ledig tors & fre! :-) Åkte ut till ön med förmiddagsfärjan - och inte för att det precis varit jättevarmt, men lite somrigt känns det i alla fall...!

Retro

I sommar ska vi ställa ut barnkläder i vår monter. Barnkläder från 70-talet. Kläder som jag och Eva hade när vi var små, närmare bestämt! :)

Sommarjobb på bibblan: ommärkning av böcker. Det mesta är klart på Dewey-fronten, fast hembygdsböckerna har vi inte hunnit göra nånting åt. Förrän nu.

Snyggt och prydligt! :)

Skolan fylls över sina bräddar till hösten då vi får fler klasser än vanligt. Hur löser kommunen det? Tja, de anade fred och ingen fara i samband med renoveringen häromåret, så inte byggdes skolan ut då (trots att lärarkåren gång på gång försökte tala om vartåt det barkade). Istället har nu två baracker anlänt (eller "paviljonger", som de visst ska kallas). Och här ska två av mellanstadieklasserna husera till hösten. Jojo.

Visfestivalbiskvier

Ha! Igår kväll bakade jag klart visfestivalbiskvierna! Investerade för säkerhets skull i en ny elvisp då den gamla börjat låta alltmer ansträngd. Men den överlevde kvällen... ;)

Ögonen gick i kors innan jag var klar, men med en spännande ljudbok i öronen höll jag mig vaken. Skönt att slippa baka under semestern! Dessutom var det perfekt bakväder - kallt och regnigt. Och blåsigt. Inte mycket som påminner om sommar...

Sommarfeeling

... på ön i helgen!

Annat är det idag när det blåser iskall nordlig vind och regnet kommer i byar...

Postrodden

Äntligen! Efter flera år med trilskande vindar kunde Postrodden äntligen genomföras i år! Med start på Björkö på den finska sidan tog sig 18 båtar över Kvarken i motvind. En rätt tung dag för en del, men fram kom de! :)

Utryckning

Aj då! När man upptäcker att Posten försökt leverera ett bokpaket när biblioteket var stängt, vad gör man då? Trampar iväg till postombudet i full fart för att återställa ordningen, såklart! :)

PIF-MIL

I fredags kväll hann jag med att se en fotbollsmatch - när det nu ändå var Piteå Summer Games! Hade lusläst matchprogrammet och insett att ett lag från Mosjøen skulle spela på en av planerna inne i stan. Trampade dit och kom fram en kvart innan matchstart - och upptäckte att en tidigare kollega från Mosjøen vgs var tränare för laget! Hann hälsa och byta ett par ord innan han (förstås) behövde fokusera på sitt lag.

Hur det gick? Tja, jag var väl typ den enda pitebo som INTE höll på Piteå IF... fast vad hjälpte det? Till en början spelade MIL rätt skakigt, men det tog sig och i andra halvlek tyckte jag nog att de var det bättre laget. Men så fick de ett mål i baken en minut innan slutsignalen. Skrutt...!